Citat:
Ursprungligen postat av
Kleopatra2013
Helt otroligt
Att läsa om fallet Erika i Finland är som att läsa om Yara i Sverige
En fruktansvärd läsning där man kan se hur samma mönster upprepar sig:
liknande beteende hos gärningsmannen och tyvärr en upprepning av socialtjänstens agerande
Jag undrar hur tingsrätten har resonerat i fallet Yara?
Då man har valt att tro på en person som Rami som gång på gång visat sig vara en lögnare?
Och hur resonerar socialtjänsten när dom gång på gång brister i sin hantering av barn?
Har vår Tingsrätt och Socialtjänst/Familjerätt en egen agenda som vanligt folk inte känner till?
Jag skulle vara mycket tacksam över att få svar på mina funderingar
Jag försöker verkligen att förstå detta för mig obegripliga
Det jämförelsen visar är att det svenska rättssytemet har utvecklats på ett sätt som är helt främmande från befolkningens syn på vad som är rättsskipning.
Den allmänna rättsuppfattningen i Sverige överensstämmer med en finsk domstols syn. En självklar rättsuppfattning vi alla har gemensamt, på den brutaliteten ett barn kan bli drabbat av när skyddsnätet inte fungerar. Vi vill att gärningsmännen ska straffas enligt lag, och att samtliga berörda får en signal om vad som tolereras i ett fungerande samhälle.
Det jag menar är, hur det är möjligt att en svensk tingsrätt går på sådan skit som Rami och hans regisserade bevisning? Då straff också ska skydda oss medborgare från kriminella som Rami, och vi ska inte behöva oroa oss för att han plågar mer kvinnor och barn.
Saken visar hur hopplöst det är, med chefer som får behålla jobbet, ansvariga som skyller ifrån sig och utser syndabockar. Du frågar om det finns en dold agenda?
Det har jag också undrat i många år, särskilt när man ser flinet hos de som begår rättsövergrepp, när andan faller på. Skulle vara intressant med en undersökning om vilka personligheter som söker sig till jobb, där de kan med domar och beslut bestämma över andra människors öden, oavsett om det finns lagstöd för besluten.
Min personliga åsikt är att när det inte finns sanktioner, och folk märker att de kommer undan med vad som helst; gör de det!
Det blir dessutom en vid ström av folk som söker sig till just de yrkena, där de kan berika sig och få kollegialt skydd. Själv skulle jag skämmas över att vara kollega med folk som på en myndighet eller i rättsväsendet lever ut sina aggressioner, girighet och vanföreställningar om vad genuint juridiskt arbete går ut på. Det har gått helt överstyr i Sverige, där man får vara glad när det fungerar.
Jag minns inte när man sist kunde förutsäga något ärende utifrån lagar och regler, i detta land! Då det är att lära sig hur man manipulerar godtycket hos
personer , med en viss sorts personlighet för att få framgång.
En sak den integrerade psykopaten Rami, lärde sig på direkten!