2014-05-04, 15:49
Medlem
Hej!

Jag har läst runt en del i blocket analys-tråden samt andra trådar här, men hittar inget som riktigt svarar på min fråga - hoppas ni kan hjälpa mig!

Jag har för avsikt att köpa en bil för ca 40-50KSEK för att äga över sommaren (jun-sep) och sedan sälja, och då vill jag gärna få tillbaka så mycket som möjligt av pengarna igen. Bilen kommer inte rulla speciellt mycket över sommaren, mest turer fram och tillbaka till golfbanan och till landet, (1h från stockholm city där jag bor). Tanken är att bilen kommer stå i garage när jag inte använder den.

Jag är relativt obrydd om prestanda osv, snarare att bilen skall behålla värdet på ett bra sätt samt vara säker och pålitlig.

Detta blir min första bil, hur bör jag tänka här kring:
- Ska jag kolla blocket, kvd eller annat, typ bilhandlare?
- Vilka märken/modeller är bra att hålla utkik för?
- Är det bättre att gå upp alternativt ner i budget för att göra en "bra" affär?

Tips på konkreta annonser mottages självklart tacksamt!
Citera
2014-05-05, 09:24
Medlem
Fynda en vinterbil så håller den bra i värde. Dvs relativt hög fri markgång och fyrhjulsdrift. Se till att vinterdäcken är i bra skick.
Citera
2014-05-05, 11:15
Medlem
provocative77s avatar
I stort sätt alla bilaffärer är en förlust.
Om du ens ska ha en chans till en bra affär så ska du hitta en bil som redan på annons är billigare än motsvarande bilar men som av någon anledning är död på Blocket.
Vi hade en sådan bil i en tråd här för ett tag sedan.
Säljaren trodde först o främst att hans bil var värd mer än alla andra. Därför skrev han en annons där allt var specificerat. Trodde nästan han skulle få med att hjulbultarna var Volvo original.
Det var en Volvo S40 flexifuel.
Egentligen var den billig om man jämförde. Att köpa den för att sedan sälja några månader senare hade nog gett ett pluss i kassan.
Så titta efter bilar som legat ute länge o hårdpruta.
Citera
2014-05-05, 19:11
Medlem
Tack för bra tips! Ang vinterbil så tänker jag självklart en klassisk sommarbil, dvs typ cab, är ett no-go. Dock känner jag att kanske en vanligt året-runt bil ändå borde vara OK? Jag har nämligen snöat in lite på Saab 9-3 runt 2005a nu då jag tänker att jag får mkt bil för pengarna och de extra milen jag kommer köra över sommaren inte kommer minska bilens värde avsevärt.

Som jämförelse har jag kollat upp vad det skulle kosta att långtidshyra en bil över sommaren och det landar på ca 14K. Om jag köper en bil för 50K så motsvarar 5K minskning 10% av bilens värde, vilket jag tycker borde vara MAX vad den faller över sommaren, förutsatt att jag då inte blir lurad när jag köper bilen. Dock kanske jag ska förutsätta att jag blir lurad iom att det är första gången jag köper bil...?
Citera
2014-05-05, 19:38
Medlem
gniff754s avatar
Lurad behöver du inte bli om du håller sig borta från de annonser som låter för bra för att vara sant. Att sälja en bil och få ett bra pris för den kan dock kräva en del jobb, och kan ta en del tid. De riktiga fynden försvinner snabbt, och har en annon legat ute länge lär den få ligga ute länge när du skall sälja den också om du skall få igen priset
Citera
2014-05-06, 09:09
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurefix
Tack för bra tips! Ang vinterbil så tänker jag självklart en klassisk sommarbil, dvs typ cab, är ett no-go. Dock känner jag att kanske en vanligt året-runt bil ändå borde vara OK? Jag har nämligen snöat in lite på Saab 9-3 runt 2005a nu då jag tänker att jag får mkt bil för pengarna och de extra milen jag kommer köra över sommaren inte kommer minska bilens värde avsevärt.

Som jämförelse har jag kollat upp vad det skulle kosta att långtidshyra en bil över sommaren och det landar på ca 14K. Om jag köper en bil för 50K så motsvarar 5K minskning 10% av bilens värde, vilket jag tycker borde vara MAX vad den faller över sommaren, förutsatt att jag då inte blir lurad när jag köper bilen. Dock kanske jag ska förutsätta att jag blir lurad iom att det är första gången jag köper bil...?
Tappar en bil 14Kkr på en sommar har du verkligen gjort en dålig affär/köpt en nyare bil.
Men köper du en cab nu för att sälja i höst så köper du sämsta tänkbara. En cab är som dyrast just nu o som billigast i höst.
Cab ska man köpa på hösten o sälja på våren.
Citera
2014-05-06, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77

Precis vad jag menade, uttryckte mig nog lite otydligt bara!

En annan fråga: Om jag köper en bil för typ 50K, hur mkt kringkostnader kan jag då förvänta mig? Dvs vad blir då totala hålet i min plånbok? Typ för omreg, försäkring, skatt etc?
Citera
2014-05-06, 20:37
Medlem
Benke.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurefix
Precis vad jag menade, uttryckte mig nog lite otydligt bara!

En annan fråga: Om jag köper en bil för typ 50K, hur mkt kringkostnader kan jag då förvänta mig? Dvs vad blir då totala hålet i min plånbok? Typ för omreg, försäkring, skatt etc?
Varför skulle du behöva omregistrera bilen?

Skotthål: Skatt, försäkring, service, reservdelar, däck, bränsle och parkering.
Jag har säkert glömt något också.

Men saken är den, det går inte att förutspå dessa kostnader utan att veta exakt vilken bil det är.
Citera
2014-05-07, 13:35
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benke.Johansson
Varför skulle du behöva omregistrera bilen?

Skotthål: Skatt, försäkring, service, reservdelar, däck, bränsle och parkering.
Jag har säkert glömt något också.

Men saken är den, det går inte att förutspå dessa kostnader utan att veta exakt vilken bil det är.
Skatt o service kan man klara sig undan om bilen är hyffsat nyskattad o servad vid köp.
Fast om jag som köpare skulle titta på den bilen i höst så skulle jag pruta för att bilen ska servas framöver. Nu tänker inte alla på den detaljen.
Citera
2014-05-24, 23:44
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Tappar en bil 14Kkr på en sommar har du verkligen gjort en dålig affär/köpt en nyare bil.
Men köper du en cab nu för att sälja i höst så köper du sämsta tänkbara. En cab är som dyrast just nu o som billigast i höst.

Nja, cabbarna är som dyrast i mars. Under april-maj så ökar utbudet eftersom alla vill sälja då, men begär för höga priser och bilen blir osåld.

I slutet av maj så börjar priserna gå ner ca 20% jämfört med i mars.

Billigast är under augusti-september. Sen stiger priserna men vissa kan vara billiga ända in under vintern, men annonserna försvinner i regel under november.

Det finns bil firmor som haft cabbar till salu i flera år. Trots att de sänker priset med ca 20% per år så förblir de osålda. Finns det det minsta rost på bilen så är de osäljbara för över 20.000 men bil firmorna har svårt att förstå det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in