2014-12-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljudfil
Det är första gången jag ser källan till det obegripliga påståendet. Tycker faktiskt inte att det är något att bagatellisera. Det ger definitivt advokat Widner rätt i sin del av pläderingen där han menar att hans klient har svartmålats väldigt mycket i media.

Vilken annan kvinna i Sverige skulle det vara okej att felaktigt peka ut som "militärpolis i Gaza", Jan Helin? Det är tydligen okej bara för att Amani står åtalad för mord.

Därutöver har Rami inte under hela huvudförhandlingen sökt så mycket kontakt med hustrun, som just den dagen. ...
Nej, det är verkligen inget att bagatellisera, men hur ska vi nu få veta vem som var vad?
Enligt ref i BLT dag hade Rami varit " officer med löjtnantsrang från 2004 till sin avresa"
"Han ska ha jobbat inom domstolsväsendet och blivit förföljd på grund av sina åsikter."
Citera
2014-12-16, 17:16
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Bra! Då var det något som BLT kanske missade. Bra att det är med, med tanke på Holmqvists huvudtes, att R inte kunde ha en aaaaning.
Även om lägenheten är lyhörd, kan jag mycket väl tänka mig att Amani kan ha slagit Yara inne i klädkammaren utan att Rami hörde det om han satt inne i sovrummet med en skrikande Rayan och en skränande tv i rummet intill. Dessutom var han koncentrerad på att chatta. Yara behöver inte ha skrikit mycket. Ett par hårda slag och hon kanske bara jämrade sig där hon låg på golvet i klädkammaren (som ligger i en ljuddämpande alkov i bortre änden av Yaras rum) medan Amani fortsatte att slå. Dessutom krävs det inte så hårda slag för att förstöra en liten och mycket späd kropp - och slag mot en kropp hörs inte mycket.

Däremot tror jag att Rami/Holmqvist misstar sig när de hävdar att denna misshandel i klädkammaren ägde rum mellan de båda filmerna - en orimlighet som även Amani drog nytta av i sin slutplädering. Det är mycket troligare att den ägde rum mellan ca 21.05 och 21.15, dvs innan den första filmsekvensen togs.

Och de slag som orsakade fettembolierna utdelades troligen mycket tidigare, redan på eftermiddagen.
Citera
2014-12-16, 17:22
Medlem
Flashbackministerns avatar
Är det klart om dom åtalade ska vara kvar i häktet innan domslut eller har dom inte tagit det beslutet än?
Citera
2014-12-16, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Nej, det är verkligen inget att bagatellisera, men hur ska vi nu få veta vem som var vad?
Enligt ref i BLT dag hade Rami varit " officer med löjtnantsrang från 2004 till sin avresa"
"Han ska ha jobbat inom domstolsväsendet och blivit förföljd på grund av sina åsikter."
Hmm

Jag har glömt att detta inlägg kan hjälpa att få alla bitar på plats

(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona

Jag ger mig, Amani har inte varit polis i någon mening och det är klent av Aftonbladet att bidra till så'na här trådsanningar!
Citera
2014-12-16, 17:34
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Är det klart om dom åtalade ska vara kvar i häktet innan domslut eller har dom inte tagit det beslutet än?
De ska vara kvar i häkte - med restriktioner.
Citera
2014-12-16, 17:49
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillys
Innebär att följande händelser inte gav frakturer?

11/2 (om jag minns rätt) äger olyckan på skolan rum med stora synliga skador (A och R kommer till skolan med Madleen i telefon 12/2)

11/3 (om jag minns rätt) Hembesök med iakttagelser av skador.
.
Hembesök av lärare. Fick endast se 2 rum, gör 2 försök att gå in ett tredje motas bort av Amani, misär på ett flertal sätt. "Blå i halva ansiktet, mycket svullen hand, krokiga blåa fingrar, frågar hur det uppkom. Yara pratar först med Amani sedan säger hon trillat i trappan. Hennes första känsla är absolut att någon tillfogat henne slag men säger sig sedan tro på Yaras förklaring. Vill ha med sig Yara till skolsystern får inte, behövs inte enl. Amani. Säger att de har varit hos doktorn men inte vilken doktor
12/3 Yara är i skolan En annan lärare minns hur Yara såg ut denna dag och beskriver liknande.

Hade hon fått frakturer tidigare inom den tid hon varit i Sverige då skulle de ha varit synliga fortfarande på röntgen.

Nog har du väl varit med om personer som skadat sej illa men inte brutit något?
Själv har jag varit med om olyckor som gett otroliga blåmärken (och blåtiror) men bara givit s.k. mjukdelsskador. (det är ju mjukdelarna med blodkärl som ger blödningar och därmed blåmärken)
Likväl som endast måttliga lokala blåmärken i samband med frakturer på överarmar samt rygg.

Har även sett massor av röntgenplåtar av just skelettdelar, med eller utan frakturer.

Ang Yara har jag dock reagerat på att de inte sett att hon haft frakturer i händerna och armar i skolan.
Frakturer gör ont! Och jag kan inte fatta om dom inte märkt det när dom rimligen skrivit, räknat eller ritat i skolan. Vilket jag antar att skolbarn fortfarande gör.
Har man slagit sej gör det också som regel ont att röra sej. Yara måste ha varit otroligt smärttålig!

Men hon hade nog ont när dom var i Landskrona - och var så lugn jämfört med den familjens flickor.
Då hade hon ju varit hemma från skolan före och hade väl de skador som röntgenläkarna beskrev var ca 2 veckor.
Frakturer gör ont när man rör kroppsdelen.
Citera
2014-12-16, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Snälla Ljudfil. Kan du lägga ut hela förhöret med Neringer?

Har du bett någon annan media att rapportera om det?
Det kommer några Neringer-citat i filen nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern

Rätten överlägger under morgondagen. Beslut i häktningsfrågan meddelas tidigast onsdag eftermiddag eller på torsdag förmiddag. Oavsett vad någon kvälls- eller lokaltidning eventuellt har uppgett (förklarade ingen den dubbla pläderingen?). Har själv inte läst ett ord från någon rapportering utan "bara" lyssnat på ljudet från hela huvudförhandlingen.

Advokat Christer Holmqvists starka och strukturerade slutplädering:

http://www.speedyshare.com/6gdUv/Dag12-CH-pladering-1.MP3

(till skillnad från åklagarens ostrukturerade, svaga svammel - bland det sämsta jag hört)

Man kan tycka att CH uttrycker sig för starkt om Yaras skolkamrat. Ordvalet kan diskuteras. Annars har flera lyssnare och tittare av det barnförhöret reagerat på just de saker som CH tar upp.
Citera
2014-12-16, 17:57
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Har du bett någon annan media att rapportera om det?
Det kommer några Neringer-citat i filen nedan.

Rätten överlägger under morgondagen. Beslut i häktningsfrågan meddelas tidigast onsdag eftermiddag eller på torsdag förmiddag. Oavsett vad någon kvälls- eller lokaltidning eventuellt har uppgett (förklarade ingen den dubbla pläderingen?). Har själv inte läst ett ord från någon rapportering utan "bara" lyssnat på ljudet från hela huvudförhandlingen.

Tack för korrekt information. Det kan behövas emellanåt. Sen kan man väl förvänta sig att målet vandrar vidare och lagman Laila Kirppus domslut inte alls är det som avgör fallet. Och lagmannen är ju en fornlämning från Hedenhös. Oseriös och inkompetent.
Citera
2014-12-16, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
Hade hon fått frakturer tidigare inom den tid hon varit i Sverige då skulle de ha varit synliga fortfarande på röntgen.

Nog har du väl varit med om personer som skadat sej illa men inte brutit något?
Själv har jag varit med om olyckor som gett otroliga blåmärken (och blåtiror) men bara givit s.k. mjukdelsskador. (det är ju mjukdelarna med blodkärl som ger blödningar och därmed blåmärken)
Likväl som endast måttliga lokala blåmärken i samband med frakturer på överarmar samt rygg.

Har även sett massor av röntgenplåtar av just skelettdelar, med eller utan frakturer.

Ang Yara har jag dock reagerat på att de inte sett att hon haft frakturer i händerna och armar i skolan.
Frakturer gör ont! Och jag kan inte fatta om dom inte märkt det när dom rimligen skrivit, räknat eller ritat i skolan. Vilket jag antar att skolbarn fortfarande gör.
Har man slagit sej gör det också som regel ont att röra sej. Yara måste ha varit otroligt smärttålig!

Men hon hade nog ont när dom var i Landskrona - och var så lugn jämfört med den familjens flickor.
Då hade hon ju varit hemma från skolan före och hade väl de skador som röntgenläkarna beskrev var ca 2 veckor.
Frakturer gör ont när man rör kroppsdelen.

Tveklöst. Betvivlade inte alls dina uppgifter. Ville endast få det bekräftat, samt att påtala att hon har haft möjliga våldstillkomna skador före april, men uppenbarligen inga frakturer.

Att hon var extremt smärttålig är uppenbart. Likaså att dölja.
Citera
2014-12-16, 18:15
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur "omhuldande" mamman är men i konversationen mellan Madleen och Amani i FUP, samtal med skolan efter olyckan 12/2, reaktion efter tragedin tyder på att hon hade äkta intresse för Yaras välbefinnande. Jag tror därför att hon hade två syften. 1 Yaras hälsa. 2 Familjen återförenas i Sverige. I vilken ordning är upp till var och en att "gissa".

Men det du skriver nu och i belysningen av att Rami hade psykiska besvär, våldserfarenhet, det fanns tveksamheter om Amani, då kan man fundera vidare varför de inte valde en annan lösning.
Jag har absolut ingen aning hur det gick till och vilka alternativ de hade när de sände Yara till Sverige.

Framför allt hade familjen alternativet att behålla Yara hos sig i Gaza. Deras förklaringar om att de skickade henne hit för att hon var traumatiserad är inte så bra, dels för att Yara verkar har ha varit en pigg och otraumatiserad sexåring när hon kom hit, dels att man knappast skickar iväg ett traumatiserad barn till personer som själva har psykiska problem. Om familjens syfte var emigrera till Sverige så kunde de ha åkt hit tillsammans för att söka asyl. Visst, det hade kostat mer om hela familjen åkt hit med en smugglare men enligt Yaras pappa saknade familjen inte pengar. Samtidigt vet jag inte om det bara är skryt, kanske har familjen inga pengar alls.
Citera
2014-12-16, 19:37
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:

Till trådstarten.

/Mod
Citera
2014-12-16, 19:53
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Tveklöst. Betvivlade inte alls dina uppgifter. Ville endast få det bekräftat, samt att påtala att hon har haft möjliga våldstillkomna skador före april, men uppenbarligen inga frakturer.

Att hon var extremt smärttålig är uppenbart. Likaså att dölja
.

(min markering)

Det är just detta jag upplever så fruktansvärt!
Att rädslan kan göra att hon kunnat dölja all smärta och skräck som hon måste ha känt.
Det är så ofattbart!
Tror inte hon fick några "Alvedon" där hon låg på sin tunna dåliga madrass och led.
Hon har säkert inte kunnat klara att ta sej någon mat heller, eller orkat äta. Ingen som ordnat mat åt henne. En anledning till att hon var så avmagrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in