2014-05-03, 23:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag undrar hur de samlat in sina indata. De svenska siffrorna känns för mig ibland osannolika. Skulle bara 3,5 % ha någonting emot att ha invandrare som grannar? Jag skulle tippa på det tiodubbla ungefär. Vi kan ju bara fundera över att SD verkar komma att dra in runt 10 % av rösterna i det kommande valet. Är det kanske så att många svarat "liberalt" för att de är i en sådan ekonomiskt god position att de aldrig kommer behöva ställas inför valet? Jag misstänker att hela undersökningsmetoden med intervjuer inte känns tillräckligt anonym för deltagarna.

jag tycker att deras metoder verkar vara vederhäftiga!

Vad gäller SD så kanske inte hela fotfolket är fullständigt fixerad vid just invandringsfrågor i allmänhet och "ras"frågor i synnerhet. Det kanske mer är "hard-core" gänget på Flashback som är det. Jag vill minnas ett TV program, (jag tror det var Jan Guillou som gjorde programmet), där gräsrötterna ville diskutera lokala hjärtefrågor snarare än invandring.
Citera
2014-05-03, 23:44
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
jag tycker att deras metoder verkar vara vederhäftiga!

Vad gäller SD så kanske inte hela fotfolket är fullständigt fixerad vid just invandringsfrågor i allmänhet och "ras"frågor i synnerhet. Det kanske mer är "hard-core" gänget på Flashback som är det. Jag vill minnas ett TV program, (jag tror det var Jan Guillou som gjorde programmet), där gräsrötterna ville diskutera lokala hjärtefrågor snarare än invandring.

Jag är rätt övertygad om att många har svårt att vara ärliga i direktintervjuer eller på telefon. Tror du själv att hela 96,5 % av svenskarna struntar i om de har utländska eller svenska grannar? Eller att folk röstar på SD för att de bryr sig om "lokala hjärtefrågor" istället för invandringsfrågan?

Självklart är ryssarna mer konservativa (i synnerhet gällande intolerans mot "avvikande" människor) och ofta bakåtsträvande, men å andra sidan är de också ärligare. Prata med en svensk nykter i grupp och sedan ensam och full för att ta reda på vad som är fernissa. Vad gäller invandring är det ju snarare så att de flesta invandringsfientliga inte litar på SDs förmåga som politiskt parti totalt sett och därför röstar på andra partier.

Eller för att se på sådana här värderingar/undersökningar ur ytterligare ett perspektiv - prova att ställa frågorna till exempelvis japaner, och jämför med hur deras samhälle fungerar i praktiken gällande t.ex. invandrare.
Citera
2014-05-03, 23:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag är rätt övertygad om att många har svårt att vara ärliga i direktintervjuer eller på telefon. Tror du själv att hela 96,5 % av svenskarna struntar i om de har utländska eller svenska grannar? Eller att folk röstar på SD för att de bryr sig om "lokala hjärtefrågor" istället för invandringsfrågan?

Självklart är ryssarna mer konservativa (i synnerhet gällande intolerans mot "avvikande" människor) och ofta bakåtsträvande, men å andra sidan är de också ärligare. Prata med en svensk nykter i grupp och sedan ensam och full för att ta reda på vad som är fernissa. Vad gäller invandring är det ju snarare så att de flesta invandringsfientliga inte litar på SDs förmåga som politiskt parti totalt sett och därför röstar på andra partier.

Eller för att se på sådana här värderingar/undersökningar ur ytterligare ett perspektiv - prova att ställa frågorna till exempelvis japaner, och jämför med hur deras samhälle fungerar i praktiken gällande t.ex. invandrare.

Japan är världens mest moderna land när det kommer till människornas attityder och värdering, men de är absolut inte världen mest postmoderna land. De ligger någonstans i mitten.

Vad gäller rasism så ansåg 22,3 procent av japanerna 2010 att de inte ville ha en granne av annan "ras" än de själva!

Så japanerna har alltså svarat ärligt!

Varför spekulerar du, istället för att ta reda på saker. Jag har ju presenterat ett lättanvänt verktyg. bekvämare än så här kan du inte få det!
Citera
2014-05-04, 00:08
Medlem
Intressant undersökning. Efter Sovjetunionens upplösning har det uppstått ett värdevakuum i Ryssland. Traditionella värden har ersatt marxism-leninismen, t.ex. ortodox kristendom, salafism, etnisk nationalism och panslavism. Ryssland befinner sig i en nation buildning process när en ny kollektiv identitet formas. För övrigt är Ryssland ett mycket konservativt land. Majoriteten av ryssarna föredrar säkerhet och stabilitet framför förändring. Det kan delvis förklaras med landets turbulenta förflutna.
Citera
2014-05-04, 00:16
Medlem
rex144s avatar
Det ryska folket måste civiliseras, de är uppvuxna med Sovjetisk propaganda och sedan 15 år kör Putin med liknande propaganda, censuren blir allt starkare i Ryssland och självcensuren bland privata medieföretag, KGB/FSB har fått åter enorm makt,
Putin litar bara på folk från säkerhetstjänsten och har besatt alla viktiga samhällsposter med FSB agenter,

journalister och oppositionella misshandlas, hotas till döden, skräms till tystnad eller mördas i bästa fall hamnar de i fängelse

Det ryska folket lever i 1900-tals tänket ,
stormaktsdrömmar, nationell chauvinism och imperialism ska få ryssarna att glömma det hemska livet de lever i Putins Ryssland
Senast redigerad av rex144 2014-05-04 kl. 00:19.
Citera
2014-05-04, 00:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Intressant undersökning. Efter Sovjetunionens upplösning har det uppstått ett värdevakuum i Ryssland. Traditionella värden har ersatt marxism-leninismen, t.ex. ortodox kristendom, salafism, etnisk nationalism och panslavism. Ryssland befinner sig i en nation buildning process när en ny kollektiv identitet formas. För övrigt är Ryssland ett mycket konservativt land. Majoriteten ryssarna föredrar säkerhet och stabilitet framför förändring. Det kan delvis förklaras med landets turbulenta förflutna.

Jag instämmer! Problemet är att det ryska folket aldrig själva fått skapa sin egen identitet. Istället så har makthavare, uppifrån, alltid bestämt folkets öde.

Det här har naturligtvis påverkat, (stora delar av), det ryska folket i grunden. Att sedan katastrof på katastrof, av ledningen vållad eller kommande utifrån, drabbat landet gör inte saken lättare.

Min gissning är att det ryska folket kommer, (om Putlers Ryssland, inte gått under innan dess), att gå tillbaka till 1800-tals värderingar och alltså hamna längst ned till vänster på den kulturella kartan. De är redan snabbt på väg dit om du jämför kartorna gällande undersökningsvåg fyra och fem. (Någon aktuell karta över våg sex är ännu, mig veterligen, inte publicerad ännu). Min gissning är att ryssarna nu, mycket väl, kan befinna sig på värde 0 på y-axeln, som visar traditionella attityder och värderingar kontra moderna attityder och värderingar.

Alltså är de på väg till raka motsatsen i förhållande till Sverige, (som möjligtvis, tyvärr, kan ha blivit en smula mindre postmoderna, vi får väl se när den nya kartan kommer).

http://pagines.uab.cat/seangolden/sites/pagines.uab.cat.seangolden/files/World%20Values%20Surveys%20maps%2020110606.pdf
Citera
2014-05-04, 00:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det ryska folket måste civiliseras, de är uppvuxna med Sovjetisk propaganda och sedan 15 år kör Putin med liknande propaganda, censuren blir allt starkare i Ryssland och självcensuren bland privata medieföretag, KGB/FSB har fått åter enorm makt,
Putin litar bara på folk från säkerhetstjänsten och har besatt alla viktiga samhällsposter med FSB agenter,

journalister och oppositionella misshandlas, hotas till döden, skräms till tystnad eller mördas i bästa fall hamnar de i fängelse

Det ryska folket lever i 1900-tals tänket ,
stormaktsdrömmar, nationell schovinism och imperialism ska få ryssarna att glömma det hemska livet de lever i Putins Ryssland

Problemet för det ryska folket, vars hjärntvätt sträcker sig tillbaka till skapandet av imperiet, inte kan ändra sig så snabbt som t.ex. Polackerna, som hade någonting eget att falla tillbaka på.

Tyvärr så kan det bli så illa att det ryska folket, först, måste backa tillbaka till 1800-talets attityder och värderingar, och därefter, i bästa fall, om de får möjligheten, börja anpassa värderingarna efter 2000-talets verklighet.

Det hela kan, dock gå betydligt snabbare om en framgångsrik medelklass tillåts växa fram. Problemet är bara den att makthavarna i Ryssland, gång på gång, krossat sådana försök, för att själva kunna behålla makten och fortsätta att manipulera folket!
Citera
2014-05-04, 00:22
Medlem
rex144s avatar
Det finns ingen medelklass som skapar och bevarar värderingar utan bara fattiga bönder/arbetare (och deras avkomma som fått högre utbildning men utan att den påverkat deras värderingar)
och nyrika
Citera
2014-05-04, 09:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det finns ingen medelklass som skapar och bevarar värderingar utan bara fattiga bönder/arbetare (och deras avkomma som fått högre utbildning men utan att den påverkat deras värderingar)
och nyrika

Där har du fel! Det är den lilla, men välinformerade medelklassen i Moskva som demonstrerat emot Putlers styre!

Fanskapet, him self, säger att medelklassen är viktig, men han kommer ändå att krossa den, än en gång, för att vara säker på att få behålla makt och kontroll över det ryska folket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in