Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-05-03, 18:53
Medlem
Hej!
Jag vill tipsa om att det går att använda bakpulver + vinäger för att rensa avloppet i handfatet. Häll i 1 dl bakpulver och 1 dl vinäger och låt stå typ minst 10 min, helst mycket längre. Spola med hett vatten. Obs! Inte kokat vatten.
Citera
2014-05-03, 18:55
Medlem
Kuittsas avatar
Hej.

Jag vill tipsa om att natriumhydroxid och kokande vatten fungerar mycket bättre.
Citera
2014-05-03, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuittsa
Hej.

Jag vill tipsa om att natriumhydroxid och kokande vatten fungerar mycket bättre.

Antar att du syftar på kaustiksoda... Vilket är helt idiotiskt att hälla i avloppet, du får lätt slaggrester i avloppet. Och häller du det i ett avlopp med vattenlås så fungerar det riktigt uselt.
Citera
2014-05-03, 20:29
Medlem
Kuittsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Antar att du syftar på kaustiksoda... Vilket är helt idiotiskt att hälla i avloppet, du får lätt slaggrester i avloppet. Och häller du det i ett avlopp med vattenlås så fungerar det riktigt uselt.
Natriumhydroxidkristaller funkar i alla avlopp även de med vattenlås. I med en dl kristaller häll på kokande vatten SCVOOOSH och voila sen var den proppen löst.
Citera
2014-05-03, 20:34
Medlem
janne3xs avatar
Jag har använt kaustiksoda i alla avlopp på alla ställen jag bott och det funkar utmärkt, speciellt med kokande vatten.

Allt annat som sägs är desinformation från miljötalibaner
Citera
2014-05-03, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne3x
Jag har använt kaustiksoda i alla avlopp på alla ställen jag bott och det funkar utmärkt, speciellt med kokande vatten.

Allt annat som sägs är desinformation från miljötalibaner

En bör inte använda kaustiksoda och kokat vatten...

Och någon taliban är jag inte för att jag säger att kaustiksoda med lätthet kan stelna och bilda klumpar i ditt avlopp som sedan fett och hår fastnar i. Att få stopp i avloppet inne i själva huset är inget du gärna vill få.

Viktigt är att en sköljer ur noga och nej du ska inte hälla kaustiksoda i ett avlopp med vattenlås!
Citera
2014-05-04, 14:36
Medlem
Man bör inte hälla kaustiksoda i avloppet, har jag hört från en släkting som är rörkrängare. När dom varit ute och fixat ett stopp el liknande så tar dom isär rören, där öser det ner kaustiksoda som ägaren hällt i tillsammans med vatten för att lösa stoppet. Kemikalierna puttrar och fräser, som rinner iväg på händer och armar och börjar fräta.

Så sluta med det, ta bara varmvatten eller lossa röret under och pilla med något långt.
Citera
2014-05-04, 23:25
Medlem
Om vattnet rinner långsamt kan man först prova med bakpulver och vinäger tillsammans med en sugpropp. Mer miljövänlig propplösare. Har sett avloppsrensare som kopplas på kranen också.
Citera
2014-05-07, 19:49
Medlem
Finns det en bra miljövänlig propplösare för hår som fastnat i vattenlåset? Jag vet att det går att mekaniskt ta bort hår. Läste någonstans om att ta sumpen från bryggkaffe och hälla varmt kokande vatten. Fungerar det för hår?
Citera
2014-05-07, 19:56
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuittsa
Hej.

Problemet med kaustiksoda är att det kan bli kvar rester under mycket lång tid, någonting som kan skada/bränna den som plockar isär avloppsrören.
Citera
2014-05-08, 15:21
Medlem
Kaustiksoda är inte riktigt bra för miljön. Men ungefär hur länge stannar kaustiksodan i vattenlåset? Är Kaustiksoda så pass frätande att det löser upp hår?
Citera
2014-05-08, 17:20
Medlem
Har provat med propplösare och det funkar inget vidare.

Den metod som funkar bäst är att helt enkelt plocka isär vattenlåset och rensa manuellt. Kladdigt och äckligt men när man gjort det några gånger så vänjer man sig och det går fortare.

Utrustning: Hink att ställa under, diskhandskar, verktyg beroende på hur vattenlåset är konstruerat.

Har svensken blivit så mjäkig att han inte klarar av att rensa ett vanligt avlopp?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in