Citat:
Ursprungligen postat av
BigBusiness
Tyvärr ingen hjälp för dig, men löner inom it är minst sagt... föryckt.
En konsult med nån konstig certifiering eller specialkompetens som en kund verkligen behöver kan sitta år ut o år in o kosta >1.500kr/h utan att jobbet är särskilt krävande eller svårt. Detta används så klart i löneförhandling vilket ger obsena löner. Sedan kan en avancerad riktigt duktig utvecklare anstäld på "produktbolag" tjäna <30.000kr i månaden trots en för bolaget ovärderlig ställning. Lönekorrigering sker ju som bekant bara när man byter arbetsgivare av någon märklig anledning. Projektledare kan vara allt från någon som var för dålig på att få programnera, eller nån som råkade känna chefen till (andra änden av skalan) någon som är ett under av social kompetens med i närmast onaturlig förmåga att leda, motivera och planera.
Sättet de skickar kontrakt till dig utan att ni först prata lön, och faktumet att du frågar som du gör här... Well...

- menar inte att vara dryg! Sikta högt!!! (Som sagt, svårt att korrigera i efterhand som sagt) - men nöj dig kanske ned lite lägre del av skalan, det är en bra chans att få bli PL!
Jag vart själv lite chockad eller rättare sagt glad när de under intervjun påpeka att jag skulle passa perfekt som projektledare hos dem, gillade hur så pass social jag var och skulle passa perfekt med att träffa kunder bla bla bla. Och skulle nog vilja påstå att jag var en av dom bättre i klassen på de huvudämnena vi hade så jag hade nog även kunnat landa ett jobb som nätverksteknker också, det är därför jag inte riktigt kan sätta fingret på hur min lön ska se ut.
Jag hade tänkt att ta upp lönen under intervjun och få till en löneförhandling då men när det nämnde att de skulle skicka kontraktet och "så kan vi ta en diskussion om det senare" så antog jag att det var som en slags löneförhandling då.
Citat:
Ursprungligen postat av
Deffe
Enligt denna lönestatistik:
http://statsskuld.se/lonestatistik
Så skulle en IT projektledare tjäna 40.300kr:
http://statsskuld.se/lonestatistik/f...ing-5968/2012/
men en nätverkstekniker tjänar även han bra 32900:
http://statsskuld.se/lonestatistik/f...ker-5282/2012/
Lite bra fakta finns även där man kan se löneutvecklingen för berörda yrken samt fördelningen mellan könen.
Grattis till jobbet btw

Först och främst tack så mycket
Jag har allt surfat runt bland en massa lönestatistiksidor och fått fram ungefär samma resultat som dig där. Men när jag har en utbildning inom ett område och kommer få en roll som sträcker sig utöver det som jag egentligen bara har ett fåtal kurser inom så undrar jag mest vad kan jag anspråka på för lön utan att göra bort mig.
Alla dessa sidor pekar ju upp emot 40k/månaden om man har en PL-roll. Men sen har jag ju gått från industrin och studerat mig till en viss kunskap och kommer därför in som grön i branschen och har faktiskt tur att jag får denna chansen.
---
Siktar jag för lågt eller för högt om jag säger att jag vill ha 30 000 som ingångslön och jag sänker mig inte lägre än till 27 000. Men att jag i så fall vill ha en ny förhandling efter 6 månader. För känner att med noll erfarenhet av projektledning men när det kommer till nätverk så är jag en expert?
Edit: Glömde säga att mina Cisco-cert ligger på CCNP nivå och kurserna inom projekledning på avancerad högskålenivå (även dessa kurserna var inriktade på datatekniksområdet).
Vill även påpeka att företaget är ett nystartat företag med ett större moderbolag bakom sig så det finns goda möjligheter att jobba sig uppåt i företaget så att gå in på en lägre lön för att sedan jobba sig uppåt är inget jag är rädd för heller.