Citat:
Ursprungligen postat av
Room531
Exakt, därför är det upp till individer som dig och mig att lösa upp tankemonopolet massmedia spyr ur sig och så våra egna frön, och vår egen masspropaganda.

Ja.
Citat:
Det jag anser man bör göra vid en sådan insikt, är att börja ta reda på vad man själv kan göra för att bidra till en sundare utveckling och alternativ till nuvarande system och doktriner som gång på gång driver oss till dessa självskapade kriser och missförhållanden. Att börja bygga på en ny stabil grund, så att övergången till något mycket bättre kan bli så smidig som möjligt. Vad behöver vi för att kunna leva? Vad behöver vi för att må bra och utvecklas som individer?
Ja för mig är det faktiskt ganska enkelt, vi behöver mat på bordet, tak över huvudet och vetenskaplig utbildning. Problemet som jag ser det är att folk idag inte förstår innebörden med att ha tillräckligt eller vara nöjd med det man har, vi som befolkning har just nu i denna tid en strävan efter att alltid tillfredsställa våra externa begär i form av mer prylar, större hus, mer pengar, utseendefixering och mycket annat som är i princip som att fylla en bägare som aldrig kan bli full. Det är väl här Tolle's ego upplösning kommer lite in i bilden, individen på individ nivå måste lära sig att vara nöjd med vad denne har och börja sträva efter mål som är satta på det inre planet av individen, upplysning (enlightenment) till exempel är ett sådan strävan.
Men då vill jag även påpeka det faktum att detta är inte vad vårt samhälle strävar efter, våra politiker eller faktum av hela det monetära systemet göder ett materialistiskt och ett ego-dominerande beteende som har blivit en total normalitet, och jag vill dessutom hävda att detta beteende också göds av det vi kallar mångkultur, titta bara på USA, mångkulturens högborg...vad har vi där? "The american dream"...detta är precis det ego-materialistiska-icke-självupplysande beteende jag nämner.
Citat:
Man kan i och för sig se effekten legaliseringsfrågan får lite som Bill Hicks "Go back to bed - Here, watch some american gladiators" dvs. det blir till ren distraktion (i vanlig ordning), fast nu riktat till en grupp individer som ofta annars söker sig till information utanför samhällets ramar och regler, som kanske lutar sig tillbaka när media visar tecken på att det i alla fall tycks gå åt rätt håll här och där. Som Terence McKenna sa, vi kan inte gå och vänta och tro att någon smartare än en själv ska lösa problemen åt oss.
Jag lägger personligen inte så mycket hopp i legaliseringsfrågan, det jag skulle vilja se i såfall är en hel industri som är grunda på hampa plantan. Legaliseringsfrågan är ju bara en fråga om pundarbeteende egentligen, slappa hippies vill kunna röka utan att få polisen efter dem, vilket i och för sig också en fördel om det skulle ske då vi skulle få avsevärt mindre statliga utgifter på många plan.
Men visst har Mckenna rätt, det kan vi inte göra, vi är i princip problemet. Men dessa makthavare gör verkligen inte saker lättare för att vi, problemet ska kunna förbättras eller lösas.
Citat:
Sedan uppskattar jag inte att företag som Monsanto tyvärr är rimliga kandidater till att ta över stora delar av marknaden med beskattad, genmodifierad "medicinsk" marijuana...
Detta visste jag ingenting om, det låter ej bra med tanke på problemet med gen-modifierad mat som monsanto är involverad i.
Citat:
Därför är det bättre att sprida ut budskapen lite och eventuellt skifta mer till ett ämne som människor generellt lättare kan ta till sig, och som samtidigt går direkt till lösningen, så att den första reaktionen inte blir att skydda sin egon från angrepp och avfärda hela grejen.
Absolut.
Citat:
För vad vi behöver göra världen över för att leva långsiktigt hållbart är att bli lokalt självförsörjande i så stor mån det går.* Med det så bidrar samhällen som anpassat sig till detta inte till förstörelse av ekosystem och andra missförhållanden på andra sidan planeten utan att ens förstå det själva som idag. Det borde rimligtvis öka ansvarskänslan för sin näromgivning, när det blivit i huvudsak den man lever av, samt förebygger det mängder av de konflikter som mestadels beror på resursbrister. Dessutom blir det såklart enormt mycket svårare för diverse galningar uppe i makthierarkier att styra över ett folk som i överlag klarar sig utmärkt själva utanför deras skitsystem och tyckande.
"Att odla mat är som att trycka dina egna pengar" kan påverka många som inte alls tänker som en själv, men ändå bli en del av lösningen genom att börja odla i sin trädgård.
*(och börja återplantera den natur vi sabbat. Med permakulturdesign, inte monokultur)
Ja det håller jag med om, ju mer närproducerat vi kan skapa, desto större fördelar. Därför jag skulle vilja se lite industrialisering av hampa plantan, då kan vi börja tillverka egna bränslen, kläder och mycket annat och därav slippa import.
Sen tycker jag även att gratis energi bör lyftast, så länge vi behöver betala för ström så kommer det alltid att finnas ett käppar i hjulet.
Men kort sagt tycker jag också en sak, det finns en kraft i att använda ord som vi gör här och nu på internet, men ord kan tror jag kan inte ta oss hela vägen. Därför jag personligen också skulle se ett hårdare politiskt krafttag mot dagens makt, vilket jag är medveten om inte är så populärt bland folks eftersom folk idag är så överdrivet fredliga (faktiskt mesiga anser jag, tacka politiska korrektheten och jantelagen?) av sig.