2014-11-23, 19:19
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Nejdå, jag förstår vad du skriver. Men jag ser att vi i tråden ibland försöker finna orsaker till deras "förfall" och jag ser det inte som en förklaring till vad de gjorde mot Yara. Jag kopplar inte ihop det med deras beteende mot Yara.
Kanske för att jag har mött så många människor i misär och förfall som inte släpper lös ondskan mot ett litet barn?
För mej känns det som om det ligger annat bakom. Nåt vi aldrig får veta.
Det verkar inte som du förstår.
Citera
2014-11-23, 19:24
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Det verkar inte som du förstår.

Nej, jag är helidiot. Bäst jag säjer det själv innan du kommer med personangrepp även på mej.
Alla är vi imbecilla här - utom du förstås.
Citera
2014-11-23, 19:32
Medlem
aisha51s avatar
Att Yaras frånvaro från skolan sammanfaller i tid med att Rami slutade gå på praktiken har väl att göra med att ingen orkade upp för att väcka henne på morgnarna. Föräldrar och barn sov ju till långt in på förmiddagen vad jag förstått. Någonstans stod det att familjen inklusive barnen gick till sängs vid 2 tiden. TVn stod väl på och dessutom var det ofta bråk så hur ska Yara ha fått tillräckligt med sömn för att klara att vakna själv. Hade hon överhuvudtaget en väckarklocka? Jag tror mer på att det var därför hon uteblev från skolan, inte så mycket pga att skadorna ev skulle synas.
Citera
2014-11-23, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51
Att Yaras frånvaro från skolan sammanfaller i tid med att Rami slutade gå på praktiken har väl att göra med att ingen orkade upp för att väcka henne på morgnarna. Föräldrar och barn sov ju till långt in på förmiddagen vad jag förstått. Någonstans stod det att familjen inklusive barnen gick till sängs vid 2 tiden. TVn stod väl på och dessutom var det ofta bråk så hur ska Yara ha fått tillräckligt med sömn för att klara att vakna själv. Hade hon överhuvudtaget en väckarklocka? Jag tror mer på att det var därför hon uteblev från skolan, inte så mycket pga att skadorna ev skulle synas.

Frånvaron sammanfaller med rättsläkarens bedömning av hur gamla frakturer hon hade ingen, skulle ha kunnat undgå att se blåmärken eller smärtpåverkan om hon varit i skolan.
Citera
2014-11-23, 19:37
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Fasaden var nog viktig.

Det kan vara så att båda fungerande rätt dåligt redan i Gaza. Folk lämnar ju av många skäl. Så från att vara udda, lite asociala och mindre ansedda så fick det här paret en annan status när de bodde i Sverige.

Härifrån kunde de "hjälpa" släktingar, de "förstod" det svenska systemet och via Fejan målar de upp en bild av ett lyckligt och välmående par. Jag tror det var viktigt för båda hur de uppfattades av släkten i Gaza.

De framhäver att deras respektive släkt är högstatus. Nu talar vi om stora släkter i ett litet land så det är fullt möjligt att det finns betydelesefulla medlemmar inom släktgrupperna. Men de här två var det inte.

För att upprätthålla ett uns av yttre fasad så var nog isoleringen nödvändig. Mordet och misshandeln tror jag inte överhuvudtaget har med deras socioekonomiska situation att göra. Men isoleringen var ju en av många komponenter som gjorde det möjligt.
Ja, precis, något åt det hållet menar jag också att det kan vara.

Tänker också att de kan ha gjort Yara till familjens syndabock. Projicerat sina egna tillkortakommanden på henne och använt henne till att avreagera sig på. Sedan har det blivit en ond spiral där de avhumaniserat henne helt och hållet. Hon har blivit "tillåten" som slagpåse i det sjuka hemmet. Kanske har fått fungera som gemensam fiende/syndabock för att "lösa" konflikter mellan sig? T ex om Amani egentligen är arg på Rami men riktar ilskan på Yara som är ofarlig.

Något fel måste finnas i personligheten antar jag. Frågan är om något av det har kunnat anas/märkas hos dem innan? Även om jag håller båda för skyldiga till att det kunde hända så vill man veta vem som gjort vad.
Senast redigerad av TigerKid 2014-11-23 kl. 19:42.
Citera
2014-11-23, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51

Så vitt jag förstår gick Yara upp själv, klädde sig själv, gick själv ... till skolan varje dag. Hon älskade skolan - det var hennes fristad. Hon gick t.o.m. dit när det var lov.

Hennes överlevnad hängde på det.

Hon missade inte skolan. Man måste ha förhindrat henne från att gå dit eller att hon var så slagen att det inte ens var möjligt.

Yara hade många, många frakturer - inte endast de färska utan även massor som bedöms vara 2 - 4 veckor gamla.

Hade hon kunnat - hade hon gått till skolan.

Den gången hon berättade för skolkamraterna att dom slog henne hemma hade hon varit så rädd att gå hem att händerna skakade.
Senast redigerad av Remark 2014-11-23 kl. 19:45.
Citera
2014-11-23, 19:41
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Nej, jag är helidiot. Bäst jag säjer det själv innan du kommer med personangrepp även på mej.
Alla är vi imbecilla här - utom du förstås.
Det kanske är jag som är idiot som inte förstår varför vissa envisas med att (i svar till mig) argumentera mot saker som jag aldrig påstått, a la halmgubbe.

EDIT: många skriver kloka och intressanta inlägg.
Senast redigerad av TigerKid 2014-11-23 kl. 19:59.
Citera
2014-11-23, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag undrar om Rami ens bodde i lägenheten. Han var förstås skriven där men hur mycket var han hemma egentligen. Om familjens liv spårade ur helt och hållet i februari kan de ha berott att Yaras föräldrar fick första avslaget på sin ansökan om återförening och Rami insåg att han måste leka lycklig familj ett tag till. Kan det vara så Rami levde dubbelliv, att han hade lämnat Madi och tagit med sig delar av bohaget. I FUP finns ett stycke där han mycket detaljerat berättar om hur han umgicks med en vän från Jemen strax efter resan från Landskrona, trots att han var mycket trött. Jag förstår inte varför han berättar om detta och varför polisen frågar honom om detta.

Jag har ingen aning huruvida Ramis liv spårade ur i febr eller mars eller för 10-20 år sedan.
Egentligen tycker jag att det har blivit ointressant att forska i
Eftersom jag tror att det är Rami som är våldsam och kapabel till detta och efter att ha sett bilden som Vresrosen länkade där Yara sitter i knäet på Rami.
Ett svin börjar inte banka skiten ur fru och barn dag ett.
Det byggs upp successivt och han tänjer gränserna för vad han kan göra. Denna sista gång gick han över gränsen
Han misshandlade Madi när hon var gravid i fjärde månaden. Är det någon som tror att det var första slaget?

Livet går upp och det går ner - det är varken en ursäkt eller förklaring till varför han på ett mycket grymt sätt misshandlade
flickan.

Har någon berättat i förhör om Ramis humör?
Citera
2014-11-23, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag har ingen aning huruvida Ramis liv spårade ur i febr eller mars eller för 10-20 år sedan.
Eftersom jag tror att det är Rami som är våldsam och kapabel till detta och efter att ha sett bilden som Vresrosen länkade där Yara sitter i knäet på Rami.
Det byggs upp successivt och han tänjer gränserna för vad han kan göra. Denna sista gång gick han över gränsen
Han misshandlade Madi när hon var gravid i fjärde månaden. Är det någon som tror att det var första slaget?

Livet går upp och det går ner - det är varken en ursäkt eller förklaring till varför han på ett mycket grymt sätt misshandlade
flickan.

På något sätt har Rami varit väldigt noga med att hålla sig under "radarn", en försynt man, medan han generöst sålt in Madi som den impulsiva, ständiga skrikande hustrun.

Vilket även grannarna vittnat om. Men Rami kanske tryckte på dom rätta knapparna. För att skapa det intrycket.

På något sätt skickar hela Ramis person narcissistiska vibbar. Hos mig.
Citera
2014-11-23, 20:43
Medlem
LaScalas avatar
Citat:

flickan.

Någon sa att han var lugn. Det kanske var han själv?
Citera
2014-11-23, 20:45
Medlem
Citat:

flickan.

Faktum är att vi inte vet om Rami misshandlade Yara. Vi vet inte ens om han misshandale Amani. Att han skulle ''bankat skiten ur fru och barn dag ett'' tror jag inte på för fem öre.
Citera
2014-11-23, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag tror inte att denne värdelöse karl fattade att han måste sköta sin praktik. Jag tror inte han var så intresserad av något jobb ändå. Han ville väl komma och gå och göra vad han ville, som han verkar ha levt sitt liv hittills.

Han trodde nog att han skulle få pengar från det svenska samhället på något sätt i alla fall. Det är så massor av hans landsmän och landskvinnor lever här och han har sett att det går.

Det finns ju omfattande nätverk av olika nationaliteter som tagit sig till Europa och som håller på med massor av skumraskverksamhet. Bilar stjäls och säljs utomlands, elektronik och sånt som kylar och frysar skickas utomlands, det smugglas cigaretter och läsk och annat som säljs i invandrarbutiker, man säljer billig insmugglad eller "budad" alkohol till tonåringar, från Åland fraktar man snus i stora mängder, och på ett allvarligare plan, man smugglar in asylsökande, narkotika och kvinnor för prostitution. Jag tror att resan till Holland kan ha göra med kriminella aktiviteter. Han kanske tänkte skärpa sig och ställa upp bättre när man skulle utföra brott.

Eftersom detta är Flashback så får man spekulera. Och jag tar mig nu den friheten att spekulera i om det kan röra sig om folk som bosätter sig här och förbereder terrorism. Det är för många otäcka/hatiska länkar på de olika Facebook kontona.

Det är just avsaknden av vilja att skapa en normal tillvaro som jag tycker är ett tecken på att detta är inte vanliga flyktingar. När man har barn så är matbord, sängar, badkar, mat och andra triviala saker en nödvändighet för en fungerande vardag.

Det är som de befann ett transitboende i väntan på något, trots att de fick en trevlig och stor lägenhet i ett område som verkar både barnvänligt och centralt. De får mer än tillräckligt med pengar från soc. till att täcka alla nödvändiga kostnader i en barnfamilj, och trots detta är det bara misär.

De tar inte hand om sina barn, och det dessa barnplågare har visat oss, om hur de är som föräldrar är skrämmande. Jag kommer till denna "fördomsfulla" slutsats efter förhör med pojken, som talar för, att antingen så har pojken ett syndrom eller en bokstavsdiagnos, eller så är han efterbliven. Eller kanske gravt försummad efter att inte fått det mest elementära från en vuxen som, det han behöver för utvecklas "normalt".

Det finns mer än bara mordet på Yara. För den hänsynslöshet och grymhet, i kombination med likgiltighet, de har kunnat visa ett barn, för mig in på tankar om terrorism.

Det är främst Ramis resor som inte är "normalt". Men det är just resorna, i kombination med de platser han varit på, och alla luckor i personakterna som borde sätta igång varningsklockor.

Barnen verkar vara en restprodukt efter att Rami satt på Madi, och inget mer. För Madi är barnen ett bevis på att hon duger, för hon kan tillverka söner.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-11-23 kl. 20:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in