• 1
  • 2
2014-05-04, 17:07
Medlem
eroms avatar
Hallå i stugorna,

Jag har nyligen landat ett jobb (större IT-företag i Stockholmsregionen) som kommer innebära att jag har uppgifterna som projektledare och även del konsulterande.
Min bakgrund inom IT är att jag besitter en Kandidatexamen inom Datateknik och några kurser inom projektledning och andra erfarenheter från det civila livet. Men för mesta dels är det nätverk jag är inriktad på i mina kurser. (Besitter Cisco-cert)

Så nu till min stora fråga, vad kan jag kräva för lön? Vad bör jag förvänta mig och vad kan jag kräva utan att dra till med för högt?
Enligt vissa googlingar så har en nätverkstekniker 30 000 ingångslön , projekledare 40-47 000 och it-konsult 35-40 000.

Jag har fått jobb och dom kommer skicka ett kontraktsförslag och jag vet ju just nu inget om hur dom hade tänkt sig lönemässigt eller ansvarsmässigt. Men vad borde jag kunna kräva?
Citera
2014-05-04, 17:25
Medlem
BigBusinesss avatar
Tyvärr ingen hjälp för dig, men löner inom it är minst sagt... föryckt.

En konsult med nån konstig certifiering eller specialkompetens som en kund verkligen behöver kan sitta år ut o år in o kosta >1.500kr/h utan att jobbet är särskilt krävande eller svårt. Detta används så klart i löneförhandling vilket ger obsena löner. Sedan kan en avancerad riktigt duktig utvecklare anstäld på "produktbolag" tjäna <30.000kr i månaden trots en för bolaget ovärderlig ställning. Lönekorrigering sker ju som bekant bara när man byter arbetsgivare av någon märklig anledning. Projektledare kan vara allt från någon som var för dålig på att få programnera, eller nån som råkade känna chefen till (andra änden av skalan) någon som är ett under av social kompetens med i närmast onaturlig förmåga att leda, motivera och planera.

Sättet de skickar kontrakt till dig utan att ni först prata lön, och faktumet att du frågar som du gör här... Well... - menar inte att vara dryg! Sikta högt!!! (Som sagt, svårt att korrigera i efterhand som sagt) - men nöj dig kanske ned lite lägre del av skalan, det är en bra chans att få bli PL!
Senast redigerad av BigBusiness 2014-05-04 kl. 17:29.
Citera
2014-05-04, 21:41
Medlem
Enligt denna lönestatistik:
http://statsskuld.se/lonestatistik

Så skulle en IT projektledare tjäna 40.300kr:
http://statsskuld.se/lonestatistik/f...ing-5968/2012/

men en nätverkstekniker tjänar även han bra 32900:
http://statsskuld.se/lonestatistik/f...ker-5282/2012/

Lite bra fakta finns även där man kan se löneutvecklingen för berörda yrken samt fördelningen mellan könen.

Grattis till jobbet btw

Citat:
Ursprungligen postat av erom
Hallå i stugorna,

Jag har nyligen landat ett jobb (större IT-företag i Stockholmsregionen) som kommer innebära att jag har uppgifterna som projektledare och även del konsulterande.
Min bakgrund inom IT är att jag besitter en Kandidatexamen inom Datateknik och några kurser inom projektledning och andra erfarenheter från det civila livet. Men för mesta dels är det nätverk jag är inriktad på i mina kurser. (Besitter Cisco-cert)

Så nu till min stora fråga, vad kan jag kräva för lön? Vad bör jag förvänta mig och vad kan jag kräva utan att dra till med för högt?
Enligt vissa googlingar så har en nätverkstekniker 30 000 ingångslön , projekledare 40-47 000 och it-konsult 35-40 000.

Jag har fått jobb och dom kommer skicka ett kontraktsförslag och jag vet ju just nu inget om hur dom hade tänkt sig lönemässigt eller ansvarsmässigt. Men vad borde jag kunna kräva?
Citera
2014-05-05, 10:59
Medlem
eroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Tyvärr ingen hjälp för dig, men löner inom it är minst sagt... föryckt.

En konsult med nån konstig certifiering eller specialkompetens som en kund verkligen behöver kan sitta år ut o år in o kosta >1.500kr/h utan att jobbet är särskilt krävande eller svårt. Detta används så klart i löneförhandling vilket ger obsena löner. Sedan kan en avancerad riktigt duktig utvecklare anstäld på "produktbolag" tjäna <30.000kr i månaden trots en för bolaget ovärderlig ställning. Lönekorrigering sker ju som bekant bara när man byter arbetsgivare av någon märklig anledning. Projektledare kan vara allt från någon som var för dålig på att få programnera, eller nån som råkade känna chefen till (andra änden av skalan) någon som är ett under av social kompetens med i närmast onaturlig förmåga att leda, motivera och planera.

Sättet de skickar kontrakt till dig utan att ni först prata lön, och faktumet att du frågar som du gör här... Well... - menar inte att vara dryg! Sikta högt!!! (Som sagt, svårt att korrigera i efterhand som sagt) - men nöj dig kanske ned lite lägre del av skalan, det är en bra chans att få bli PL!

Jag vart själv lite chockad eller rättare sagt glad när de under intervjun påpeka att jag skulle passa perfekt som projektledare hos dem, gillade hur så pass social jag var och skulle passa perfekt med att träffa kunder bla bla bla. Och skulle nog vilja påstå att jag var en av dom bättre i klassen på de huvudämnena vi hade så jag hade nog även kunnat landa ett jobb som nätverksteknker också, det är därför jag inte riktigt kan sätta fingret på hur min lön ska se ut.

Jag hade tänkt att ta upp lönen under intervjun och få till en löneförhandling då men när det nämnde att de skulle skicka kontraktet och "så kan vi ta en diskussion om det senare" så antog jag att det var som en slags löneförhandling då.

Citat:
Ursprungligen postat av Deffe
Enligt denna lönestatistik:
http://statsskuld.se/lonestatistik

Så skulle en IT projektledare tjäna 40.300kr:
http://statsskuld.se/lonestatistik/f...ing-5968/2012/

men en nätverkstekniker tjänar även han bra 32900:
http://statsskuld.se/lonestatistik/f...ker-5282/2012/

Lite bra fakta finns även där man kan se löneutvecklingen för berörda yrken samt fördelningen mellan könen.

Grattis till jobbet btw

Först och främst tack så mycket

Jag har allt surfat runt bland en massa lönestatistiksidor och fått fram ungefär samma resultat som dig där. Men när jag har en utbildning inom ett område och kommer få en roll som sträcker sig utöver det som jag egentligen bara har ett fåtal kurser inom så undrar jag mest vad kan jag anspråka på för lön utan att göra bort mig.

Alla dessa sidor pekar ju upp emot 40k/månaden om man har en PL-roll. Men sen har jag ju gått från industrin och studerat mig till en viss kunskap och kommer därför in som grön i branschen och har faktiskt tur att jag får denna chansen.

---

Siktar jag för lågt eller för högt om jag säger att jag vill ha 30 000 som ingångslön och jag sänker mig inte lägre än till 27 000. Men att jag i så fall vill ha en ny förhandling efter 6 månader. För känner att med noll erfarenhet av projektledning men när det kommer till nätverk så är jag en expert?

Edit: Glömde säga att mina Cisco-cert ligger på CCNP nivå och kurserna inom projekledning på avancerad högskålenivå (även dessa kurserna var inriktade på datatekniksområdet).
Vill även påpeka att företaget är ett nystartat företag med ett större moderbolag bakom sig så det finns goda möjligheter att jobba sig uppåt i företaget så att gå in på en lägre lön för att sedan jobba sig uppåt är inget jag är rädd för heller.
Senast redigerad av erom 2014-05-05 kl. 11:03.
Citera
2014-05-05, 17:32
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
...
Siktar jag för lågt eller för högt om jag säger att jag vill ha 30 000 som ingångslön och jag sänker mig inte lägre än till 27 000.
...

Tycker det låter på tok för lågt om det är i Stockholm, och efter det du beskriver. Jag kan tyvärr inte löner så bra längre (egenföretagare sen en tid, och har aldrig bott i Stockholm). Nu skriver du Stockholmsområdet, men ändå.

Kanske att du kan nöja dig med 27.000 om du verkligen känner att du verkligen blir nöjd med det. Du kommer få PL merit, och kan söka dig vidare om allt går bra, alternativt förhandla upp lönen.
Citera
2014-05-05, 18:29
Medlem
eroms avatar
Citat:
Tycker det låter på tok för lågt om det är i Stockholm, och efter det du beskriver. Jag kan tyvärr inte löner så bra längre (egenföretagare sen en tid, och har aldrig bott i Stockholm). Nu skriver du Stockholmsområdet, men ändå.

Kanske att du kan nöja dig med 27.000 om du verkligen känner att du verkligen blir nöjd med det. Du kommer få PL merit, och kan söka dig vidare om allt går bra, alternativt förhandla upp lönen.

Pratat runt med föräldrar , gamla lärare och så vidare. De tyckte vekligen 30 000 var i underkant trots att jag skulle ha en 6månaders upplärningstid där "golvet"/"i gruvan" arbete från start för att sedan komma in i någon slags IT-konsult roll.

Jag trodde jag skulle tappa hakan när det la fram 20 000/mån som ingångslön. Fan jag får ju ut mer på ett hederligt montörsjobb i den lilla hålan jag bor i nu, vilket jag även sa till han. Då börja han med sitt säljsnack om att de skulle fixa arbetsbil, fin utveckling och att min lön efter 6 månader skulle höjas (alternativt tidigare) när jag kom in i konsultrollen. Men jag satte ner foten och sa att jag inte åker upp under 25k/månaden och att jag ska ha på papper att jag får en viss lön efter 6månader och att vi varje tillfälle jag får mer ansvar/byter tjänst så ska allt omförhandlas.

han skulle återkomma..... suck!
Citera
2014-05-05, 19:34
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Pratat runt med föräldrar , gamla lärare och så vidare. De tyckte vekligen 30 000 var i underkant trots att jag skulle ha en 6månaders upplärningstid där "golvet"/"i gruvan" arbete från start för att sedan komma in i någon slags IT-konsult roll.

Jag trodde jag skulle tappa hakan när det la fram 20 000/mån som ingångslön. Fan jag får ju ut mer på ett hederligt montörsjobb i den lilla hålan jag bor i nu, vilket jag även sa till han. Då börja han med sitt säljsnack om att de skulle fixa arbetsbil, fin utveckling och att min lön efter 6 månader skulle höjas (alternativt tidigare) när jag kom in i konsultrollen. Men jag satte ner foten och sa att jag inte åker upp under 25k/månaden och att jag ska ha på papper att jag får en viss lön efter 6månader och att vi varje tillfälle jag får mer ansvar/byter tjänst så ska allt omförhandlas.

Jag vet inte vad dina cisco-certifikat innebär, men kan det vara så att det var dessa de var ute efter? Att du egentligen ska åka runt (i bilen du ska få) och serva kunder på plats med just detta, och projektledning bara innebär att du jobbar själv?

20.000 är som du redan gissat ett skämt. Skulle du behöva flytta med? Ingenstans i "Stockholmsområdet" kommer du kunna bo drägligt på en sådan lön, om du inte med det menar typ... Tierp i norduppland... eller Köping typ...
Citera
2014-05-05, 21:49
Medlem
eroms avatar
Citat:
Jag vet inte vad dina cisco-certifikat innebär, men kan det vara så att det var dessa de var ute efter? Att du egentligen ska åka runt (i bilen du ska få) och serva kunder på plats med just detta, och projektledning bara innebär att du jobbar själv?

20.000 är som du redan gissat ett skämt. Skulle du behöva flytta med? Ingenstans i "Stockholmsområdet" kommer du kunna bo drägligt på en sådan lön, om du inte med det menar typ... Tierp i norduppland... eller Köping typ...
Nej men jag formulerade mig ganska bestämt men korrekt att det inte fanns i helvete att jag flyttar upp till Stockholm för en sån lön och min smärtgräns går vid 25 och då ska jag ha löneökning redan vid 6månder och ytterligare en vid 1år.

Sen var dom klara med att projektledningstjänsten dom vill jobba upp mig till var alltså att styra inkommande jobb osv. Det kändes som ett riktigt hån.
Citera
2014-05-05, 21:57
Medlem
Vad gör en IT projektledare?
Citera
2014-05-05, 22:47
Medlem
Citat:

Jag skulle säga att en rimlig ingångslön för dig är runt 26 000 kr. Detta som en följd av kandidatutbildningen (ej master).

Master civilingenjör tjänar ca 28 000 kr ingångslön.

30 000 kr är en extremt bra lön för dig som är grön från högskolan.
Citera
2014-05-05, 22:49
Medlem
eroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av draken88
Vad gör en IT projektledare?
Säg att ett företag ska bygga ut sitt nät. Dom kan ha köpt/byggt en ny byggnad och behöver då en grupp som utför och planerar denna utbyggnad. Då blir det som ett litet projekt som en leder.

Citat:
Ursprungligen postat av RealFtalkNY
Jag skulle säga att en rimlig ingångslön för dig är runt 26 000 kr. Detta som en följd av kandidatutbildningen (ej master).

Master civilingenjör tjänar ca 28 000 kr ingångslön.

30 000 kr är en extremt bra lön för dig som är grön från högskolan.
Tack för lite direktiv. Då är jag inte helt ute och cyklar när jag kontrar hans 20-20 med 25?
Citera
2014-05-06, 09:49
Medlem
Citat:
Tack för lite direktiv. Då är jag inte helt ute och cyklar när jag kontrar hans 20-20 med 25?
20 för ett kvalificerat IT-jobb i Stockholm, även som ingångslön, är ett rent blåsningsförsök. Du kan definitivt kräva åtminstone 25.
Om du har likvärdiga alternativ skulle jag be kontaktpersonen fara åt helvete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in