• 1
  • 2
2005-08-16, 08:08
Medlem
Bråkmakarns avatar
Tjena

Jag lyssnade på lokalradion förra veckan, och då besökte en reporter en medeltidstillställning med marknad där det såldes rökt salt. Det är nog första gången jag hört talas om just rökt salt.

Har ni använt rökt salt? Vad använder man det till, passar det extra bra till nån speciell slags mat? Var kan man köpa det?

/ Bråkis
Citera
2005-08-16, 09:12
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Tjena

Jag lyssnade på lokalradion förra veckan, och då besökte en reporter en medeltidstillställning med marknad där det såldes rökt salt. Det är nog första gången jag hört talas om just rökt salt.

Har ni använt rökt salt? Vad använder man det till, passar det extra bra till nån speciell slags mat? Var kan man köpa det?

/ Bråkis

Oj rökt salt! Låter riktigt smarrigt. Skulle det inte fungera bra till ägget? Grytor som behöver lite extra, kan tänka mig att köttfärssåsen blir riktigt glad av lite rökt salt!

Bråkis, var fanns denna marknad? Blev plötsligt sjukt besatt av att få tag på lite av denna vara!
Citera
2005-08-16, 09:21
Medlem
Zog Ruless avatar
Låter inte särskilt gott.

Finns att köpa här.

http://www.brattberg.com/index.php?cPath=21

Rökt salt 150g/Påse 29.50kr

Ett spännande salt med röksmak.
Tips för vegetarianer som ibland kan sakna den rökta smaken.

Innnehåller: salt, rökarom, glutamat, klumpförebyggande medel och sockerkulör.

Vikt 150 gram/påse
Citera
2005-08-16, 09:32
Medlem
Deannas avatar
Jag har sett det lite över allt.. Jag har själv köpt (På Hötorgshallen i Sthlm) det men aldrig använt det.
Citera
2005-08-16, 10:52
Medlem
Har smakat det i vår ICA butik som säljer det i lös vikt och personligen tyckte jag inte att det var någon höjdare.
Citera
2005-08-16, 13:16
Medlem
manemongos avatar
Har använt rökt salt vid flera olika tillfällen, smaken påminner lite grann om stark hickorykrydda som går att få tag på på olika ställen.

Ett tips är att grava torsk med svartpeppar och rökt salt, riktigt gott, servera sen med lite stekt bacon och potatis.
Citera
2005-08-16, 13:33
Medlem
irrblosss avatar
Använd Liquid Smoke annars, borde ge ungefär samma effekt.
Citera
2005-08-16, 13:36
Medlem
manemongos avatar
liquid smoke är också riktigt bra, dock svårt att grava med det
Citera
2005-08-16, 17:48
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skint

Bråkis, var fanns denna marknad? Blev plötsligt sjukt besatt av att få tag på lite av denna vara!
Det var i Arboga på nån medeltidsmarknad.
Citera
2005-08-16, 19:16
Medlem
Mysonoxens avatar
Undrar om det var den typen av salt frugan köpte för ett par veckor sedan, nån sorts gourmetsalt som såldes i lösvikt.

Då jag både fuskat inom motorsport samt besökt en del banor där det bedrivs racing i alla dess former kände jag genast igen den distinkta doften (stanken) av brända däck och rykta lameller....

Smaken var heller inte direkt någon av mina högre kulinariska upplevelser. Vill man ha nåt med distinkt röksmak misstänker jag att man kan fixa det på annat vis...
Citera
2005-08-16, 23:16
Medlem
Bråkmakarns avatar
Happ, så rökt salt är ingen hitt alltså?
Citera
2016-03-05, 08:39
Medlem
Brukar kasta in nåt kilo grovt salt i röken när jag ändå röker kött, jodå det blir kanongott som smaksättning... Liquid smoke är bra till mycket men rökt salt är faan godare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in