2014-11-11, 16:38
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Min fetning!

Jag lutar mer åt att Amani faktiskt börjar få ett övertag, även om hon antagligen kommer dömas i Blekinge tingsrätt.

För när det är dags att överklaga så finns det för många tvivel efter alla dessa lögner som klanens män kommer med. Mamman verkar lite mer trovärdig än skitfarsan, men hon undviker frågor och nämner; snön, igen. Detta evinnerliga tjat om att Yara gillade snö! Deras lögner och förtiganden är anpassade till att ge ett gott intryck i Sverige. Det är så mycket som är viktigare än sanningen. Och jag skulle vilja veta vad de döljer.

Snön ger mig vibbar om att omtanken för dottern är en ihoppratad efterkonstruktion. Det blir för taffligt att de inte har något annat att säga om en flickas upplevelser, deras egen dotters tillvaro i Sverige. Det handlar om ett barn som är borta från sin familj, i ett främmande land, och de visade inget intresse när hon levde. Kontentan är att de visste inget om hur Yara hade det, och tog inte ens reda på hur hennes rum såg ut.

De har alla förlorat sin trovärdighet helt och den tekniska bevisningen börjar också bli tvivelaktig eftersom det inte går att utesluta att Yara varit döende/död längre än vad som påstås, och att det städats med ett syfte på brottsplatsen. Madis fingeravtryck kan lika gärna funnits på brödkaveln sedan tidigare än dagen Yara dog, eller hamnat där när Rami övervakade städningen.

För det är nu genom Mohmmeds vittnesmål styrkt att dessa män, i denna klan kommit överens, och pratat ihop sig om att Madi ensam, är nästa offer för deras idiotiska handlingar. Det är godis när folk gör självmål. Madi har vett att inte trassla in sig i olika utsagor som det senare inte går att komma undan.

Det stärker som stärker rimliga tvivel om att endast Madi är skyldig, och att det är en efterkontruktion att bara Madi är skyldig, är att inte ens mamman tror på att hennes bror kunde ha varit ovetandes.

I allt ihop så kommer asylskäl fram för brodern och familjen. Det är verkligen skickligt av advokaten Holmqvist. Och osanningar om sånt mamman inte behöver ljuga om som när de fick veta att Yara var död tycker jag tar bort effekten av hennes vittnesmål och trovärdighet.

Det är Madis historia som jag väntar på. För Madi var på plats när Yara dog, och det var inte klanen.

Jag tycker mammans omtanke/sorg över barnet och raseri gentemot de båda går igenom ganska tydligt:

Aftonbladet kl. 16,26
MAmman: Det är helt otänkbart att det finns 255 frakturer på en flicka. Min syster, efter åtta års äktenskap från sin man när de skiljde sig, fanns det inte mer än 20 märken på henne. Vad ska man säga om en liten flicka som är försvarslös, när det finns 255 frakturer och märken på henne. Ur vilken lera är de formade? Ser man en hund bli slagen på gatan säger man det räcker. Hur vågade de, hur kunde de se på, utöva våld på en liten flicka som inte ens tål en vindfläkt?
Citera
2014-11-11, 16:39
Awaiting Email Confirmation
DrOopyMDs avatar
Aftonbladet:
15:54

Joachim Kerpner, reporter: CH: Var det bättre kontakt med familjen i början, men mindre i slutet?
Mamman: Ja, det var bra kontakt förr. Men en månad innan Yaras bortgång försämrades kontakten. Dessutom var det en kris mellan min bror och mig, att jag inte fick ha den här kontakten med Yara. Sedan reste han till Holland. Det är helt otänkbart för mig att inte ha kontakt med Yara, om inte dagligen i varje fall varannan dag, Då skulle jag må sämre, och det skulle kännas som att jag är långt borta från henne. De sade att det dröjde med svaret på om hon skulle få uppehållstillstånd, jag stod inte ut med det.

Tror mig ha läst någonstans att Yara redan hade PUT. Kände inte mamman till detta?

Varför har man inte tagit in Mercan för undersökning? Den förekommer ju, till skillnad från Golfen, inte i FUP.
Citera
2014-11-11, 16:42
Medlem
BLT live, mamman säger:
Det sista förhöret skulle ske 7/5. Men om svaret skulle bli nej så förberedde vi Yara på att hon skulle få åka hem och att vi saknade henne hemma
Så det var både detta och mötet i skolan som närmade sig för paret. Stor stress måste det ha skapat, sanningens minut var på väg.
Citera
2014-11-11, 16:43
Medlem
ApolloGrekens avatar
Finns det någon notering i FUB om huruvida man testat A och M för droger? Detta med tanke på Amsterdamresan.
Citera
2014-11-11, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Finns det någon notering i FUB om huruvida man testat A och M för droger? Detta med tanke på Amsterdamresan.
Enligt rättsintyget (som finns i tråden) så hade Rami spår av cannabis, annars inget.
Citera
2014-11-11, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Hjärpe är kallad av åklagaren, inte av försvararna.

Nej jag vet det men försvaret lär använda det. Ramis advokat har har motsatt sig. Det kan vara Madis chans. "Jag som försvarslös misshandlad kvinna försökte skydda detta barn osv". Kan vara en gamechanger och kanske Madis enda chans.

Ärligt talat bryr jag mig inte vad som får Madi att ta bladet från munnen. Utan att hon talar.

Problemet är att de hela tiden agerar med tanke på ett helt annat straff än fängelse. Men Madi skulle nog kunna spela ut ett och annat här.
Citera
2014-11-11, 16:52
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
BLT live, mamman säger:
Det sista förhöret skulle ske 7/5. Men om svaret skulle bli nej så förberedde vi Yara på att hon skulle få åka hem och att vi saknade henne hemma
Så det var både detta och mötet i skolan som närmade sig för paret. Stor stress måste det ha skapat, sanningens minut var på väg.

Minnesanteckning sidan 1 FUP (Tidigare brottsanmälan)

Yara beviljades PUT den 14 JUNI 2013

De måste alltså ha ljugit för mamman - eller för båda föräldrarna ....

Edit:
Förhöret den 7 maj - kan det möjligen hänga ihop med vanvårdsanmälan som polisen skickar till socialtjänsten den 18 april 2014 ?
(samma sida i FUP)
Citera
2014-11-11, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Nej jag vet det men försvaret lär använda det. Ramis advokat har har motsatt sig. Det kan vara Madis chans. "Jag som försvarslös misshandlad kvinna försökte skydda detta barn osv". Kan vara en gamechanger och kanske Madis enda chans.

Ärligt talat bryr jag mig inte vad som får Madi att ta bladet från munnen. Utan att hon talar.

Problemet är att de hela tiden agerar med tanke på ett helt annat straff än fängelse. Men Madi skulle nog kunna spela ut ett och annat här.

Bevisningen pekar mest på henne och grannar, folk berättar att hon är aggressiv och skriker argt konstant.
Hon kommer inte få mildare dom.
Citera
2014-11-11, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken

Det har man gjort. Rami visade spår av narkotika, troligen cannabis.
Citera
2014-11-11, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Minnesanteckning sidan 1 FUP (Tidigare brottsanmälan)

Yara beviljades PUT den 14 JUNI 2013

De måste alltså ha ljugit för mamman - eller för båda föräldrarna ....

Frågan är då varför de dolde detta, antagligen var det ekonomiskt vinning på olika sätt.
Citera
2014-11-11, 16:56
Medlem
Blekingenytt idag:
"Yaras familj får stanna i Sverige i alla fall ett halvår framåt. I dag blev det klart med det tillfälliga uppehållstillståndet. "
Citera
2014-11-11, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ok. Som jag förstår det så hänger då det mesta på att Madi talar och hennes trovärdighet lär väl inte vara så hög. Om hon presenterar ett annat scenario där hon drar med sig Rami i katastrofen så skulle det kunna förändra bedömningen? Rami som dessutom har en garantställning.

Jag försöker bara tänka vad som skulle hända om Madi anklagade Rami ensam för mordet. Och hon med Hjärpes hjälp lyckas övertyga rätten om att hon är en misshandlad och förtryckt palestinsk kvinna underkuvad sin man.

Nu vet jag inte hur exakt rättsmedicinsk kunskap är. All teknisk bevisning pekar ju på henne. Något säger mig dock att Madi i ett visst läge kommer börja kämpa med både näbbar och klor. Om/när hon tror hon har något att vinna.

Hennes advokat om hon nu lyssnar till honom kan ju väcka henne från dvalan.

Det går iaf inte med skratt, skrik och gråt som hon visat sig duktig på i både stöldärendet och nu i förhören om Yara's död. Det kommer aldrig rätten att köpa eller förbise som någon förmildrande omständighet.

Hon kan endast höja sin trovärdighet med att berätta hela sanningen om Yara's liv och leverne i deras ansvar och vad som hände den dagen hon slogs ihjäl.

Även om hon skulle mot förmodan erkänna misshandeln och hävda att hon "bara" läxade upp Yara och uppsåtet inte var att döda henne så faller det pladask på de omfattande skadorna på flickan.

Jag tror inte hon dödade Yara avsiktligt utan hon fattade inte att misshandeln skulle kunna leda till döden.
Sen så surrar detta med mötet i bakhuvudet som omtalats i tråden, kommer inte ihåg om det var 6'e eller 7'e och det kan vara en utlösande faktor till brutaliteten eskalerade denna dag. Paret var på väg att avslöjas och felet var flickans som möjligen berättat till skolan om förhållanden hemma. Får en olustkänsla att det kan vara så.

Rätten får iaf en knepig uppgift i detta mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in