Citat:
Ursprungligen postat av
Pendek
Jag vet inte heller. Det är bara vad jag tror. Jag utgår alltid från att jag inte vet. Bestämmer jag mig för hur något så blir jag att bli blind. Ingen kan bli upplyst genom att bestämma sig för vad upplysning är. Om jag har bestämt mig för vad upplysning är, så kommer jag att missa vad upplysning är. Bara en idiot är tvärsäker på sina sak.
Så är det, intressant att du ändå förhåller dig till att tro. Jag brukar ibland fundera över även min egen tro, för mig är tro som att fantisera i princip, är det ens någon poäng med att "tro" vad upplysning är för något? För mig är det nästan som att fantisera ihop massa olika aspekter om vad upplysning kan vara. Oftast kommer jag till slutsatsen: nej det är nog ingen ide att tro heller, för jag fantiserar bara ihop massa saker som jag heller aldrig kommer att kunna konfirmera på något vis.
Citat:
Jag blev kallad efterbliven i skolan. Sedan gick jag ut skolan och fick ett sommarjobb och träffade en som var intresserad av alternativa saker och då fick jag höra att jag var intelligent. Då blev jag förvirrad och började fundera är jag efterbliven eller intelligent. Sedan slog det mig, hur kan jag sitta här och försöka välja mellan två motsatser? Det var då jag vaknade upp. Efter lite informationssökande så förstod jag att jag inte är jag, men jag försöker skapa jag genom att identifiera sig med olika tankar.
Poängen är att du varken är snygg eller ful. Det är bara tankar.
Det är väl vårat ego som hela tiden försöker överleva genom att hela tiden välja det ena eller det andra när båda är motsatser. Blir man medveten om det så släpper väl detta dualistiska tankesätt och man upplever något slags uppvaknande, en känsla eller en medvetenhet av enhet (oneness).