Flashback bygger pepparkakshus!
2014-05-03, 19:03
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maj-Lee
Men vad gör man om ens sysselsättning är enbart tankar???

Sysselsätt dig med att försöka kontrollera dina tankar eller styra dina tankar. Detta kanske kan låta lite konstigt, men att leva i nuet för mig är faktiskt att inte vara drabbad av tankar överhuvudtaget, kortare förklarat: att inte tänka alls.
Senast redigerad av particulum1 2014-05-03 kl. 19:06.
Citera
2014-05-03, 19:11
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Nej jag vet, men det är också det som är krånglet, vi alla har våra egna uppfattningar och idéer om vad upplysning är och jag kan inte få en bild av mitt själv som något över överhuvudtaget om jag inte uppfattar mitt själv genom min omgivning. Kruxet kommer alltid när folk säger till mig, du verkar vara en väldigt upplyst person, då genast poppar det upp en tanke som manifesteras i form av en fråga upp i mitt medvetande: hur är en upplyst person? Som jag aldrig kan svara på.
Jag vet inte heller. Det är bara vad jag tror. Jag utgår alltid från att jag inte vet. Bestämmer jag mig för hur något så blir jag att bli blind. Ingen kan bli upplyst genom att bestämma sig för vad upplysning är. Om jag har bestämt mig för vad upplysning är, så kommer jag att missa vad upplysning är. Bara en idiot är tvärsäker på sina sak.

Citat:
Tillägg: Jag brukar jämföra det med att titta sig själv i spegeln och leta efter det vi kallar vackert, eller snyggt, en själv tycker ju nästan aldrig att man själv är snygg (om man inte är narcissist möjligtvis), men någon annan kan tycka att du är skitsnygg medans du själv aldrig kan förstå varför personen tycker du är det när du inte tycker det själv.
Jag blev kallad efterbliven i skolan. Sedan gick jag ut skolan och fick ett sommarjobb och träffade en som var intresserad av alternativa saker och då fick jag höra att jag var intelligent. Då blev jag förvirrad och började fundera är jag efterbliven eller intelligent. Sedan slog det mig, hur kan jag sitta här och försöka välja mellan två motsatser? Det var då jag vaknade upp. Efter lite informationssökande så förstod jag att jag inte är jag, men jag försöker skapa jag genom att identifiera sig med olika tankar.

Poängen är att du varken är snygg eller ful. Det är bara tankar.
Citera
2014-05-03, 19:18
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Jag vet inte heller. Det är bara vad jag tror. Jag utgår alltid från att jag inte vet. Bestämmer jag mig för hur något så blir jag att bli blind. Ingen kan bli upplyst genom att bestämma sig för vad upplysning är. Om jag har bestämt mig för vad upplysning är, så kommer jag att missa vad upplysning är. Bara en idiot är tvärsäker på sina sak.

Så är det, intressant att du ändå förhåller dig till att tro. Jag brukar ibland fundera över även min egen tro, för mig är tro som att fantisera i princip, är det ens någon poäng med att "tro" vad upplysning är för något? För mig är det nästan som att fantisera ihop massa olika aspekter om vad upplysning kan vara. Oftast kommer jag till slutsatsen: nej det är nog ingen ide att tro heller, för jag fantiserar bara ihop massa saker som jag heller aldrig kommer att kunna konfirmera på något vis.
Citat:
Jag blev kallad efterbliven i skolan. Sedan gick jag ut skolan och fick ett sommarjobb och träffade en som var intresserad av alternativa saker och då fick jag höra att jag var intelligent. Då blev jag förvirrad och började fundera är jag efterbliven eller intelligent. Sedan slog det mig, hur kan jag sitta här och försöka välja mellan två motsatser? Det var då jag vaknade upp. Efter lite informationssökande så förstod jag att jag inte är jag, men jag försöker skapa jag genom att identifiera sig med olika tankar.

Poängen är att du varken är snygg eller ful. Det är bara tankar.

Det är väl vårat ego som hela tiden försöker överleva genom att hela tiden välja det ena eller det andra när båda är motsatser. Blir man medveten om det så släpper väl detta dualistiska tankesätt och man upplever något slags uppvaknande, en känsla eller en medvetenhet av enhet (oneness).
Senast redigerad av particulum1 2014-05-03 kl. 19:21.
Citera
2014-05-03, 19:21
Medlem
Citat:
Sysselsätt dig med att försöka kontrollera dina tankar eller styra dina tankar. Detta kanske kan låta lite konstigt, men att leva i nuet för mig är faktiskt att inte vara drabbad av tankar överhuvudtaget, kortare förklarat: att inte tänka alls.

Jag kan inte leva utan att tänka.... ??

Citera
2014-05-03, 19:24
Medlem
particulum1s avatar
Citat:

Haha jaså? Vad skulle hända då om du inte tänkte? Skulle ditt hjärta stanna helt plötsligt? Prova och se vad som händer
Citera
2014-05-03, 19:32
Medlem
Citat:
Haha jaså? Vad skulle hända då om du inte tänkte? Skulle ditt hjärta stanna helt plötsligt? Prova och se vad som händer

Men Hjärtat har ju ett eget liv o hjärnan har ett eget liv, elr? var ligger balansen ?? haha, om jag inte tänkte alls så tror jag att jag hade nog skapat ett helvete för andra och även mig själv... ??????

Citera
2014-05-03, 19:33
Medlem
particulum1s avatar
Citat:

Jag brukar säga ibland, på engelska: Dont let your mind handle your thinking, let your conscioussness do that, then you will experience the real power of the thought.
Citera
2014-05-03, 19:36
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Men Hjärtat har ju ett eget liv o hjärnan har ett eget liv, elr? var ligger balansen ?? haha, om jag inte tänkte alls så tror jag att jag hade nog skapat ett helvete för andra och även mig själv... ??????

Nja, du kan väl inte skapa ett helvete om du inte manifesterar tankar? Låt oss koppla detta till andra människor...skapar du ett helvete för någon om du inte manifesterar dina tankar med din mun till någon? Personen kommer ju står där bara och undra vad du tänker på. "Helvetet" skapar du om du för över dina tankar på andra (med hjälp av ditt tal), låt oss säga att du hatar någon, om du inte säger detta till personen att du gör det så kommer ju personen aldrig att uppleva en verklighet där denna är medveten om att du hatar personen, och på så vis, aldrig uppleva helvetet när denna är medveten om att du hatar personen.
Citera
2014-05-03, 19:40
Medlem
Citat:
Jag brukar säga ibland, på engelska: Dont let your mind handle your thinking, let your conscioussness do that, then you will experience the real power of the thought.

den var bra!
Citera
2014-05-03, 19:42
Medlem
Citat:
Nja, du kan väl inte skapa ett helvete om du inte manifesterar tankar? Låt oss koppla detta till andra människor...skapar du ett helvete för någon om du inte manifesterar dina tankar med din mun till någon? Personen kommer ju står där bara och undra vad du tänker på. "Helvetet" skapar du om du för över dina tankar på andra (med hjälp av ditt tal), låt oss säga att du hatar någon, om du inte säger detta till personen att du gör det så kommer ju personen aldrig att uppleva en verklighet där denna är medveten om att du hatar personen, och på så vis, aldrig uppleva helvetet när denna är medveten om att du hatar personen.

ord och hjärnan hänger ihopa visst, vi säger så. men min kropp utan tankar... ???
Citera
2014-05-03, 19:51
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
ord och hjärnan hänger ihopa visst, vi säger så. men min kropp utan tankar... ???

Jag säger inte att du blir "utan" tankar, det jag menar är att det är behagligare, mer kontrollerat och ger ett välmående... en form av fridfullhet att kunna aktivera tänkande när man känner för det (eller behöver) istället för att ha ett impulsivt, okontrollerat och aktiverat tänkande konstant.

Vi pratar ju om i grunden att leva i "nuet", vad gör tankar när man tänker på tankarna? Tar några simpla exempel: Det är tankar om vad man ska göra imorgon, vad man ska äta till middag eller vad tråkigt man hade på den där krogrundan i helgen...tankar är generellt något som, okontrollerat tar dig hela tiden ifrån det vi kallar "nuet", för dina tankar för ditt fokus till antingen framtid eller dåtid.
Citera
2014-05-03, 19:54
Medlem
Citat:
Jag säger inte att du blir "utan" tankar, det jag menar är att det är behagligare, mer kontrollerat och ger ett välmående... en form av fridfullhet att kunna aktivera tänkande när man känner för det istället för att ha ett impulsivt, okontrollerat och aktiverat tänkande konstant.

Vi pratar ju om i grunden att leva i "nuet", vad gör tankar när man tänker på tankarna? Tar några simpla exempel: Det är tankar om vad man ska göra imorgon, vad man ska äta till middag eller vad tråkigt man hade på den där krogrundan i helgen...tankar är generellt något som, okontrollerat tar dig hela tiden ifrån det vi kallar "nuet", för dina tankar för ditt fokus till antingen framtid eller dåtid.

Jo, jag förstår absolut vad du menar... jag bara skojade lite. men vibrationer då... ???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in