2015-02-19, 18:20
Medlem
bits1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Precis som du säger så är detta fall förfärligt

Och ser man på alla turer av utredningar, beslut, ansökningar. PUT, anmälningar, domar...
då blir man mörkrädd

En kort slutsats man kan dra är att lögner belönas

Det känns så, att det lönar sig att ljuga och att tingsrätten mest ville bli klara med fallet, det verkar ju ha funnits många många vittnen som har berättat viktiga saker, som jag inte upplever togs på allvar.
Citera
2015-02-19, 18:22
Medlem
bits1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Hovrätten avgör. Normalt behöver man inte kalla alla vittnen utan man kan läsa i protokollen, lyssna på bandupptagningar etc.

Hoppas de går igenom och läser och lyssnar och tar i beaktning, framförallt grannarna berättade ju mycket hemskt, som även innefattar morbrodern.
Citera
2015-02-21, 19:45
Medlem
fasligts avatar
Om nu Rami kommer ut snarare än vad som är önskvärt och han inte blir utvisad måste han i alla fall skaffa sig ny sysselsättning. Etableringslotsgeschäftet lär vara lika dött som barnet han mördade ...
Citera
2015-02-23, 06:57
Medlem
Det ska bli mycket intressant att se vad HD kommer fram till
Och om den tekniska bevisningen håller

Jag funderar över vad Leif GW Persson menade när han kommenterade fallet med att "jag förstår hur man har resonerat..."

Jag kommer ihåg en dokumentärfilm som handlade om ett kvinnofängelse i Afghanistan (?) där kvinnorna satt fängslade pga hot från släkten.
Men dessa kvinnor var tryggare och friare innanför murarna än utanför

Den modellen kanske inte är så tokig trots allt
För istället för att hyckla eller gömma våldet mot våra kvinnor och barn och hålla på att krångla med skyddat boende och nya identiteter - så låser man in offren.
Citera
2015-02-23, 17:06
Medlem
FuckBlashs avatar
Förre skolchefen i Karlskrona kommun, Maria Persson, frias från ansvar.

http://www.expressen.se/kvallsposten/utredning-mot-yaras-skolchef-har-lagts-ned/
Citera
2015-02-24, 10:52
Medlem
Docklands avatar
http://www.expressen.se/kvallsposten/aklagare-overklagar-domen-i-yara-fallet/

Åklagaren överklagar domen.
Citera
2015-02-24, 12:08
Medlem
Pethruss avatar
"Åklagaren Pernilla Åström menar att lägenheten familjen bodde i var alldeles för liten och lyhörd för att mannen inte skulle förstå att hustruns utdragna våld mot flickan var dödligt.

Hon menar alltså att det fanns ett uppsåt hos mannen när han inte ingrep och att hovrätten därför ska skärpa hans straff."

Källa: sr.se

Har det gjorts några tester under de förhållanden som (enligt Rami) rådde den kvällen då han hävdar att Amani misshandlade Yara? Såvitt jag vet har polisen bara kollat lyhördheten genom att prata och lyssna i de olika rummen.

En förutsättning för att Rami skulle förstå att "det utdragna våldet" var dödligt, är ju att han var medveten om att det alls försiggick något "utdraget våld". Enligt vad Rami uppger litade han på Amanis löfte "vid Gud" att inte göra Yara illa. Om Rami talar sanning visste han alltså inte att Amani utövade något våld mot Yara, och i så fall fanns det ju ingenting han hade skäl att ingripa mot och på något sätt förhindra.

(OBS! Liksom tidigare är det här inget uttryck för något ställningstagande i skuldfrågan utan bara funderingar/resonemang med utgångspunkt från åklagarens yrkanden.)
Senast redigerad av Pethrus 2015-02-24 kl. 12:18.
Citera
2015-02-24, 12:24
Medlem
Pethruss avatar
"Kvinnans advokat Eric Widner anser att tidpunken för Yaras död borde kunna fastställas mer exakt och på så sätt tala för att hon är oskyldig.

Han vill därför att Socialstyrelsens rättsliga råd ska yttra sig både om när Yara fick skadorna och mer exakt vilken tid hon avled. I sin överklagan till hovrätten vill han även att Socialstyrelsen utreder hur kvinnan fick sin skada på handen."

Källa: P4 Blekinge
Citera
2015-02-24, 12:42
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Hur stor är sannolikheten att Ramis åtal skall ogillas? Som han yrkar på?
Citera
2015-02-24, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bus-i-mitt-hus
Hur stor är sannolikheten att Ramis åtal skall ogillas? Som han yrkar på?

Det är nog osannolikt, men man vet inte med svenska domstolar!

Det som är märkligt är att alla är så bombsäkra i skuldfrågan, och inte prövar förutsättningslöst om det verkligen bara var Amani som slog ihjäl Yara.

Jag tycker det finns inget i denna sak som pekar på att en av dessa gärningsmän skulle vara mer eller mindre trovärdig. Det jag uppfattat är att Rami är mer världsvan och slipad!

Amani hade definitivt behövt ett bättre och aggressivare försvar. Och en domstol som kan skillnaden på feminism och kvinnofrid. För det är inte så som äckel, typ Rami påstår att det är i hemmet! Det är faktiskt på så sätt, som vi alla vet hur kvinnor och barn har det, särskilt i det specifika hem och det fall saken handlar om.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-02-24 kl. 13:45.
Citera
2015-02-24, 15:22
Medlem
I en demokrati ska LAGSTIFTNINGEN och till denna kopplade- RÄTTSÄKERHET vara ett fundament. Av egen och andras erfarenhet vet jag att Sverige brister i detta. Tack och lov så överlevde vi. Men att försöka få någon real upprättelse för oss i den kategori vi tillhör skulle vara slöseri med tid, kraft och att riskera att slänga stora pengar i sjön. Kommuners sk stadsjurister (som försvarar kommuners anställda maktmissbrukare) får obegränsat med pengar/resurser, på skattebetalarnas bekostnad, till att försvara kommunanställda maktmissbrukare och inkompetenta.

[B]Yara drabbades helvetiskt på alla sätt av det ONDA (som myndigheters TJÄNSTEMÄN (t ex inom socialotjänsten..) OCH enskilda bland hennes familje/släkt/klanmedlemmar tillsammans gjorde och inte gjorde mot henne) än vad man tror att människor kan tillåta sig att göra mot andra i ett land som Sverige!

Vågar man hoppas att Yara bevärdigas med att åtminstone Hovrätten GÖR RÄTT! ??
[/b]
Senast redigerad av commandaria 2015-02-24 kl. 15:49.
Citera
2015-02-24, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
I en demokrati ska LAGSTIFTNINGEN och till denna kopplade- RÄTTSÄKERHET vara ett fundament. Av egen och andras erfarenhet vet jag att Sverige brister i detta. Tack och lov så överlevde vi. Men någon real upprättelse är det slöseri med tid, kraft och pengar att försöka få för oss i den kategori vi tillhör..

[B]Yara drabbades helvetiskt på alla sätt av det ONDA (som myndigheters TJÄNSTEMÄN (t ex inom socialotjänsten..) OCH enskilda bland hennes familje/släkt/klanmedlemmar tillsammans gjorde och inte gjorde mot henne) än vad man tror att människor kan tillåta sig att göra mot andra i ett land som Sverige!

Vågar man hoppas att Yara bevärdigas med att åtminstone Hovrätten GÖR RÄTT! ??
[/b]

Att göra rätt postumt, är att granska bevisen och se till att ingen av dessa kan dömas på bekostnad av den andre gärningsmannen, oavsett vad som rörde sig i deras sjuka skallar. För vad andra människor tänker är bara spekulation! Ännu värre är att spekulera i vad någon uppfattar!

För sanningen är att ingen vet vad som rör sig i dessa sjuka hjärnor. Det är pinsamt att ens ge sig in på äventyret i en tingsrätt och göra en bevisvärdering på spekulationer om, vad en arabisk hemmafru fattar eller vad en arabisk jurist uppfattar. Det en domstol ska göra är att utgå från gärningsbeskrivningen.

Det enda rättsäkra är att göra en bevisvärdering utifrån Yaras skador när hon lämnade hemmet på en bår, sönderslagen till döds, med beaktande att hon gick hem på egna ben!

Oavsett vem som gav det dödande slaget var det endast dessa gärningsmän på plats i lägenheten, som är lyhörd.

Min uppfattning är klar. De kan båda ha "tänkt" att Yara har nio liv, men de visste båda att hon led av denna tortyrliknande misshandel. Jag vill se de båda dömda som medgärningsmän för synnerligen grov misshandel. Och utvisning till Gaza.

Och att hovrätten nedsätter skadeståndet till noll kronor, då skitföräldrarnas agerande medverkat till denna tragedi. Vi hade nyss ett rättsfall där ett skadestånd inte beviljades då offret varit frivilligt på plats, som en kompis och umgåtts med gärningsmännen. Med andra ord, man får skylla sig själv om man ger sig i lag med kriminella och annat slödder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in