Citat:
Ursprungligen postat av
Winston Smith
Jag tror inte att denne värdelöse karl fattade att han måste sköta sin praktik. Jag tror inte han var så intresserad av något jobb ändå. Han ville väl komma och gå och göra vad han ville, som han verkar ha levt sitt liv hittills.
Han trodde nog att han skulle få pengar från det svenska samhället på något sätt i alla fall. Det är så massor av hans landsmän och landskvinnor lever här och han har sett att det går.
Det finns ju omfattande nätverk av olika nationaliteter som tagit sig till Europa och som håller på med massor av skumraskverksamhet. Bilar stjäls och säljs utomlands, elektronik och sånt som kylar och frysar skickas utomlands, det smugglas cigaretter och läsk och annat som säljs i invandrarbutiker, man säljer billig insmugglad eller "budad" alkohol till tonåringar, från Åland fraktar man snus i stora mängder, och på ett allvarligare plan, man smugglar in asylsökande, narkotika och kvinnor för prostitution. Jag tror att resan till Holland kan ha göra med kriminella aktiviteter. Han kanske tänkte skärpa sig och ställa upp bättre när man skulle utföra brott.
Eftersom detta är Flashback så får man spekulera. Och jag tar mig nu den friheten att spekulera i om det kan röra sig om folk som bosätter sig här och förbereder terrorism. Det är för många otäcka/hatiska länkar på de olika Facebook kontona.
Det är just avsaknden av vilja att skapa en normal tillvaro som jag tycker är ett tecken på att detta är inte vanliga flyktingar. När man har barn så är matbord, sängar, badkar, mat och andra triviala saker en nödvändighet för en fungerande vardag.
Det är som de befann ett transitboende i väntan på något, trots att de fick en trevlig och stor lägenhet i ett område som verkar både barnvänligt och centralt. De får mer än tillräckligt med pengar från soc. till att täcka alla nödvändiga kostnader i en barnfamilj, och trots detta är det bara misär.
De tar inte hand om sina barn, och det dessa barnplågare har visat oss, om hur de är som föräldrar är skrämmande. Jag kommer till denna "fördomsfulla" slutsats efter förhör med pojken, som talar för, att antingen så har pojken ett syndrom eller en bokstavsdiagnos, eller så är han efterbliven. Eller kanske gravt försummad efter att inte fått det mest elementära från en vuxen som, det han behöver för utvecklas "normalt".
Det finns mer än bara mordet på Yara. För den hänsynslöshet och grymhet, i kombination med likgiltighet, de har kunnat visa ett barn, för mig in på tankar om terrorism.
Det är främst Ramis resor som inte är "normalt". Men det är just resorna, i kombination med de platser han varit på, och alla luckor i personakterna som borde sätta igång varningsklockor.
Barnen verkar vara en restprodukt efter att Rami satt på Madi, och inget mer. För Madi är barnen ett bevis på att hon duger, för hon kan tillverka söner.