2014-05-03, 00:36
Medlem
Jag är ganska orolig. Har tandställning och det är extra viktigt för mig att hålla rent tänderna. Men jag har slutat borsta, har inte borstat på flera dagar, jag har slutat borsta eftersom jag blöder när jag borstar, vilket jag tycker är riktigt obehagligt att se.

Tro det eller ej men alla mina framtänder är på väg mot hål, det är som vit fläck på alla mina framtänder, och nu har jag inte borsta på flera dagar. Vad ska jag göra? Så fort jag ser blod så slutar jag borsta.

Uppskattar all hjälp och tips som kan få mig att borsta tänderna igen...
Citera
2014-05-03, 00:42
Medlem
Mongopixels avatar
Fortsätt borsta tänderna även fast det blöder. Det blöder pga att ditt tandkött är känsligt.

Finns inga tips & tricks för att borsta tänderna. Ifall du vill spendera en förmögenhet för att köpa nya tänder om 5 år så visst. Eller så spenderar du 10 minuter av ditt dygn till att borsta tänderna morgon och kväll.
Citera
2014-05-03, 00:43
Medlem
Kolla inte på blodet, skölj av det från tandborsten om du inte kan fortsätta för att sedan ha en ren tandborste + nytt tandkräm för att fortsätta. (Makes sense)
Känner igen mig av det du säger, det enda som hjälper är att fortsätta borsta, nu när du inte borstat på ett tag så gör det efter lunch också.

PS. Man behöver inte ta i hårt för att det ska bli bra.
Citera
2014-05-03, 00:43
Medlem
KonstapelKushs avatar
Sluta var sån jävla färsking och lär dig att borsta tänderna riktigt utan att fjolla till det sådär?

Du kommer ju inte dö av det precis?

Annars får du väl sluta borsta tänderna helt och hållet så tappar du dom istället
Citera
2014-05-03, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZStingray
Kolla inte på blodet, skölj av det från tandborsten om du inte kan fortsätta för att sedan ha en ren tandborste + nytt tandkräm för att fortsätta. (Makes sense)
Känner igen mig av det du säger, det enda som hjälper är att fortsätta borsta, nu när du inte borstat på ett tag så gör det efter lunch också.

PS. Man behöver inte ta i hårt för att det ska bli bra.

blir inte tänderna renare om jag trycker hårdare?
Citera
2014-05-03, 02:04
Medlem
Mongopixels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelKush
Sluta var sån jävla färsking och lär dig att borsta tänderna riktigt utan att fjolla till det sådär?

Du kommer ju inte dö av det precis?

Annars får du väl sluta borsta tänderna helt och hållet så tappar du dom istället

Lite så jag ville uttrycka mig från början.-
Citera
2014-05-03, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen

Nja. inte direkt. Deremot sliter det mycket på tandköttet som har svårt att läka tillbaka. Gör man det tillräckligt mycket så börjar rötterna visa sig när man blir gammal. Inte snyggt men ganska ofarligt tror jag.

Skaffa en mjukare tandborste också.

Läs lite tips från folktandvården.
http://www.folktandvardenstockholm.s...tandborstning/

Här är råd för dig som har tandställning!
http://www.folktandvardenstockholm.s...tandstallning/

Ta hand om dina tänder från början så slipper du dyra tandläkarbesök när du blir äldre.
Senast redigerad av Bruno.K 2014-05-03 kl. 02:10.
Citera
2014-05-03, 02:15
Medlem
Polyklorfenols avatar
Skaffa eltandborste och använd en mjuk borste. Tryck inte, utan låt den bara glida runt över tänder och tandkött. Om du borstar för hårt kommer du att irritera tandköttet och dina tandhalsar riskerar att exponeras då tandköttet kryper uppåt på tanden, vilket i sin tur kan ge tandlossning i framtiden.
Citera
2014-05-03, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen

Det enda jag kan tänka mig är att tandstenen släpper lättare och att du kommer in mer mellan tänderna. Tror du att tandläkare skulle rekommendera mjuka tandborstar om hårt tryck behövdes?
Citera
2014-05-04, 21:04
Medlem
Det bloder for att tandkottet ar inflammerad. Det ar mycket som manga olika faktorer som kan leda till blodning men i ditt fall ar det sakert att du har tandstallning och inte borstar ofta. Detta kommer att leda till inflammation av tandskottet for att maten har lattare att hamna dar.

-Anvand en mjuk borste.
-Hall den sa har ungefar https://encrypted-tbn1.gstatic.com/i...5Fo1QlmHqg6QZQ

Det finns ocksa speciella tandborste for just tandstallning och dessa kallas for "orthodontic brushes". De har mellanrum i mitten for att kunna passera tandstallningen

http://us-professional.gumbrand.com/...YA_vcut1_1.jpg

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in