• 5
  • 6
2014-05-02, 21:02
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Den viktiga frågan är, hinner vi?

Med vad?
Citera
2014-05-02, 22:10
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Frågan är dock, räcker det att ha en positiv inställning och "kämpa" (vad är kämpa? Sprida information på internet?)
Bland annat. Ville egentligen svara på hela ditt inlägg med en bild men...

Citat:
varför tar vi inte bara till parlamentariska åtgärder istället och avsätter dessa människor som hindrar utvecklingen istället? Det är ganska lätt att underskatta vad för typ av makt våra nuvarande makthavare har och hur mycket resurser dessa har.

Vi kan sprida information och vara positivt inställda, visst, det funkar (kanske) men varför inte ta till knytnävarna istället?

För att systemet är problemet, det går inte att förändra inifrån systemet självt. För att man borde tänka sig för ordentligt innan man försöker lösa våld med ännu mer våld. Systemet VI slavar under är huvudorsaken till dessa obalanser som skapar flyktingströmmar världen över. Sverige är inget undantag, snarare ett praktexempel med all vår överkonsumtion, vapenhandel, samarbeten med andra kriminella regimer och dylikt.

...Prylar producerade på helt andra håll med konsekvenser vi inte ens ser. Skräp med planerad hållbarhet byggda av ännu hårdare förtryckta arbetare än oss, för att ökad vinst som natur, djurliv och lokalbefolkningar världen över får betala priset av när deras marker förstörs av stora företag som ska ha ut något därifrån till sin produktion, vare sig det gäller monokulturodlad(besprutad) mat, bomull, gruvbrytning för ädelmetaller, olja, eller vad det nu kan vara. Och inte sällan mördar man motståndare för att få sin vilja igenom. För att makt korrumperar. För att evig tillväxt är vansinne, och parlamentariska åtgärder inte finns på kartan när det gäller detta.

För att bankregimen och diverse multimiljardföretag står överst och lobbar in politiker och lagar som för deras egna agendor. Tar man bort en marionett, (eller lydigt röstar bort) ersätts den med en ny. Det startas krig som är direkt orsakade av systemet och hierarkin vi följer. För utökad makt, vinst och resurser, för spridande av centralbanker, för masspropaganda från alla håll och kanter om "yttre hot" som "rättfärdigar" invasioner och övertagande av militärstrategiska punkter, oljefält, opiumfält som läkemedelsindustrin vill åt, för det militärindustriella komplexet och vapenindustrin som får vår fina skulddrivna "ekonomi" att rulla... Det är inte massinvandring som är problemet - SYSTEMET är.

Aja här kommer bilden ändå http://media-cache-ak0.pinimg.com/23...c36cbc46c9.jpg

Jag tror att det är ännu lättare att underskatta och förbise makten som vi själva besitter till att förändra.

Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
De börjas vakna upp nu vill min optimistiska sida säga, de finns människor runt om i världen som når ut till massvis av människor & sanningen kommer alltid komma fram? right? Den viktiga frågan är, hinner vi?
Jag tycker mig se samma sak... En ännu viktigare fråga att ställa sig, är man själv beredd att göra något för att lösa problemen? Vi sitter alla i samma båt.

Permakultur nu!
Citera
2014-05-02, 22:54
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Med vad?

Att rädda jorden & överleva som människor med en gnutta värdighet kvar..? Vi konsumerar, förstör, konsumerar ännu mera, skiter ner, krigar & har ingen som helst medkänsla kvar till varken oss själva, djuren eller naturen. Om jag är bitter? Ibland, men oftast tycker jag det hela bara är förtvivlat sorgligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Jag tycker mig se samma sak... En ännu viktigare fråga att ställa sig, är man själv beredd att göra något för att lösa problemen? Vi sitter alla i samma båt.

Permakultur nu!

Man gör förmodligen inte tillräckligt, men man försöker, har upptäckt att ibland räcker de att vara medveten för att få andra människor att börja tänka, men vet inte hur länge de håller i sig..
Citera
2014-05-03, 11:37
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Att sitta och skriva saker på internet gör skillnad. Det är många som på egen hand söker upp information. Allt vi skriver i detta forum läses av 100-tals människor. Om bara ett par få blir nyfikna så är det en vinst. Internet är till för att sprida och hitta information.

Absolut, jag vill inte göra något påstående att det inte gör någon skillnad, hade jag varit medveten om att det inte gjort någon skillnad hade jag inte tagit mig tid att skriva det jag skriver här.
Citera
2014-05-03, 11:57
Medlem
particulum1s avatar
Citat:

Exakt, därför är det upp till individer som dig och mig att lösa upp tankemonopolet massmedia spyr ur sig och så våra egna frön, och vår egen masspropaganda.

Ja.

Citat:
Det jag anser man bör göra vid en sådan insikt, är att börja ta reda på vad man själv kan göra för att bidra till en sundare utveckling och alternativ till nuvarande system och doktriner som gång på gång driver oss till dessa självskapade kriser och missförhållanden. Att börja bygga på en ny stabil grund, så att övergången till något mycket bättre kan bli så smidig som möjligt. Vad behöver vi för att kunna leva? Vad behöver vi för att må bra och utvecklas som individer?

Ja för mig är det faktiskt ganska enkelt, vi behöver mat på bordet, tak över huvudet och vetenskaplig utbildning. Problemet som jag ser det är att folk idag inte förstår innebörden med att ha tillräckligt eller vara nöjd med det man har, vi som befolkning har just nu i denna tid en strävan efter att alltid tillfredsställa våra externa begär i form av mer prylar, större hus, mer pengar, utseendefixering och mycket annat som är i princip som att fylla en bägare som aldrig kan bli full. Det är väl här Tolle's ego upplösning kommer lite in i bilden, individen på individ nivå måste lära sig att vara nöjd med vad denne har och börja sträva efter mål som är satta på det inre planet av individen, upplysning (enlightenment) till exempel är ett sådan strävan.

Men då vill jag även påpeka det faktum att detta är inte vad vårt samhälle strävar efter, våra politiker eller faktum av hela det monetära systemet göder ett materialistiskt och ett ego-dominerande beteende som har blivit en total normalitet, och jag vill dessutom hävda att detta beteende också göds av det vi kallar mångkultur, titta bara på USA, mångkulturens högborg...vad har vi där? "The american dream"...detta är precis det ego-materialistiska-icke-självupplysande beteende jag nämner.

Citat:
Man kan i och för sig se effekten legaliseringsfrågan får lite som Bill Hicks "Go back to bed - Here, watch some american gladiators" dvs. det blir till ren distraktion (i vanlig ordning), fast nu riktat till en grupp individer som ofta annars söker sig till information utanför samhällets ramar och regler, som kanske lutar sig tillbaka när media visar tecken på att det i alla fall tycks gå åt rätt håll här och där. Som Terence McKenna sa, vi kan inte gå och vänta och tro att någon smartare än en själv ska lösa problemen åt oss.

Jag lägger personligen inte så mycket hopp i legaliseringsfrågan, det jag skulle vilja se i såfall är en hel industri som är grunda på hampa plantan. Legaliseringsfrågan är ju bara en fråga om pundarbeteende egentligen, slappa hippies vill kunna röka utan att få polisen efter dem, vilket i och för sig också en fördel om det skulle ske då vi skulle få avsevärt mindre statliga utgifter på många plan.

Men visst har Mckenna rätt, det kan vi inte göra, vi är i princip problemet. Men dessa makthavare gör verkligen inte saker lättare för att vi, problemet ska kunna förbättras eller lösas.

Citat:
Sedan uppskattar jag inte att företag som Monsanto tyvärr är rimliga kandidater till att ta över stora delar av marknaden med beskattad, genmodifierad "medicinsk" marijuana...

Detta visste jag ingenting om, det låter ej bra med tanke på problemet med gen-modifierad mat som monsanto är involverad i.

Citat:
Därför är det bättre att sprida ut budskapen lite och eventuellt skifta mer till ett ämne som människor generellt lättare kan ta till sig, och som samtidigt går direkt till lösningen, så att den första reaktionen inte blir att skydda sin egon från angrepp och avfärda hela grejen.

Absolut.

Citat:
För vad vi behöver göra världen över för att leva långsiktigt hållbart är att bli lokalt självförsörjande i så stor mån det går.* Med det så bidrar samhällen som anpassat sig till detta inte till förstörelse av ekosystem och andra missförhållanden på andra sidan planeten utan att ens förstå det själva som idag. Det borde rimligtvis öka ansvarskänslan för sin näromgivning, när det blivit i huvudsak den man lever av, samt förebygger det mängder av de konflikter som mestadels beror på resursbrister. Dessutom blir det såklart enormt mycket svårare för diverse galningar uppe i makthierarkier att styra över ett folk som i överlag klarar sig utmärkt själva utanför deras skitsystem och tyckande.

"Att odla mat är som att trycka dina egna pengar" kan påverka många som inte alls tänker som en själv, men ändå bli en del av lösningen genom att börja odla i sin trädgård.

*(och börja återplantera den natur vi sabbat. Med permakulturdesign, inte monokultur)

Ja det håller jag med om, ju mer närproducerat vi kan skapa, desto större fördelar. Därför jag skulle vilja se lite industrialisering av hampa plantan, då kan vi börja tillverka egna bränslen, kläder och mycket annat och därav slippa import.

Sen tycker jag även att gratis energi bör lyftast, så länge vi behöver betala för ström så kommer det alltid att finnas ett käppar i hjulet.

Men kort sagt tycker jag också en sak, det finns en kraft i att använda ord som vi gör här och nu på internet, men ord kan tror jag kan inte ta oss hela vägen. Därför jag personligen också skulle se ett hårdare politiskt krafttag mot dagens makt, vilket jag är medveten om inte är så populärt bland folks eftersom folk idag är så överdrivet fredliga (faktiskt mesiga anser jag, tacka politiska korrektheten och jantelagen?) av sig.
Senast redigerad av particulum1 2014-05-03 kl. 12:23.
Citera
2014-05-03, 12:09
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Bland annat. Ville egentligen svara på hela ditt inlägg med en bild men...

För att systemet är problemet, det går inte att förändra inifrån systemet självt. För att man borde tänka sig för ordentligt innan man försöker lösa våld med ännu mer våld. Systemet VI slavar under är huvudorsaken till dessa obalanser som skapar flyktingströmmar världen över. Sverige är inget undantag, snarare ett praktexempel med all vår överkonsumtion, vapenhandel, samarbeten med andra kriminella regimer och dylikt.

...Prylar producerade på helt andra håll med konsekvenser vi inte ens ser. Skräp med planerad hållbarhet byggda av ännu hårdare förtryckta arbetare än oss, för att ökad vinst som natur, djurliv och lokalbefolkningar världen över får betala priset av när deras marker förstörs av stora företag som ska ha ut något därifrån till sin produktion, vare sig det gäller monokulturodlad(besprutad) mat, bomull, gruvbrytning för ädelmetaller, olja, eller vad det nu kan vara. Och inte sällan mördar man motståndare för att få sin vilja igenom. För att makt korrumperar. För att evig tillväxt är vansinne, och parlamentariska åtgärder inte finns på kartan när det gäller detta.

För att bankregimen och diverse multimiljardföretag står överst och lobbar in politiker och lagar som för deras egna agendor. Tar man bort en marionett, (eller lydigt röstar bort) ersätts den med en ny. Det startas krig som är direkt orsakade av systemet och hierarkin vi följer. För utökad makt, vinst och resurser, för spridande av centralbanker, för masspropaganda från alla håll och kanter om "yttre hot" som "rättfärdigar" invasioner och övertagande av militärstrategiska punkter, oljefält, opiumfält som läkemedelsindustrin vill åt, för det militärindustriella komplexet och vapenindustrin som får vår fina skulddrivna "ekonomi" att rulla... Det är inte massinvandring som är problemet - SYSTEMET är.

Aja här kommer bilden ändå http://media-cache-ak0.pinimg.com/23...c36cbc46c9.jpg

Jag tror att det är ännu lättare att underskatta och förbise makten som vi själva besitter till att förändra.

Ja vi är systemet, vill vi förändra systemet, det monetära så måste vi förändra oss själva, men tyvärr är det så att vi har ett faktum där gemene invidid inte förstår det och jag anser att det behövs en spark i baken. Jag skulle inte säga att jag förespråkar våld när jag säger att jag lutar mig åt nationalismens idéer och åtgärder, det kan mycket väl gå till på ett fredligt sätt och styret kan sakta men säkert tas över, det handlar om att folk inte ska börja bråka med varandra och se till nationens bästa intressen, vilket vi definitivt inte har nu med nuvarande politik.

Tänk såhär annars, det finns egentligen ingen hållbar politik i dagsläget som kan tillfredsställa det som du förespråkar, det som du verkar förelägga i dina manifestationer är i princip ett icke-politiskt samhälle. Jag anser inte att det funkar i längden, en nation måste ALLTID ha en ledare eller flera ledare och det är där just politiken och makt kommer in. Det går inte att bortse från makt och politik, men det handlar enbart om vad för typ av ledarskap man har, det har funnits bra ledare, det har existerat icke-korrupta ledare genom historien, nu råkar det dock vara så att våra ledare i dagsläget är sjukligt korrupta och springer på massa hemliga möten tillsammans i form av Bilderberg-möten
.
Tittar du på nationalismen till exempel så är det idéer som vill få bort den globala finansdiktaturen och få tillbaka pengaskapandet till staten, därav folket igen och på så sätt sätta folket och nationen i första hand och inte bankdiktaturen. Det skulle lösa bankproblematiken.

Vi har ju faktiskt haft denna verklighet som du strävar efter (nästan), men det var innan Sverige gick med i EU, det var innan Sverige börjades sakta men säkert förvandlas till en mångkultur, backa tillbaka till början av 1900-talet så har du i princip denna verklighet som du beskriver med närodlat och närproducerad mat inom nationen.
Senast redigerad av particulum1 2014-05-03 kl. 12:27.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in