2005-08-16, 23:31
Moderator
tobess avatar
På tangenten bredvid enter får man ' och på tangenten mellan backspace och 0:an får man ´ ..

Inte svårare än så..
Citera
2005-08-17, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the_mountain
Finns det något lättare sätt att göra den riktiga än alt 0146? Alt + m fungerar ju inte.

På Mac funkar alt+m. Jag vet inte hur man gör det på PC.

Annars tror jag att Word autokorrigerar (') till (’) i direktansluting till ett ordslut om du ställer in den rätt.
Citera
2005-08-17, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av the_mountain
Finns det något lättare sätt att göra den riktiga än alt 0146? Alt + m fungerar ju inte.
I vissa forum, som konverterar "HTML"-kod - jag känner inte till det riktiga namnet - till tecken, fungerar ’ för apostrofen. Om vi analyserar det noggrannare, finner vi att formeln är &#x + Unicode hex-teckenkoden + semikolon. Tyvärr fungerar det inte på Flashback. Annars går det att kopiera från Microsoft Word.
Citera
2005-08-17, 15:06
Medlem
dallassallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
För att konkret besvara frågan: Det är mycket styggt och fel att använda akut (´) eller grav (`) accent i stället för apostrof - dock måste apostrofen också vara korrekt (se ovan). Att du sett detta från så många olika håll beror på okunskap och ointresse från de som är ansvariga. Det är förståeligt att det kan kännas förvirrande, men fakta är alltid fakta: Det är felaktigt.
Särskilt upprörande är det att en tidning som Dagens Nyheter inte bryr sig. Det är sant att språket förfaller.

Med tiden kan det - sorligt nog - kanske bli accepterat att i svenskan göra så, men jag har svårt att föreställa mig att det skulle kunna hända i andra länder som verkligen värnar om sina språk. Låt oss i varje fall hoppas.

Det var det jag trodde - och det jag ville höra.
Tack.
Citera
2005-08-17, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dallassallad
Det var det jag trodde - och det jag ville höra.
Tack.
Var så god.

Jag märkte nu att jag skrev fel i det inlägget: dem som är ansvariga och inte de som ... heter det. Äsch.
Citera
2005-08-18, 11:03
Medlem
sadfaces avatar
Då ska vi se om jag har fått det här rätt:

Det är alltid korrekt - och att föredra - att använda sig av ’ (U+2019;alt+0146) vid apostrof, utelämningstecken eller enkelt citattecken; ' (U+0027) skall endast användas i ’nödfall’ då ’ av någon anledning ej går att åstadkomma.

Innebär detta att ' inte har någon egentlig användning? Finns det ingen situation där det endast är korrekt att använda sig av '?
Citera
2005-08-18, 12:16
Medlem
sp3tts avatar
Wikipedia-artikeln som länkades till nämner ' som tecken för att beteckna tum och gradsekunder, även derivator. 5"2', fem fot och två tum. f'(x), förstaderivatan av f(x).
Citera
2005-08-18, 13:46
Medlem
the_mountains avatar
För riktiga citattecken då? Är grejen över 2 ok (shift+2), eller ska man använda alt+0146 alt+0146?
Citera
2005-08-18, 15:09
Medlem
mkggas avatar
Nä nu... Alla ni som sitter med Windows XP - starta charmap.exe och läs vilka tecken som är vad. Apostrof, tangenten bredvid radbrytning ('), må inte se ut som en apostrof i de teckensnitt som vanligen används för att visa FB-forumet, men det är det enda korrekta tecknet att använda!

Accenterna, på tangenten till vänster om backspace, är just... accenter. Kolla charmap.exe! Sedan, som tidigare sagt, borde ju vissa teckensnitt kanske förändras lite för att visa de tecken man förväntar sig att se!

Citera
2005-08-18, 15:33
Medlem
sadfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Wikipedia-artikeln som länkades till nämner ' som tecken för att beteckna tum och gradsekunder, även derivator. 5"2', fem fot och två tum. f'(x), förstaderivatan av f(x).

Njae, det finns ett separat tecken (U+2032;"Prime") enbart för att beteckna förstaderivatan (prim) som skiljer sig från den vanliga apostrofen (u+0027;"Apostrophe"). Det typsnitt som Flashback Forum använder sig av verkar dock inte göra någon skillnad på dessa två tecken rent grafiskt. Jag hänvisar till charmap.exe ("teckenuppsättning").
Citera
2005-08-18, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
Nä nu... Alla ni som sitter med Windows XP - starta charmap.exe och läs vilka tecken som är vad. Apostrof, tangenten bredvid radbrytning ('), må inte se ut som en apostrof i de teckensnitt som vanligen används för att visa FB-forumet, men det är det enda korrekta tecknet att använda!

Accenterna, på tangenten till vänster om backspace, är just... accenter. Kolla charmap.exe! Sedan, som tidigare sagt, borde ju vissa teckensnitt kanske förändras lite för att visa de tecken man förväntar sig att se!

Men vadf...nu får ni sluta förvirra oss okunniga. Kan någon med kunskap i ämnet klargöra om följande stämmer:

’ - Right Single Quotation Mark. Används där man vill ha en apostrof. Saknar tangent.

' - Apostrophe. Används för att beteckna tum resp. gradsekunder. Tangent till höger om "ä".

Korrekt så?
Citera
2005-08-18, 16:33
Medlem
mkggas avatar
Right Single Quotation Mark - tecknet som stänger ett citat, exempelvis när du citerar ett citat:

>>> "'Jag har inga pengar kvar' sade Kalle".

I ovanstående är ' ett Right Single Quotation Mark.

Apostrophe - apostrof. Inget annat än en vanlig apostrof.

>>> It's an apostrophe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in