Citat:
Ursprungligen postat av
Tillys
Innebär att följande händelser inte gav frakturer?
11/2 (om jag minns rätt) äger olyckan på skolan rum med stora synliga skador (A och R kommer till skolan med Madleen i telefon 12/2)
11/3 (om jag minns rätt) Hembesök med iakttagelser av skador.
.
Hembesök av lärare. Fick endast se 2 rum, gör 2 försök att gå in ett tredje motas bort av Amani, misär på ett flertal sätt. "Blå i halva ansiktet, mycket svullen hand, krokiga blåa fingrar, frågar hur det uppkom. Yara pratar först med Amani sedan säger hon trillat i trappan. Hennes första känsla är absolut att någon tillfogat henne slag men säger sig sedan tro på Yaras förklaring. Vill ha med sig Yara till skolsystern får inte, behövs inte enl. Amani. Säger att de har varit hos doktorn men inte vilken doktor
12/3 Yara är i skolan En annan lärare minns hur Yara såg ut denna dag och beskriver liknande.
Hade hon fått frakturer tidigare inom den tid hon varit i Sverige då skulle de ha varit synliga fortfarande på röntgen.
Nog har du väl varit med om personer som skadat sej illa men inte brutit något?
Själv har jag varit med om olyckor som gett otroliga blåmärken (och blåtiror) men bara givit s.k. mjukdelsskador. (det är ju mjukdelarna med blodkärl som ger blödningar och därmed blåmärken)
Likväl som endast måttliga lokala blåmärken i samband med frakturer på överarmar samt rygg.
Har även sett massor av röntgenplåtar av just skelettdelar, med eller utan frakturer.
Ang Yara har jag dock reagerat på att de inte sett att hon haft frakturer i händerna och armar i skolan.
Frakturer gör ont! Och jag kan inte fatta om dom inte märkt det när dom rimligen skrivit, räknat eller ritat i skolan. Vilket jag antar att skolbarn fortfarande gör.
Har man slagit sej gör det också som regel ont att röra sej. Yara måste ha varit otroligt smärttålig!
Men hon hade nog ont när dom var i Landskrona - och var så lugn jämfört med den familjens flickor.
Då hade hon ju varit hemma från skolan före och hade väl de skador som röntgenläkarna beskrev var ca 2 veckor.
Frakturer gör ont när man rör kroppsdelen.