2014-07-29, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag svarar mej själv här eftersom det är för sent att redigera detta inlägg.
Eftersom vi kommer in på frågan om ankarbarn mellan varven så kanske den här tråden kan vara av intresse? Där kan ju diskussionerna läggas också.
(FB) Politisk kris i USA om ensamkommande flyktingbarn

Jag har också tänkt mycket på ämnet, och det har varit ingående reportage och debatt på nyhetskanalen CNN om ensamkommande barn till USA, ankarbarn.

I Sverige får vi aldrig ha en öppen diskussion om känsliga saker, trots att det pågår och sker. Yaras tragiska livsöde som slutade med döden är den yttersta konsekvensen av att sända iväg barn vind för våg. Det har skett i Sverige, och diskussionen handlar bara om hennes fall, som ett enskilt fall. Typ: en tragisk händelse i en annars så välfungerande Sörgårdsidyll i Bullerbyn.

Yaras död upptäcktes då mördarparet rinde efter ambulans, men de kunde lika gärna gjort sig av med henne och anmält henne saknad. Min uppfattning om dessa filurer är, att de inte ansåg att lagar gäller dem, och att de tyckte att det var i sin ordning att ha en piga hemma som man misshandlar. Det måste leda till frågan om hur många flickor som far illa i Sverige, och hur dessa ärenden hanteras.

Frågeställningen om vad som är kultur eller religionsfrihet i förhållande till svensk lagstiftning om barns medborgerliga rättigheter ställs på sin spets i detta ärende, men svaren undviks och sopas under mattan!

Det verkar som man har den kollektiva uppfattningen att det finns inga problem om man undviker att diskutera saker. Eller påstå att det inte har med saken att göra, är en annan fråga eller off topic.

Jag ser Yaras fall som en belysning av vad som sker när situationer uppstår som gör myndigheter och politiker, handfallna.
Citera
2014-07-31, 00:45
Medlem
Undrar om Yara har fått politiker och socialtjänst runt om i landet att tänka till. Hoppas att det så och att hennes död blivit en väckarklocka som ger politiker och tjänstemän mod att kräva resurser för att utföra ett svårt arbete att hjälpa de mest utsatta i samhället. Hittade ett exempel från Sundsvall där en politiker ryter till och säger " Socialtjänstens individ- och familjeomsorg lider av kraftig brist på personal.
En tredjedel av personalstyrkan kan inte arbeta och smärtgränsen är sedan länge nådd.
Nu kommer reaktioner både från politiker och tjänstemän.
– Vi går på knäna, säger enhetschef Eva Leijon."
Hela artikeln här http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/engqvist-barn-riskeras-fara-illa
Citera
2014-07-31, 08:25
Bannlyst
http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/yaras-mamma-har-fatt-reda-pa-sanningen---vagrar-vittna(4387065).gm

Enligt BLT har mamman nu fått reda på att Yara mördats och att det är hennes bror som är misstänkt. För er som inte har plus kan jag berätta att hon under en vecka vägrade prata med Yaras pappa, men att han nu tagits till nåder. Hon har helt brutit med både sin pappa och sin bror nu.
Mohammed säger att han berättat för frun att Yara dog i en trafikolycka och först nu sagt sanningen.
Citera
2014-07-31, 08:42
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Undrar om Yara har fått politiker och socialtjänst runt om i landet att tänka till. Hoppas att det så och att hennes död blivit en väckarklocka som ger politiker och tjänstemän mod att kräva resurser för att utföra ett svårt arbete att hjälpa de mest utsatta i samhället. Hittade ett exempel från Sundsvall där en politiker ryter till och säger " Socialtjänstens individ- och familjeomsorg lider av kraftig brist på personal.
En tredjedel av personalstyrkan kan inte arbeta och smärtgränsen är sedan länge nådd.
Nu kommer reaktioner både från politiker och tjänstemän.
– Vi går på knäna, säger enhetschef Eva Leijon."
Hela artikeln här http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/engqvist-barn-riskeras-fara-illa

Samtliga kommuner är nog smärtsamt medvetna om det. Men var ska resurserna tas?
Man ser ju gärna att anställda har nån form av kulturkompetens och tolkbehovet är stort.
Det kostar, och det tar åratal att utbilda en socionom. Och vem väljer det yrket i dagen läge?

Rädslan för att kallas rasist när man sätter ner foten mot ett oönskat beteende i en invandrad familj är också stor vilket gör att man inte orkar eller törs ta i det.

Nödropet från Flens soctjänst där de faktiskt har formulerat sej så att de måste ha mer personal så att man inte har ihjäl varann inom familjerna finns här:
(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona
Senast redigerad av LaScala 2014-07-31 kl. 08:45.
Citera
2014-07-31, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/yaras-mamma-har-fatt-reda-pa-sanningen---vagrar-vittna(4387065).gm

Enligt BLT har mamman nu fått reda på att Yara mördats och att det är hennes bror som är misstänkt. För er som inte har plus kan jag berätta att hon under en vecka vägrade prata med Yaras pappa, men att han nu tagits till nåder. Hon har helt brutit med både sin pappa och sin bror nu.
Mohammed säger att han berättat för frun att Yara dog i en trafikolycka och först nu sagt sanningen.
Jag har inte plus, men noterar från ingressen att mamman vägrar vittna.
Jag kan nästan förstå henne; men det kommer kanske tillbaka när hon smält denna fasa.
Det måste vara outhärdligt smärtsamt att förlora ett barn på det sättet.
(Om någon sagt mig att min egen bror skadat mitt barn skulle jag faktiskt bli galen. När, hur, om alls jag kunde greppa det, vet jag inte)
Kan smålandtintin berätta mer om denna vägran? Fast, vad mer kan sägas just nu?

PS
jag tycker inte att det är så förfärligt märkligt att man försökt dölja att brodern är misstänkt. Alla har nog hoppats att det inte är sant, men nu blir det allt mer sannolikt att han är skyldig och då är det dags.
Senast redigerad av tantigheter 2014-07-31 kl. 09:02. Anledning: PS
Citera
2014-07-31, 09:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag har inte plus, men noterar från ingressen att mamman vägrar vittna.
Jag kan nästan förstå henne; men det kommer kanske tillbaka när hon smält denna fasa.
Det måste vara outhärdligt smärtsamt att förlora ett barn på det sättet.
(Om någon sagt mig att min egen bror skadat mitt barn skulle jag faktiskt bli galen. När, hur, om alls jag kunde greppa det, vet jag inte)
Kan smålandtintin berätta mer om denna vägran? Fast, vad mer kan sägas just nu?
Så här står det bakom plusväggen:
Citat:
Polisen i Karlskrona vill ha modern förhörd om mordet på Yara. Men modern vägrar att samarbeta med polis och att delta i rättegången såvida hon inte får komma till Yaras grav, berättar Mohammed Alnajjar.
[---]
En person som är närstående släkting med den misstänkte är inte skyldig att vittna vid förhandlingen, enligt Jenny Gustafsson, notarie vid Blekinge tingsrätt.
– Däremot kan personen behöva höras under förundersökningen. Men hon kan då välja att inte prata, säger hon. (Källa: BLT)
Citera
2014-07-31, 09:05
Medlem
Citat:
Ah, tack! Det är alltid nyttigt att få sina funderingar justerade - ju förr, desto bättre.
Citera
2014-07-31, 09:07
Medlem
LaScalas avatar
Citat:

Du glömde berätta att det också står att mamman vägrar vittna.
Jag hade faktiskt inte förväntat mej nåra sanningsenliga utsagor av nån i kretsen runt Yara.
Att vägra vittna är ju också ett sätt att undanhålla sanningen.

F ö så tror jag inte många ord av vad pappan säjer.
Jag såg en far i Gaza uttala sej på TV igår. Han tyckte att det svåraste var att inte kunna vara en far och skydda sina barn.
Hur ska då Yaras pappa känna det? Han kunde inte skydda Yara från att dö här, och nu kan han inte skydda sina barn hemma...
Sånt kan nog få många att inte ens för sej själv erkänna sanningen utan intala sej att Yara var lycklig här för hon fick ju leka med snö.
Citera
2014-07-31, 09:11
Medlem
LaScalas avatar
Citat:

Jaha, tack, ja varför blir jag ej förvånad? Sånt kallar jag utpressning men det kan bero på att jag är argsint pga värmen.Eller?
Citera
2014-07-31, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jaha, tack, ja varför blir jag ej förvånad? Sånt kallar jag utpressning men det kan bero på att jag är argsint pga värmen.Eller?
Kan du inte tänka dig andra orsaker?
Citera
2014-07-31, 09:41
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Kan du inte tänka dig andra orsaker?

Än värmen menar du?
Citera
2014-07-31, 10:04
Medlem
Citat:

Stackars kvinna! Pappan till M och likaså brodern samt resten av folket i Gaza med internet,har ju kunnat läst om R*mi och hustrun att de sitter anhållna....även gått att läsa i papperstidningar vad jag förstått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in