Allting finns klargjort i
artikeln som jag refererade till i mitt första inlägg. Om man inte kan se skillnad på tecknen, kan jag bara beklaga. Linser eller glasögon kan vara räddningen. En sann formalist kan urskilja dem.
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Klippa och klistra min och det blir helt andra bullar.
Mycket riktigt. Den apostrofen som du använder i ditt andra inlägg är
right single quotation mark, vilket kan översättas med
enkelt citattecken (
se Wikipedia-artikeln) som är
en av benämningarna på apostrofen. Någon
left single ... används inte i svenskan, så det lämnas därhän.
Detta är den korrekta apostrofen.
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
[...] det ändrar inte saken att det ser helt okej ut med en del moderna, dvs sans serif typsnitt. Problemet är bara att det blir lite mer mellanrum där.
Jag antar att du menar att det är acceptabelt att använda akut (eller än värre grav) accent i stället för apostrof. Det är det absolut
inte.
Citat:
Ursprungligen postat av ha kui
Nu kan det vara så att han som startade tråden har sin browser inställd så att han får upp Times Roman eller något liknande. Då skulle det se väldigt fel ut. Men med Courier eller en del andra (som jag har, jag tror det kan vara Didot) ser hans 'fel' exempel okej ut.
Optisk illusion. På Internet blir det dessutom ofta fel, som du säger, till följd av olika teckensnitt. Ett neutralt teckensnitt är därför att föredra.
Citat:
[...] vertikala apostropher är däremot alltid fel, trots att de så ofta används.
Fel. En accent vore mer fel än en vertikal apostrof, som, i
särskilda fall, kan användas då en typografiskt korrekt apostrof inte kan åstadkommas.
Citat:
[...] alla kan välja fritt vilka typnsitt som visas i sina browsers, vilket gör det krångligt att visa upp en del typografiska fenomen i sådana här sammanhang.
Just därför används standardiserade teckensystem i sådana sammanhang. Här är Unicode-teckenkoderna i hex:
- Right single quotation mark: 2019. Detta är egentligen den enda riktiga apostrofen.
- Apostrophe: 0027. Trots sitt namn är den felaktig och får endast användas då riktig apostrof inte kan åstadkommas.
Jag hoppas att någon förstod åtminstone någonting av ovanstående. Annars kan jag försöka att förklara det igen.