Citat:
Jag svarar mej själv här eftersom det är för sent att redigera detta inlägg.
Eftersom vi kommer in på frågan om ankarbarn mellan varven så kanske den här tråden kan vara av intresse? Där kan ju diskussionerna läggas också.
(FB) Politisk kris i USA om ensamkommande flyktingbarn
Eftersom vi kommer in på frågan om ankarbarn mellan varven så kanske den här tråden kan vara av intresse? Där kan ju diskussionerna läggas också.
(FB) Politisk kris i USA om ensamkommande flyktingbarn
Jag har också tänkt mycket på ämnet, och det har varit ingående reportage och debatt på nyhetskanalen CNN om ensamkommande barn till USA, ankarbarn.
I Sverige får vi aldrig ha en öppen diskussion om känsliga saker, trots att det pågår och sker. Yaras tragiska livsöde som slutade med döden är den yttersta konsekvensen av att sända iväg barn vind för våg. Det har skett i Sverige, och diskussionen handlar bara om hennes fall, som ett enskilt fall. Typ: en tragisk händelse i en annars så välfungerande Sörgårdsidyll i Bullerbyn.
Yaras död upptäcktes då mördarparet rinde efter ambulans, men de kunde lika gärna gjort sig av med henne och anmält henne saknad. Min uppfattning om dessa filurer är, att de inte ansåg att lagar gäller dem, och att de tyckte att det var i sin ordning att ha en piga hemma som man misshandlar. Det måste leda till frågan om hur många flickor som far illa i Sverige, och hur dessa ärenden hanteras.
Frågeställningen om vad som är kultur eller religionsfrihet i förhållande till svensk lagstiftning om barns medborgerliga rättigheter ställs på sin spets i detta ärende, men svaren undviks och sopas under mattan!
Det verkar som man har den kollektiva uppfattningen att det finns inga problem om man undviker att diskutera saker. Eller påstå att det inte har med saken att göra, är en annan fråga eller off topic.
Jag ser Yaras fall som en belysning av vad som sker när situationer uppstår som gör myndigheter och politiker, handfallna.