2014-06-03, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Kan hända att Amani tog hand om sina barn. Det kan vara svårt för en del av välmenande svenskar att förstå att en kvinna faktiskt kan hata ett barn på grund av att barnet är älskat av maken men inte fött av kvinnan. I kulturer där mannen betyder allt kan till och med ett litet barn bli en rival och fiende. Jag vet inte hur ska kunna förklara detta utan att skriva ett långt inlägg om mina egna erfarenheter. Men jag tror att Amani hatade Yara. Hon gick med på att ta hand om henne därför att hon inte hade något val. Jag tror att misshandlade Yara och tvingade henne att utföra hushållsysslorna. Rami var inte helt ovetande och därför blev det bråk hemma. Samtidigt kunde Amani säkert övertyga Rami om att hon ville Yaras bästa och hon var ju Ramis sexiga fru och mamma till hans söner. Jag tror inte att Amani ville döda Yara. Jag tror att hon bara råkade misshandla henne för mycket och kanske var Yara svag redan och därför dog hon i sängen. Enligt media hördes det bråk hos familjen innan ambulansen kom. Jag tänker att det kanske var Rami som kom hem då och tittade till Yara och upptäckte att hon var död eller döende, började bråka med sin fru och till slut ringde de ambulansen.

Jag har tidigare blivit kritiserad för denna ''Askungen- teori'' men jag tycker att det inte finns någonting talar emot det. Till och med åklagaren anser uppenbarligen att Amani är den mest sannolika GM.

Jag är lite kluven i denna fråga. Det som talar emot att Amani tog väl hand om sina egna barn är incidenten i höstas där barnen lämnades ensamma och både polis och socialtjänst kallades dit. Dessutom måste ju de små ha bevittnat hur illa Yara behandlades och säkert har de tagit skada av detta. Så gör inte en frisk förälder.

Ska bli spännande att se resultatet av hennes psykologtest, jag är övertygad om att Amani är psykiskt sjuk. Stölden, de groteska bortförklaringarna, "jag har inte gjort något" osv. Hur hennes liv varit innan hon kom hit vet vi ännu inte. Inte heller om hon blev isolerad från släkten efter stölddomen (och det vore ju ironiskt med tanke på vem som var med henne). Hur hon blev behandlad av Rami som tydligen var besviken på "löften om jobb" som uteblev. Var han ute och reste ensam? Han har massor av kort på sig själv... på facebook. (Det har för övrigt hans bror också - maken till självdyrkan har jag sällan sett).
Citera
2014-06-03, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Du vet mycket väl vad jag menade. Spela inte nu.
Nej det vet jag inte! Jag är ingen tankeläsare. Så berätta gärna vad du menar!
Citera
2014-06-03, 23:30
Medlem
Citat:
Kan hända att Amani tog hand om sina barn. Det kan vara svårt för en del av välmenande svenskar att förstå att en kvinna faktiskt kan hata ett barn på grund av att barnet är älskat av maken men inte fött av kvinnan. I kulturer där mannen betyder allt kan till och med ett litet barn bli en rival och fiende. Jag vet inte hur ska kunna förklara detta utan att skriva ett långt inlägg om mina egna erfarenheter. Men jag tror att Amani hatade Yara. Hon gick med på att ta hand om henne därför att hon inte hade något val. Jag tror att misshandlade Yara och tvingade henne att utföra hushållsysslorna. Rami var inte helt ovetande och därför blev det bråk hemma. Samtidigt kunde Amani säkert övertyga Rami om att hon ville Yaras bästa och hon var ju Ramis sexiga fru och mamma till hans söner. Jag tror inte att Amani ville döda Yara. Jag tror att hon bara råkade misshandla henne för mycket och kanske var Yara svag redan och därför dog hon i sängen. Enligt media hördes det bråk hos familjen innan ambulansen kom. Jag tänker att det kanske var Rami som kom hem då och tittade till Yara och upptäckte att hon var död eller döende, började bråka med sin fru och till slut ringde de ambulansen.

Jag har tidigare blivit kritiserad för denna ''Askungen- teori'' men jag tycker att det inte finns någonting talar emot det. Till och med åklagaren anser uppenbarligen att Amani är den mest sannolika GM.

Jag tror det ligger mycket sanning i din Askungeteori, en bra beskrivning dessutom.
Citera
2014-06-03, 23:31
Medlem
Citat:

Detta du skriver tror jag också på!
Citera
2014-06-03, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Menar du att du kan avgöra om du själv är objektiv? Åtminstone när det gäller etnicitet? Du förstår uppenbarligen inte vad objektivitet är. Din objektivitet ska du överlåta åt andra att bedöma. Det kan du naturligtvis inte göra själv.

Du får gärna förklara vad du menar med etnicitet. Vad det innebär att var objektiv "när det gäller etnicitet" Att ändra åsikt beroende på vad som kommer fram brukar man benämna att vända kappan efter vinden.

Vad snackar du för dynga! Att ändra åsikt beroende på vad som kommer fram är precis vad varje tänkande människa gör.

Jag föreslår att du tar en "time-out" från denna tråd. T.ex. Språkforumet... där finns fler språkpoliser som gillar att klanka ner på andra!
.
Citera
2014-06-03, 23:50
Medlem
Socialnämnden Karlskrona kommun, i samband med god man-förordnandet:

"En underrättelse från Skatteverket inkommer 2013-07-09 gällande inflyttat barn från
Beitlahia, Gaza-Området. Meddelande inkommer från överförmyndarnämnden 2013-
07-10 enligt 10 § lag (2005:429) om god man för ensamkommande barn."

Jag reagerade på staden Beit-lahia som hon sägs komma ifrån. Den ligger i norra Gazaremsan. Hela Yaras familj bor i Tel-al-Hawa som ligger i södra delen av Gaza city. Märkligt. Det är visserligen bara en och en halv mil mellan stadsdelarna, men ändå.
Citera
2014-06-03, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Jag är lite kluven i denna fråga. Det som talar emot att Amani tog väl hand om sina egna barn är incidenten i höstas där barnen lämnades ensamma och både polis och socialtjänst kallades dit. Dessutom måste ju de små ha bevittnat hur illa Yara behandlades och säkert har de tagit skada av detta. .

Jag har inte påstått att Amani är den perfekta mamman. Kanske var hon hos en granne och tänkte att Yara kan ta hand om barnen under tiden. Kanske ville hon att polis och socialtjänst skulle komma och ta med sig Yara som hon inte ville ha hemma hos sig. Enligt Yaras far var Rami tveksam till att ta hand om Yara. Om han varit som en pappa till Yara tidigare- vilket också framgår av media- varför skulle han ha tvekat... Kanske pga att han kände sin fru....
Citera
2014-06-04, 00:06
Medlem
Citat:

Har problem med den teorin.

Nedlagda misshandelsdomar, grannar som vittnar om obehag/ aggression från Rs sida, polis som vittnar om aggressivitet mot flickan från Rs sida, Rs roll som vårdnadshavare till Y, vanvård/misshandel pågick under mer än ett år, skador som frakturer kan tyda på "manligt" våld mm.

Jag är ytterst tveksam till Rs roll i det hela. Däremot är jag övertygad om att försvaret lär bli en variant på att det var A ensam som stod för våldet. Och R kanske lyckas med konsstycket att framstå som den ansvarstagande släktingen/morbrodern som försökte stoppa det.

Från min synvinkel kan det lika gärna vara en spiral av våld där båda deltog utifrån någon form av sjuk relationsdynamik där barnet blev katalysator. Y kan också ha blivit en belastning ur flera aspekter. Frågan är om R visste något om de minimala chanser biofamiljen hade att få asyl och jag undrar också över biofamilj och Rs relation.

Att A var inblandad och att hon hatade Y tvivlar jag inte på. Men jag tror att de var två.
Citera
2014-06-04, 00:23
Medlem
Citat:
Jag har inte påstått att Amani är den perfekta mamman. Kanske var hon hos en granne och tänkte att Yara kan ta hand om barnen under tiden. Kanske ville hon att polis och socialtjänst skulle komma och ta med sig Yara som hon inte ville ha hemma hos sig. Enligt Yaras far var Rami tveksam till att ta hand om Yara. Om han varit som en pappa till Yara tidigare- vilket också framgår av media- varför skulle han ha tvekat... Kanske pga att han kände sin fru....

Nej, så uppfattade jag inte ditt inlägg heller. Vad vi vet om den händelsen är att Yara hade varit ensam en bra stund och det tog även lång tid innan Amani och Rami dök upp. Polis och socialtjänst stannade till de kom. Den ene pojken var ute ensam i trapphuset om jag minns rätt. Sen skällde Rami på Yara för att hon inte sett efter dom ordentligt...

Om socialen vidtog några åtgärder efter detta vet vi inte. Dom har ju svårt att hålla reda på sina egna utredningar. I början av maj visste dom ingenting om några orosanmälningar. Sen var det polisens fel, sen handläggarens, sen rektorns, sen den som skötte postgången... Idag (igår) på presskonferensen hade dom lite mer reda på hur det hela gått till. Men bara den del som handlar om faxet och dagarna därikring. Om dom skött sitt utredningsansvar gentemot Yara lär vi få vänta på.
Citera
2014-06-04, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013

Att anpassa sin åsikt allt eftersom mer fakta kommer fram är det verkligen inte något fel i. Det vore värre om man höll fast vid sin åsikt trots att man med tiden blivit motbevisad. Man ska vara flexibel, speciellt innan FUPen har kommit ut.

Och när får vi FUPen? Och kommer den innehålla obduktionen som förmodligen ger svar på
hur grovt och under hur lång tid Y var misshandlad? När fick hon sin "gamla fraktur" till exempel?
Apropå på Rs blindhet och delaktighet i vanvården och misshandeln av Y.
Citera
2014-06-04, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Att han skulle jobba för Hamas och den palestinska myndigheten är lika troligt som att någon är fast anställd på CIA och KGB samtidigt. Menar du möjligen Fatah?

Jag hade fel, det var för Fatah jag menade, då jag syftade på karlns delaktighet i en terrororganisation, så i sak gör det ingen skillnad i det jag framförde i övrigt.

Denne man som sänder iväg ett ankarbarn till Sverige, har jobb, kan försörja sin familj och kan resa. Fatah och Hamas är terrororganisationer, oavsett i vilken skepnad de agerar på den politiska arenan för stunden. Just nu är väl Fatah och Hamas såta vänner? Som om det gjorde någon skillnad.

Den familjens/klanens situation är inte grund för asyl. Oavsett vad man tycker om Fatah eller Hamas, eller har för preferenser beträffande dessa organisationer. Och oavsett hur många liv som offras för saken skull, eller om det är för familjens bästa eller något annan politisk kamp.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-06-04 kl. 01:04.
Citera
2014-06-04, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Och när får vi FUPen? Och kommer den innehålla obduktionen som förmodligen ger svar på
hur grovt och under hur lång tid Y var misshandlad? När fick hon sin "gamla fraktur" till exempel?
Apropå på Rs blindhet och delaktighet i vanvården och misshandeln av Y.

FUPen får vi när utredningen är klar och den lämnas in till rätten. Ingen vet nog i nuläget när det kommer att ske.
Obduktionsprotokoll har funnits med i alla FUP som jag har läst. Jag förväntar mig att den ska finnas med i det här fallet också.
Resten kan inte jag svara på. Det beror på vittnessmål och vad som kommer fram. Man hoppas ju få så många svar som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in