Citat:
Ursprungligen postat av
Room531
Exakt, drfr r det upp till individer som dig och mig att lsa upp tankemonopolet massmedia spyr ur sig och s vra egna frn, och vr egen masspropaganda.

Ja.
Citat:
Det jag anser man br gra vid en sdan insikt, r att brja ta reda p vad man sjlv kan gra fr att bidra till en sundare utveckling och alternativ till nuvarande system och doktriner som gng p gng driver oss till dessa sjlvskapade kriser och missfrhllanden. Att brja bygga p en ny stabil grund, s att vergngen till ngot mycket bttre kan bli s smidig som mjligt. Vad behver vi fr att kunna leva? Vad behver vi fr att m bra och utvecklas som individer?
Ja fr mig r det faktiskt ganska enkelt, vi behver mat p bordet, tak ver huvudet och vetenskaplig utbildning. Problemet som jag ser det r att folk idag inte frstr innebrden med att ha tillrckligt eller vara njd med det man har, vi som befolkning har just nu i denna tid en strvan efter att alltid tillfredsstlla vra externa begr i form av mer prylar, strre hus, mer pengar, utseendefixering och mycket annat som r i princip som att fylla en bgare som aldrig kan bli full. Det r vl hr Tolle's ego upplsning kommer lite in i bilden, individen p individ niv mste lra sig att vara njd med vad denne har och brja strva efter ml som r satta p det inre planet av individen, upplysning (enlightenment) till exempel r ett sdan strvan.
Men d vill jag ven ppeka det faktum att detta r inte vad vrt samhlle strvar efter, vra politiker eller faktum av hela det monetra systemet gder ett materialistiskt och ett ego-dominerande beteende som har blivit en total normalitet, och jag vill dessutom hvda att detta beteende ocks gds av det vi kallar mngkultur, titta bara p USA, mngkulturens hgborg...vad har vi dr? "The american dream"...detta r precis det ego-materialistiska-icke-sjlvupplysande beteende jag nmner.
Citat:
Man kan i och fr sig se effekten legaliseringsfrgan fr lite som Bill Hicks "Go back to bed - Here, watch some american gladiators" dvs. det blir till ren distraktion (i vanlig ordning), fast nu riktat till en grupp individer som ofta annars sker sig till information utanfr samhllets ramar och regler, som kanske lutar sig tillbaka nr media visar tecken p att det i alla fall tycks g t rtt hll hr och dr. Som Terence McKenna sa, vi kan inte g och vnta och tro att ngon smartare n en sjlv ska lsa problemen t oss.
Jag lgger personligen inte s mycket hopp i legaliseringsfrgan, det jag skulle vilja se i sfall r en hel industri som r grunda p hampa plantan. Legaliseringsfrgan r ju bara en frga om pundarbeteende egentligen, slappa hippies vill kunna rka utan att f polisen efter dem, vilket i och fr sig ocks en frdel om det skulle ske d vi skulle f avsevrt mindre statliga utgifter p mnga plan.
Men visst har Mckenna rtt, det kan vi inte gra, vi r i princip problemet. Men dessa makthavare gr verkligen inte saker lttare fr att vi, problemet ska kunna frbttras eller lsas.
Citat:
Sedan uppskattar jag inte att fretag som Monsanto tyvrr r rimliga kandidater till att ta ver stora delar av marknaden med beskattad, genmodifierad "medicinsk" marijuana...
Detta visste jag ingenting om, det lter ej bra med tanke p problemet med gen-modifierad mat som monsanto r involverad i.
Citat:
Drfr r det bttre att sprida ut budskapen lite och eventuellt skifta mer till ett mne som mnniskor generellt lttare kan ta till sig, och som samtidigt gr direkt till lsningen, s att den frsta reaktionen inte blir att skydda sin egon frn angrepp och avfrda hela grejen.
Absolut.
Citat:
Fr vad vi behver gra vrlden ver fr att leva lngsiktigt hllbart r att bli lokalt sjlvfrsrjande i s stor mn det gr.* Med det s bidrar samhllen som anpassat sig till detta inte till frstrelse av ekosystem och andra missfrhllanden p andra sidan planeten utan att ens frst det sjlva som idag. Det borde rimligtvis ka ansvarsknslan fr sin nromgivning, nr det blivit i huvudsak den man lever av, samt frebygger det mngder av de konflikter som mestadels beror p resursbrister. Dessutom blir det sklart enormt mycket svrare fr diverse galningar uppe i makthierarkier att styra ver ett folk som i verlag klarar sig utmrkt sjlva utanfr deras skitsystem och tyckande.
"Att odla mat r som att trycka dina egna pengar" kan pverka mnga som inte alls tnker som en sjlv, men nd bli en del av lsningen genom att brja odla i sin trdgrd.
*(och brja terplantera den natur vi sabbat. Med permakulturdesign, inte monokultur)
Ja det hller jag med om, ju mer nrproducerat vi kan skapa, desto strre frdelar. Drfr jag skulle vilja se lite industrialisering av hampa plantan, d kan vi brja tillverka egna brnslen, klder och mycket annat och drav slippa import.
Sen tycker jag ven att gratis energi br lyftast, s lnge vi behver betala fr strm s kommer det alltid att finnas ett kppar i hjulet.
Men kort sagt tycker jag ocks en sak, det finns en kraft i att anvnda ord som vi gr hr och nu p internet, men ord kan tror jag kan inte ta oss hela vgen. Drfr jag personligen ocks skulle se ett hrdare politiskt krafttag mot dagens makt, vilket jag r medveten om inte r s populrt bland folks eftersom folk idag r s verdrivet fredliga (faktiskt mesiga anser jag, tacka politiska korrektheten och jantelagen?) av sig.