• 5
  • 6
2014-05-02, 21:02
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Den viktiga frgan r, hinner vi?

Med vad?
Citera
2014-05-02, 22:10
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Frgan r dock, rcker det att ha en positiv instllning och "kmpa" (vad r kmpa? Sprida information p internet?)
Bland annat. Ville egentligen svara p hela ditt inlgg med en bild men...

Citat:
varfr tar vi inte bara till parlamentariska tgrder istllet och avstter dessa mnniskor som hindrar utvecklingen istllet? Det r ganska ltt att underskatta vad fr typ av makt vra nuvarande makthavare har och hur mycket resurser dessa har.

Vi kan sprida information och vara positivt instllda, visst, det funkar (kanske) men varfr inte ta till knytnvarna istllet?

Fr att systemet r problemet, det gr inte att frndra inifrn systemet sjlvt. Fr att man borde tnka sig fr ordentligt innan man frsker lsa vld med nnu mer vld. Systemet VI slavar under r huvudorsaken till dessa obalanser som skapar flyktingstrmmar vrlden ver. Sverige r inget undantag, snarare ett praktexempel med all vr verkonsumtion, vapenhandel, samarbeten med andra kriminella regimer och dylikt.

...Prylar producerade p helt andra hll med konsekvenser vi inte ens ser. Skrp med planerad hllbarhet byggda av nnu hrdare frtryckta arbetare n oss, fr att kad vinst som natur, djurliv och lokalbefolkningar vrlden ver fr betala priset av nr deras marker frstrs av stora fretag som ska ha ut ngot drifrn till sin produktion, vare sig det gller monokulturodlad(besprutad) mat, bomull, gruvbrytning fr delmetaller, olja, eller vad det nu kan vara. Och inte sllan mrdar man motstndare fr att f sin vilja igenom. Fr att makt korrumperar. Fr att evig tillvxt r vansinne, och parlamentariska tgrder inte finns p kartan nr det gller detta.

Fr att bankregimen och diverse multimiljardfretag str verst och lobbar in politiker och lagar som fr deras egna agendor. Tar man bort en marionett, (eller lydigt rstar bort) erstts den med en ny. Det startas krig som r direkt orsakade av systemet och hierarkin vi fljer. Fr utkad makt, vinst och resurser, fr spridande av centralbanker, fr masspropaganda frn alla hll och kanter om "yttre hot" som "rttfrdigar" invasioner och vertagande av militrstrategiska punkter, oljeflt, opiumflt som lkemedelsindustrin vill t, fr det militrindustriella komplexet och vapenindustrin som fr vr fina skulddrivna "ekonomi" att rulla... Det r inte massinvandring som r problemet - SYSTEMET r.

Aja hr kommer bilden nd http://media-cache-ak0.pinimg.com/23...c36cbc46c9.jpg

Jag tror att det r nnu lttare att underskatta och frbise makten som vi sjlva besitter till att frndra.

Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
De brjas vakna upp nu vill min optimistiska sida sga, de finns mnniskor runt om i vrlden som nr ut till massvis av mnniskor & sanningen kommer alltid komma fram? right? Den viktiga frgan r, hinner vi?
Jag tycker mig se samma sak... En nnu viktigare frga att stlla sig, r man sjlv beredd att gra ngot fr att lsa problemen? Vi sitter alla i samma bt.

Permakultur nu!
Citera
2014-05-02, 22:54
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Med vad?

Att rdda jorden & verleva som mnniskor med en gnutta vrdighet kvar..? Vi konsumerar, frstr, konsumerar nnu mera, skiter ner, krigar & har ingen som helst medknsla kvar till varken oss sjlva, djuren eller naturen. Om jag r bitter? Ibland, men oftast tycker jag det hela bara r frtvivlat sorgligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Jag tycker mig se samma sak... En nnu viktigare frga att stlla sig, r man sjlv beredd att gra ngot fr att lsa problemen? Vi sitter alla i samma bt.

Permakultur nu!

Man gr frmodligen inte tillrckligt, men man frsker, har upptckt att ibland rcker de att vara medveten fr att f andra mnniskor att brja tnka, men vet inte hur lnge de hller i sig..
Citera
2014-05-03, 11:37
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Att sitta och skriva saker p internet gr skillnad. Det r mnga som p egen hand sker upp information. Allt vi skriver i detta forum lses av 100-tals mnniskor. Om bara ett par f blir nyfikna s r det en vinst. Internet r till fr att sprida och hitta information.

Absolut, jag vill inte gra ngot pstende att det inte gr ngon skillnad, hade jag varit medveten om att det inte gjort ngon skillnad hade jag inte tagit mig tid att skriva det jag skriver hr.
Citera
2014-05-03, 11:57
Medlem
particulum1s avatar
Citat:

Exakt, drfr r det upp till individer som dig och mig att lsa upp tankemonopolet massmedia spyr ur sig och s vra egna frn, och vr egen masspropaganda.

Ja.

Citat:
Det jag anser man br gra vid en sdan insikt, r att brja ta reda p vad man sjlv kan gra fr att bidra till en sundare utveckling och alternativ till nuvarande system och doktriner som gng p gng driver oss till dessa sjlvskapade kriser och missfrhllanden. Att brja bygga p en ny stabil grund, s att vergngen till ngot mycket bttre kan bli s smidig som mjligt. Vad behver vi fr att kunna leva? Vad behver vi fr att m bra och utvecklas som individer?

Ja fr mig r det faktiskt ganska enkelt, vi behver mat p bordet, tak ver huvudet och vetenskaplig utbildning. Problemet som jag ser det r att folk idag inte frstr innebrden med att ha tillrckligt eller vara njd med det man har, vi som befolkning har just nu i denna tid en strvan efter att alltid tillfredsstlla vra externa begr i form av mer prylar, strre hus, mer pengar, utseendefixering och mycket annat som r i princip som att fylla en bgare som aldrig kan bli full. Det r vl hr Tolle's ego upplsning kommer lite in i bilden, individen p individ niv mste lra sig att vara njd med vad denne har och brja strva efter ml som r satta p det inre planet av individen, upplysning (enlightenment) till exempel r ett sdan strvan.

Men d vill jag ven ppeka det faktum att detta r inte vad vrt samhlle strvar efter, vra politiker eller faktum av hela det monetra systemet gder ett materialistiskt och ett ego-dominerande beteende som har blivit en total normalitet, och jag vill dessutom hvda att detta beteende ocks gds av det vi kallar mngkultur, titta bara p USA, mngkulturens hgborg...vad har vi dr? "The american dream"...detta r precis det ego-materialistiska-icke-sjlvupplysande beteende jag nmner.

Citat:
Man kan i och fr sig se effekten legaliseringsfrgan fr lite som Bill Hicks "Go back to bed - Here, watch some american gladiators" dvs. det blir till ren distraktion (i vanlig ordning), fast nu riktat till en grupp individer som ofta annars sker sig till information utanfr samhllets ramar och regler, som kanske lutar sig tillbaka nr media visar tecken p att det i alla fall tycks g t rtt hll hr och dr. Som Terence McKenna sa, vi kan inte g och vnta och tro att ngon smartare n en sjlv ska lsa problemen t oss.

Jag lgger personligen inte s mycket hopp i legaliseringsfrgan, det jag skulle vilja se i sfall r en hel industri som r grunda p hampa plantan. Legaliseringsfrgan r ju bara en frga om pundarbeteende egentligen, slappa hippies vill kunna rka utan att f polisen efter dem, vilket i och fr sig ocks en frdel om det skulle ske d vi skulle f avsevrt mindre statliga utgifter p mnga plan.

Men visst har Mckenna rtt, det kan vi inte gra, vi r i princip problemet. Men dessa makthavare gr verkligen inte saker lttare fr att vi, problemet ska kunna frbttras eller lsas.

Citat:
Sedan uppskattar jag inte att fretag som Monsanto tyvrr r rimliga kandidater till att ta ver stora delar av marknaden med beskattad, genmodifierad "medicinsk" marijuana...

Detta visste jag ingenting om, det lter ej bra med tanke p problemet med gen-modifierad mat som monsanto r involverad i.

Citat:
Drfr r det bttre att sprida ut budskapen lite och eventuellt skifta mer till ett mne som mnniskor generellt lttare kan ta till sig, och som samtidigt gr direkt till lsningen, s att den frsta reaktionen inte blir att skydda sin egon frn angrepp och avfrda hela grejen.

Absolut.

Citat:
Fr vad vi behver gra vrlden ver fr att leva lngsiktigt hllbart r att bli lokalt sjlvfrsrjande i s stor mn det gr.* Med det s bidrar samhllen som anpassat sig till detta inte till frstrelse av ekosystem och andra missfrhllanden p andra sidan planeten utan att ens frst det sjlva som idag. Det borde rimligtvis ka ansvarsknslan fr sin nromgivning, nr det blivit i huvudsak den man lever av, samt frebygger det mngder av de konflikter som mestadels beror p resursbrister. Dessutom blir det sklart enormt mycket svrare fr diverse galningar uppe i makthierarkier att styra ver ett folk som i verlag klarar sig utmrkt sjlva utanfr deras skitsystem och tyckande.

"Att odla mat r som att trycka dina egna pengar" kan pverka mnga som inte alls tnker som en sjlv, men nd bli en del av lsningen genom att brja odla i sin trdgrd.

*(och brja terplantera den natur vi sabbat. Med permakulturdesign, inte monokultur)

Ja det hller jag med om, ju mer nrproducerat vi kan skapa, desto strre frdelar. Drfr jag skulle vilja se lite industrialisering av hampa plantan, d kan vi brja tillverka egna brnslen, klder och mycket annat och drav slippa import.

Sen tycker jag ven att gratis energi br lyftast, s lnge vi behver betala fr strm s kommer det alltid att finnas ett kppar i hjulet.

Men kort sagt tycker jag ocks en sak, det finns en kraft i att anvnda ord som vi gr hr och nu p internet, men ord kan tror jag kan inte ta oss hela vgen. Drfr jag personligen ocks skulle se ett hrdare politiskt krafttag mot dagens makt, vilket jag r medveten om inte r s populrt bland folks eftersom folk idag r s verdrivet fredliga (faktiskt mesiga anser jag, tacka politiska korrektheten och jantelagen?) av sig.
Senast redigerad av particulum1 2014-05-03 kl. 12:23.
Citera
2014-05-03, 12:09
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Bland annat. Ville egentligen svara p hela ditt inlgg med en bild men...

Fr att systemet r problemet, det gr inte att frndra inifrn systemet sjlvt. Fr att man borde tnka sig fr ordentligt innan man frsker lsa vld med nnu mer vld. Systemet VI slavar under r huvudorsaken till dessa obalanser som skapar flyktingstrmmar vrlden ver. Sverige r inget undantag, snarare ett praktexempel med all vr verkonsumtion, vapenhandel, samarbeten med andra kriminella regimer och dylikt.

...Prylar producerade p helt andra hll med konsekvenser vi inte ens ser. Skrp med planerad hllbarhet byggda av nnu hrdare frtryckta arbetare n oss, fr att kad vinst som natur, djurliv och lokalbefolkningar vrlden ver fr betala priset av nr deras marker frstrs av stora fretag som ska ha ut ngot drifrn till sin produktion, vare sig det gller monokulturodlad(besprutad) mat, bomull, gruvbrytning fr delmetaller, olja, eller vad det nu kan vara. Och inte sllan mrdar man motstndare fr att f sin vilja igenom. Fr att makt korrumperar. Fr att evig tillvxt r vansinne, och parlamentariska tgrder inte finns p kartan nr det gller detta.

Fr att bankregimen och diverse multimiljardfretag str verst och lobbar in politiker och lagar som fr deras egna agendor. Tar man bort en marionett, (eller lydigt rstar bort) erstts den med en ny. Det startas krig som r direkt orsakade av systemet och hierarkin vi fljer. Fr utkad makt, vinst och resurser, fr spridande av centralbanker, fr masspropaganda frn alla hll och kanter om "yttre hot" som "rttfrdigar" invasioner och vertagande av militrstrategiska punkter, oljeflt, opiumflt som lkemedelsindustrin vill t, fr det militrindustriella komplexet och vapenindustrin som fr vr fina skulddrivna "ekonomi" att rulla... Det r inte massinvandring som r problemet - SYSTEMET r.

Aja hr kommer bilden nd http://media-cache-ak0.pinimg.com/23...c36cbc46c9.jpg

Jag tror att det r nnu lttare att underskatta och frbise makten som vi sjlva besitter till att frndra.

Ja vi r systemet, vill vi frndra systemet, det monetra s mste vi frndra oss sjlva, men tyvrr r det s att vi har ett faktum dr gemene invidid inte frstr det och jag anser att det behvs en spark i baken. Jag skulle inte sga att jag fresprkar vld nr jag sger att jag lutar mig t nationalismens ider och tgrder, det kan mycket vl g till p ett fredligt stt och styret kan sakta men skert tas ver, det handlar om att folk inte ska brja brka med varandra och se till nationens bsta intressen, vilket vi definitivt inte har nu med nuvarande politik.

Tnk shr annars, det finns egentligen ingen hllbar politik i dagslget som kan tillfredsstlla det som du fresprkar, det som du verkar frelgga i dina manifestationer r i princip ett icke-politiskt samhlle. Jag anser inte att det funkar i lngden, en nation mste ALLTID ha en ledare eller flera ledare och det r dr just politiken och makt kommer in. Det gr inte att bortse frn makt och politik, men det handlar enbart om vad fr typ av ledarskap man har, det har funnits bra ledare, det har existerat icke-korrupta ledare genom historien, nu rkar det dock vara s att vra ledare i dagslget r sjukligt korrupta och springer p massa hemliga mten tillsammans i form av Bilderberg-mten
.
Tittar du p nationalismen till exempel s r det ider som vill f bort den globala finansdiktaturen och f tillbaka pengaskapandet till staten, drav folket igen och p s stt stta folket och nationen i frsta hand och inte bankdiktaturen. Det skulle lsa bankproblematiken.

Vi har ju faktiskt haft denna verklighet som du strvar efter (nstan), men det var innan Sverige gick med i EU, det var innan Sverige brjades sakta men skert frvandlas till en mngkultur, backa tillbaka till brjan av 1900-talet s har du i princip denna verklighet som du beskriver med nrodlat och nrproducerad mat inom nationen.
Senast redigerad av particulum1 2014-05-03 kl. 12:27.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in