2015-05-21, 19:12
Medlem
Annars kan ni använda "Mr Muscle Propplösare" som löser stopp på nolltid för några tior.
Citera
2015-05-21, 19:51
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Okej, då är man inte ensam om att gegga omkring därnere
Vi brukar rensa vid behov, senast häromdagen, så var det totalstopp, vattnet jag spolade i på morgonen låg kvar på kvällen, med oförändrad nivå!!!

Brukar det hända för er att golvbrunnen i badrummet blir helt igensatt?
Här så blev det senast jag rensade ur golvbrunnen så sätt det fast en stor hårtuss i låset (tänk er som en stor jävla sork som har kravlat sig in) hur gör man på bästa sätt för att undvika sånt? Vi brukar ha fullt tryck i duschen men det sätter sig kvar i alla fall!

På sätt och vis är golvbrunnarna i badrummen svårast när det gäller att förebygga stopp. Vi är fyra i familjen (med två badrum och fyra toaletter visserligen) men det blir ju golvbrunnarna som får ta smällarna när det gäller t ex hår.
Citera
2015-05-26, 19:09
Medlem
Håller med om att hår som fastnar orsakar problem. Men det är bara att plocka fram diskhandskarna? Hår som är i stammen borde följa med genom att spola varmvatten med ett mildare rengöringsmedel. Underhåll är lättare att hantera än stopp!
Citera
2015-05-26, 19:22
Medlem
Bbobis avatar
Fick stopp i golvbrunnen för inte så länge sedan.

Första gången jag öppnat brunnen så var ju ingen vacker syn om vi säger så.

Gjorde rent men själva stoppet var kvar.

Hällde ner lite diskmedel och kokande vatten bara så släppte det.
Citera
2015-05-29, 17:23
Medlem
Tvättar man handsfat med diskmedel och spolar med varmt vatten ser jag det som en förebyggande ätgärd mot stopp. Det blir även rent och fint.
Citera
2015-07-07, 19:33
Medlem
När jag spolar i kranen är allt först bra, sedan rinner det långsammare. Jag tror problemet ligger i stammen inte vattenlåset.Vad ska jag använda för att rena stammen?

1. Kaustiksoda upplöst i hett vatten. (Rekommenderar att använda skyddsglasögon hela tiden)
2. Maskindiskmedel och kokande vatten
3. Diskmedel och kokande vatten
4. Lite målarsoda upplöst i hett vatten
5. Bikarbonat upplöst i hett vatten
Citera
2015-07-07, 19:47
Medlem
DennisOlofs avatar
Lyfang, jag skulle undvika "Kaustiksoda" och istället köra med maskindiskmedel.

Först ska man sätta nät och annat som samlar upp det värsta, hår och annat skräp, funkar jättebra då tiden för varje rensning blir mycket längre. Därefter kör man med maskindiskmedel och kokande vatten. Funkar riktigt bra för att hålla avloppet fungerande. Man kan ju också låta det stå över natten, för att på morgonen köra ner en kastrull kokande vatten så är allt fixat och klart. Fast då rensar man mer själva avloppsbrunnen och inte själva rören, men där ska det ju inte bli så mycket stopp om det är rätt gjort.

Man kan också montera själv nät i diskbänken i köket, funkar grymt bra och förhindrar att massa skit kommer ner i avloppet och med tiden skapar stopp.
Citera
2015-07-07, 21:05
Medlem
DennisOlof, jag håller med om det du skriver och maskindiskmedel är bra. Frågan är hur mycket som behövs för att rengöra rören? Hur mycket kokat vatten behöver jag? Ska jag skölja med varmvatten från kran? Fett flyter i rören och längre bort stelnar det.
Citera
2015-07-07, 23:10
Medlem
DennisOlofs avatar
Lyfang, börja med att prova följande. Jag uppfattar det som att det inte är lika ofta man får "stop" i rören så att säga utan det oftare är golvbrunnen, vattenlåset osv som geggar igen först och ger dålig avrinning eller flöde.

Jag brukar köra lösa upp en tablett maskindiskmedel med lite vatten och häller ner det i golvbrunnen över natten. Man ska såklart inte använda golvbrunnen under natten. Dagen efter kokar jag upp och kör 3-5 kastruller kokande vatten ner i golvbrunnen. Man får akta sig då det är kokande vatten. Men jag brukar ta en stor kastrull sedan häller jag det med ordentlig fart (högt flöde) ner i golvbrunnen, brukar koka upp flera kastruller på en gång. Sedan brukar det hålla sig ett bra tag innan det blir dåligt igen.

Iofs så skull det säkert funka bättre om man även rensade rören men jag har aldrig gjort det och jag tycker flödet är OK ändå, även om det säkert kunde varit bättre. Även om man rensar rören, dom geggar ju delvis igen efter ett tag ändå. Känns liksom inte som det är någon mening med det. Å andra sidan jag har fixat finmaskigt galler (typ från en sil eller liknande) som jag monterat i köket, diskbänken. På det sätter får jag inte ner en massa skit i avloppet, kastas i soptunnan istället. Bra att undvika att få för mycket "fett" från matlagning ner där också, torka bort så mycket man kan med papper osv. Sköter man det bra, så tar det bra lång tid innan man får problem med avloppet. Skönt slippa hålla på med att rensa den där skiten för jämnan, det är ju jobbigt.

Sedan finns det filter man kan använda sig av i golvbrunn till badrum, extra viktigt för långhåriga, riktigt vidrigt vilken äcklig geggig klump det blir. Tänk då när den skiten istället åker ner i avloppet, inte konstigt det blir stopp då.
Citera
2015-07-10, 22:05
Medlem
Mer diskmedel och sedan maskindiskmedel blir första steget för att rena rören.

Kan propplösande medel sätt igen rören med för lite vattenflöde?

Alternativt: hårfälla, avloppsrensare, vaskrensare, högtryckstvätt, avloppspump, varm hink med vatten och rensband…
Citera
2015-07-19, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
När jag spolar i kranen är allt först bra, sedan rinner det långsammare. Jag tror problemet ligger i stammen inte vattenlåset.Vad ska jag använda för att rena stammen?

1. Kaustiksoda upplöst i hett vatten. (Rekommenderar att använda skyddsglasögon hela tiden)
2. Maskindiskmedel och kokande vatten
3. Diskmedel och kokande vatten
4. Lite målarsoda upplöst i hett vatten
5. Bikarbonat upplöst i hett vatten
Diskmedel med varmvatten gjorde att det rann bättre. Jag ska börja rengöra handfatet oftare med diskmedel.
Citera
2015-07-21, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Maskindiskmedel med enzymer innehåller ungefär samma verkningsämnen som biologisk propplösare och kan användas när det börjar gå trögt i avloppen. Enzymerna behöver varmt vatten runt 50-60 grader för att fungera.
Går det med vilket maskindiskmedel som helst? Har alla märken enzymer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in