2014-06-01, 21:58
Medlem
Wajis avatar
Svårt att se att att det skulle vara en psykisk störning. Finns ju knappast någon fakta för det.
Citera
2014-06-01, 22:02
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nej, eftersom det kan bero på otur. Om de däremot har ett tillstånd som leder till att de har minskad (eller ingen) chans till befruktning så skulle det självklart klassas som ohälsa i samtliga andra fall.

Fast de har ingen minskad chans till befruktning om de vill fortplanta sig. Huruvida man vill ha barn, eller hur många, är en annan femma. Med ditt skruvande resonemang är ju alla människor sjuka som inte ständigt försöker att sprida sina gener maximalt...
Citera
2014-06-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Fast de har ingen minskad chans till befruktning om de vill fortplanta sig. Huruvida man vill ha barn, eller hur många, är en annan femma. Med ditt skruvande resonemang är ju alla människor sjuka som inte ständigt försöker att sprida sina gener maximalt...
Exakt och det är inte allas önskan homo eller något annat.
Citera
2014-06-01, 22:09
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Det har inget med frågeställnigen att göra förklara vad du menar?
Man gör olika test man där man mäter huruvida något orsakar sjuklighet och hos hur många? Kallas evidensbaserad forskning och är allmänt vedertagen?
Eller vad pratar du om ?
Sjuklighet är dock på det sättet som det tolkas inom psykiatrin subjektivt vilket visas genom bristen på objektivitet bland olika psykiatriker. Vi kan inte observera en persons psyke direkt vilket gör det svårare att bevisa att någon tar psykisk skada, eller du kanske menar att psykiatriker har en förmåga att läsa folks tankar. Lounge puppy skrev tidigare att om någon tar illa upp av prideparader så räknas inte det till vad man inom psykiatrin anses som psykisk skada vilket jag tycker låter som en väldigt subjektiv tolkning av vad som är en psykisk skada. Visst är psykiatrin evidensbaserad, men det betyder inte tillförlitligheten är 100 % och psykiatrin styrs väldigt mycket av samhället vilket är ganska lätt att se när man kollar på de diagnoser som tas bort och läggs dit. Jag menar att homosexualitet skulle kunna klassas som psykisk sjukdom om psykiatrin skulle velat göra det.
Senast redigerad av The Beach boy 2014-06-01 kl. 22:15.
Citera
2014-06-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
Sjuklighet är dock på det sättet som det tolkas inom psykiatrin subjektivt vilket visas genom bristen på objektivitet bland olika psykiatriker. Vi kan inte observera en persons psyke direkt vilket gör det svårare att bevisa att någon tar psykisk skada, eller du kanske menar att psykiatriker har en förmåga att läsa folks tankar. Lounge puppy skrev tidigare att om någon tar illa upp av prideparader så räknas inte det till vad man inom psykiatrin anses som psykisk skada vilket jag tycker låter som en väldigt subjektiv tolkning av vad som är en psykisk skada. Visst är psykiatrin evidensbaserad, men det betyder inte tillförlitligheten är 100 % och psykiatrin styrs väldigt mycket av samhället vilket är ganska lätt att se när man kollar på de diagnoser som tas bort och läggs dit. Jag menar att homosexualitet skulle kunna klassas som psykisk sjukdom om psykiatrin skulle velat göra det.
Fast detta handlar ju om huruvida homosexualitet är en psykisk störning och det är det inte.
Det finns ingen sådan psykiatrisk diagnos.
Citera
2014-06-01, 22:24
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Fast detta handlar ju om huruvida homosexualitet är en psykisk störning och det är det inte.
Det finns ingen sådan psykiatrisk diagnos.
Fast om vi bara gick efter vad DSM sa så skulle vi inte kunna ha en sån här diskussion vilket vi uppenbarligen har. Jag tycker att homosexualitet enligt de kriterier som finns angående psykisk sjukdom kan klassas som en sådan. Det var någon i diskussionsdelen på wikipedia som menade att homosexualitet fortfarande ses som en psykisk sjukdom i vissa länder, men eftersom han inte angav någon källa så måste jag ta och kolla upp det.
Senast redigerad av The Beach boy 2014-06-01 kl. 22:28.
Citera
2014-06-01, 22:26
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Nej, det är inte mitt resonemang. Du har nog förstått det hela fel. Däremot är mitt resonemang att hos friska människor är den sexuella dragningen till personer av motsatt kön, vilket kommer att leda till en befruktning förr eller senare. Det är just dragningen det är fel på, oavsett vilka beslut vi kan göra med hjälp av rationella resonemang - om du läser mina inlägg så kommer du att förstå varför det är så, och även förstå mitt resonemang.

Du verkar anse att homosexuella personer kan välja att inte vara det. Är det så?
Citera
2014-06-01, 22:38
Medlem
Citat:
Fast om vi bara gick efter vad DSM sa så skulle vi inte kunna ha en sån här diskussion vilket vi uppenbarligen har. Jag tycker att homosexualitet enligt de kriterier som finns angående psykisk sjukdom kan klassas som en sådan. Det var någon i diskussionsdelen på wikipedia som menade att homosexualitet fortfarande ses som en psykisk sjukdom i vissa länder, men eftersom han inte angav någon källa så måste jag ta och kolla upp det.
Vad det anses som sjukligt i andra länder som har religiösa ideer som påverkar har inget med saken att göra vad beträffar DSM
Citera
2014-06-01, 22:48
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Vad det anses som sjukligt i andra länder som har religiösa ideer som påverkar har inget med saken att göra vad beträffar DSM
På vilket sätt är det troligare att det beror på religion i de länderna och vetenskap i våra länder än tvärtom?
Citera
2014-06-04, 14:14
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:

Det saknas medicinsk och psykologiska belägg för att homosexualitet är en sjukdom. Vad du sedan har för åsikter i frågan är helt ovidkommande. Precis lika ovidkommande som vad folk på wikipedia tror.

Vad andra länder anser är också ointressant. Vad andra människor tror eller tycker är helt ointressant.

Det finns människor som tror på homopati, gudar, healing, häxor, eller att homosexualitet är farligt för samhället. Men det baseras inte på vetenskap. Därför är det ointressant.
Citera
2014-06-04, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Det saknas medicinsk och psykologiska belägg för att homosexualitet är en sjukdom. Vad du sedan har för åsikter i frågan är helt ovidkommande. Precis lika ovidkommande som vad folk på wikipedia tror.

Vad andra länder anser är också ointressant. Vad andra människor tror eller tycker är helt ointressant.

Det finns människor som tror på homopati, gudar, healing, häxor, eller att homosexualitet är farligt för samhället. Men det baseras inte på vetenskap. Därför är det ointressant.

FEL eftersom det ansågs som en sjukdom fram till 1979 i vårt land. För du menar väl inte att vår värld började existera då eller att Sverige fram till -79 inte anförtrodde sig till "vetenskapen".

Citera
2014-06-04, 15:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
FEL eftersom det ansågs som en sjukdom fram till 1979 i vårt land. För du menar väl inte att vår värld började existera då eller att Sverige fram till -79 inte anförtrodde sig till "vetenskapen".

Ett tips är att använda sig av de senaste vetenskapliga rönen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in