Citat:
Ursprungligen postat av
bloodsucker
Intressant undersökning. Efter Sovjetunionens upplösning har det uppstått ett värdevakuum i Ryssland. Traditionella värden har ersatt marxism-leninismen, t.ex. ortodox kristendom, salafism, etnisk nationalism och panslavism. Ryssland befinner sig i en nation buildning process när en ny kollektiv identitet formas. För övrigt är Ryssland ett mycket konservativt land. Majoriteten ryssarna föredrar säkerhet och stabilitet framför förändring. Det kan delvis förklaras med landets turbulenta förflutna.
Jag instämmer! Problemet är att det ryska folket aldrig själva fått skapa sin egen identitet. Istället så har makthavare, uppifrån, alltid bestämt folkets öde.
Det här har naturligtvis påverkat, (stora delar av), det ryska folket i grunden. Att sedan katastrof på katastrof, av ledningen vållad eller kommande utifrån, drabbat landet gör inte saken lättare.
Min gissning är att det ryska folket kommer, (om Putlers Ryssland, inte gått under innan dess), att gå tillbaka till 1800-tals värderingar och alltså hamna längst ned till vänster på den kulturella kartan. De är redan snabbt på väg dit om du jämför kartorna gällande undersökningsvåg fyra och fem. (Någon aktuell karta över våg sex är ännu, mig veterligen, inte publicerad ännu). Min gissning är att ryssarna nu, mycket väl, kan befinna sig på värde 0 på y-axeln, som visar traditionella attityder och värderingar kontra moderna attityder och värderingar.
Alltså är de på väg till raka motsatsen i förhållande till Sverige, (som möjligtvis, tyvärr, kan ha blivit en smula mindre postmoderna, vi får väl se när den nya kartan kommer).
http://pagines.uab.cat/seangolden/sites/pagines.uab.cat.seangolden/files/World%20Values%20Surveys%20maps%2020110606.pdf