2014-12-15, 15:46
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljudfil
Ber om ursäkt för att jag citerar dig igen men hinner inte leta efter alla som har gjort detta [att Yara hade 255 skador] till en trådsanning. Det är illa nog med 2, 20 eller 200 skador tillfogade av annan person. Dvs det exakta antalet är relativt oviktigt men framför allt låser det fast trådsanningsexperterna så att de missar hur händelseförloppet kan ha sett ut.
Korrekt och viktigt att påpeka. Yara hade inte 255 skador (än mindre 255 frakturer, vilket också påståtts någonstans). Trådsanningen har sitt upphov i att obduktionsrapporten innehöll 255 punkter. Dessa 255 punkter är dock inte påträffade skador utan punkter som beskriver steg för steg hur obduktionen utförts och vilka fynd som gjorts vid granskningen av olika kroppsdelar och organ. De flesta punkterna beskriver inte några skador.
Senast redigerad av Pethrus 2014-12-15 kl. 16:07.
Citera
2014-12-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag tror inte han är handlingskraftig nog för militära operationer. Men - det finns ett andra sätt att stöda kampen för nåt man tror på. Från utlandet, dvs Sverige i detta fall.

Det finns de som genom bankrån, smuggling etc skaffar sej medel att skicka till sin organisation.
Ett helt gäng som jobbade på posten stal pengar och skickade hem till sin regeringsfientliga grupp.

De skickade pengarna via den enes farbror.
Det är avsaknaden av pengar i familjen som får mej att undra.

Instämmer!

Manipulativa personer är på sätt och vis "lata". De räknar ut hur andra får "hundgörat". Rami är inte den vanlige förvärvsarbetartypen.
Citera
2014-12-15, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillys
Uppfattar det som om man begår mindre ekonomisk brottslighet, "oskyldiga" bokföringsbrott, häleri m.m. så straffas man tämligen hårt.
Om man begår fysika, sexuella övergrepp mot barn, begår upprepade misshandelsdomar m.m. så är vi försiktigare.

Så som jag uppfattat det.
När Yara stjäl en cykel kallas Rami till skolan för att höras och talas med.
När Yara ändrar personlighet, är undernärd, har återkommande oförklarliga skador, över 60% frånvaro, noll umgänge med andra barn, ej adekvat klädsel, bevisad noll uppbackning från sitt hem, kommer till skola när det inte är skoldag, misär vid hembesök, hysteriska föräldrar som rusar in under pågående lektion, brister i kontakt och sjukanmälningsplikten m.m.
Då kallar inte hennes lärare in Rami för att talas med, förklara, inte heller rycker socialtjänsten in.
Hade det stoppat paret i tid? Det vet vi inte.

Är det ett samhälle vi vill ha, där vi sätter pengar, materiella värden före människornas välmående?
Det blir dyrt för dess medborgare att betala notan för Yarafallet och hennes efterföljare. Här tycker jag att vårt samhälle har blottats med brister, inte från en person utan hela vägen från start migrationsverket. Är totalt ointresserad av att "lyncha" hederliga människor som begår fel, de är INTE brottslingarna men att vi ser, utreder och lär av erfarenheten.

Citat: Kleopatra2013 Socialtjänsten har dessutom indirekt förhindrat människor som faktiskt såg vad som pågick och ville försöka hjälpa flickan

Ja. 5 ärenden (uppfattar jag). De som anmäler vidare gör det enl. dem på fel sätt, polis och rektor. Båda dessa gör det enl. deras regelverk. Soc hade ett annat (nu ändrat). Genant att de inte har koll/informerat hur man gör anmälan! Hur de förmedlar sig att ärendet är stängt iom. att det övergår från god man till privatplac. är oförklarligt.

Sign. Fasligt citat: Skolans personal vittnar om en arbetsplats som på väldigt kort tid förändrades från en vanlig småstadsskola till att ha en elevsammansättning med 60 % elever från andra kulturer.

Mycket relevant och bör belysas när man skall granska skolpersonal.

Sign TigerKid: Från skolans sida så gjord de i alla fall flera försök. Skolfröken gick hem till Yara ett par gånger. Men hon har ju ingen befogenhet att gå in mot familjens vilja eller att plocka med sig Yara därifrån. Det måste soc/polis till för det.

Helt sant men jag frågar mig varför lärarna och eller soc inte med hela paketet kallade Rami till möte med mängder med saker att förklara FÖRE påskhelgen.

Hittar inte just nu men någon har skrivit att det är svårare för lärarna att kalla Rami med sin bakrund för att reda ut, förklara än att kalla Sven Andersson. Självklart!
Hela Tullskolan har gjort anm. till soc, de har gjort hembesök, de har försökt prata med Rami. I belysningen från sign Fasligt så har de gjort mer än vad vi kan förvänta oss. De har så gott det går försökt anpassa sig till Svensk politik och Migrationsverk. Men djupt sorgligt med "Yaras digra paket" är att de inte tillsammans med socialtjänsten kallar till möte med Rami före påsk.
Konsekvenser x antal miljoner för skattebetalare (skall vi dessutom betala skadestånd till Mad och Moh.?) Hederliga människor får grubbla hela sitt liv. Men mest den så kallade, utsedd av Karlskronas kommun, "syndabocken" som gjort mer än rimligt med tanke på hans arbetsbörda på två skolor med människor från alla världens hörn. Hade koll (visar förhöret kl. 1036 1/6.) Har anm. enl. sitt regelvärk mer än en gång.
Har ni missat rektorns fru hos Malou bör ni se det: https://www.youtube.com/watch?v=SE_PGegKbsA
Betalar mer än gärna nästa års skattepengar till henne och hennes familj, släkts katastrofala förändring efter denna tragedi som markering. Inga pengar kan ersätta.

Finns ingen ensam syndabock (minst rektorn). Detta fall handlar om vår politik, migrationsverk, skola, soc, rutiner, uppföljningar, kompetens, resurser. Ingen mer hederlig får "hängas" men använd hela tragedin för att lära. Det är det enda skattebetalarna kan få tillbaka.
Citera
2014-12-15, 18:23
Medlem
Citat:
Hallå yxskaft.

Skulle du vilja utveckla det där? Kanske kasta in en källa? Min källa har jag övertydliggjort genom att regga den som nick, i kombination med att slanta upp ur egen ficka och bjuda er på ljud från utfrågningen av rättsläkaren mm.

Ska det tolkas som att du anser att rätten ska bortse från aktuellt barnvittne (A) i sin bevisvärdering i detta komplicerade indiciemål? Menar du att domstolen bör resonera i stil med det här understimulerade barnet har levt i en dysfunktionell familj men andra barn i samma ålder har vanligtvis lättare för att uttrycka sig förståligt så vi tar istället en normalt språkutvecklad treåring i bevisvärderingen och dömer från genomsnittsbarnen? Tycker du att det vore rättssäkert?
.

Skall genast lyssna på de Ljudfiler jag missat. Tack för dom och även tack för påpekande om mina felaktigheter.
Citera
2014-12-15, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillys
Citat: Kleopatra2013 [i]

Finns ingen ensam syndabock (minst rektorn). Detta fall handlar om vår politik, migrationsverk, skola, soc, rutiner, uppföljningar, kompetens, resurser. Ingen mer hederlig får "hängas" men använd hela tragedin för att lära. Det är det enda skattebetalarna kan få tillbaka.

Om ett barn utan vårdnadshavare i Sverige söker asyl så får barnet en god man från Överförmyndarnämnden - en släkting får aldrig bli god man även om barnet skulle bo hos denna släkting medan hennes ansökan prövas. En god man är som en förälder till ett ensamkommande barn. Även om barnet inte bor hos sin gode man. Huruvida barnet får bo hos släktingen medan hennes ansökan prövas eller inte är ett beslut för socialtjänsten och den gode mannen, Migrationsverket tillfrågas inte. Om barnets gode man, eller någon utomstående inte uppmärksammar Migrationsverket om att barnet mår dåligt i sitt boende hos släktingen så kan inte Migrationsverket göra någonting. Om barnets gode man meddelar Migrationsverket att barnet mår dåligt i sitt boende så kan Migrationsverket prata med barnet och den gode mannen samt göra en orosanmälan till socialtjänsten. Vad det nu skulle ge. Efter att barnet har fått PUT har Migrationsverket ingen rätt att blanda sig in. Vem som blir särskild förordnad vårdnadshavare till ett ensamkommande barn som fått PUT är någonting som Migrationsverket inte kan påverka.
Citera
2014-12-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

För mig blir det märkligt med folk som lämpar bort ungarna på varandra. Det är ju inte "normalt".

I deras kultur verkar det vara normalt. Barn cirkulerar runt bland olika vuxna.

Ur "Hedersmordet på Pela" av Lena Katarina Swanberg, Månpocket 2003, sidan 16 och följande.

Pelas lillasyster Breen berättar:

Huset som vi bodde i med farmor och farfar när jag var nyfödd finns fortfarande kvar. Det har två våningar och är stort, men vi var många som bodde i det på den tiden. Det är vanligt att många släktingar bor tillsammans i Dahouk, särskilt om någon har ett stort hus. [---]

En ogift faster bodde också där, och dessutom pappas äldste bror och hans familj. Farfar var lärare och farmor tog hand om hushållet tillsammans med de andra kvinnorna.

[---] Så länge jag kan minnas har pappas släkt och mammas släkt varit omkring oss, massor av människor som jag har hört ihop med. Efter Saddam Husseins krig finns kurder över hela världen. Jag har släktingar nästan överallt, för kurder har inget eget land och många har flytt för politikens skull.

Men så var det inte när jag var liten. Då fanns släkten hela tiden nära. Alla som Pela och jag lekte med var kusiner eller släkt på något annat sätt, och jag hade en faster som både jag och Pela kallade mamma. Mamma kallade vi Fatima, men den här fastern kallade vi mamma, så var det. För min mamma fick så många barn och Pela och jag som var störst fick bo så mycket vi ville hemma hos den här fastern, för hon tyckte mycket om oss och hade mer tid.

Jag kallar fortfarande min mamma Fatima, det blev en vana att säga så. Min faster som vi kallade mamma heter Ronahe.

Utifrån sin mellanösternkultur har Madleen och Mohammed, Amani och Rami agerat fullkomligt rationellt. Att man skickar Yara till sin morbror och att Amani vill kompensera Madleen med att föda ett nytt barn och ge åt henne är inte konstigt

Vi uppfattar dem som störda, för vi beter oss inte så. Det är olika kulturer, helt enkelt, men problemet är att man inte kan leva mellanösternliv i en storfamilj om man bor i Sverige.

Och ingen har tydligt förklarat för denna grupp att priset för att få bo i Sverige är att man ger upp stora delar av sin invanda livsstil och anpassar sig till den svenska.
Citera
2014-12-15, 19:56
Medlem
Det är INTE HEDERLIGT att fylla upp Sverige med invandrade/asylsökande/"ensamkommande barn" som inte är nogsamt utredda och/eller
inte utreds såsom lagstiftningens intentioner eller med slarviga passkontroller.

Denna vedervärdiga, extremt plågsamma tortyr och misstänkta mord på Yara har föregåtts av diverse handläggning av skattemedelsfinansierade myndigheter- där det har fuskats, missats och försummats.

Jag tror inte att det blir bättre med tiden . Plundring pågår! Enligt mig.
Citera
2014-12-15, 21:35
Medlem
I morgon blir det slutplädering.
Sydöstrans liverapportering kommer att bli mycket sakligare, så här kommer en länk till den
http://www.sydostran.se/karlskrona/misstankta-kvinnan-jag-skulle-inte-kunna-doda-en-insekt/
Citera
2014-12-15, 22:09
Medlem
Det var Aftonbladet som så olyckligt spred uppgiften att Amani arbetat som militärpolis.
Det lär vara reporterns miss, som dock står kvar här
www.aftonbladet.se/nyheter/article19999698.ab

Har någon av er hört eller sett något annat?

Det ska alltså vara Rami, men jag kan inte bekräfta det.
Det kan ju vara så att de träffats i tjänsten, på ett eller annat sätt.
Senast redigerad av tantigheter 2014-12-15 kl. 22:18.
Citera
2014-12-15, 22:27
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Hallå yxskaft.

Skulle du vilja utveckla det där? Kanske kasta in en källa? Min källa har jag övertydliggjort genom att regga den som nick, i kombination med att slanta upp ur egen ficka och bjuda er på ljud från utfrågningen av rättsläkaren mm.

Ska det tolkas som att du anser att rätten ska bortse från aktuellt barnvittne (A) i sin bevisvärdering i detta komplicerade indiciemål? Menar du att domstolen bör resonera i stil med det här understimulerade barnet har levt i en dysfunktionell familj men andra barn i samma ålder har vanligtvis lättare för att uttrycka sig förståligt så vi tar istället en normalt språkutvecklad treåring i bevisvärderingen och dömer från genomsnittsbarnen? Tycker du att det vore rättssäkert?

Ber om ursäkt för att jag citerar dig igen men hinner inte leta efter alla som har gjort detta till en trådsanning. Det är illa nog med 2, 20 eller 200 skador tillfogade av annan person. Dvs det exakta antalet är relativt oviktigt men framför allt låser det fast trådsanningsexperterna så att de missar hur händelseförloppet kan ha sett ut. Om man lyssnar på rättsläkarens vittnesmål utkristalliserar sig en alternativ bild. Den är på ett sätt värre än att GM har gett flickan samtliga skador - sett till brottsoffrets utdragna lidande och dödskamp. Neringer kan nämligen inte utesluta att skadorna främst i ansikte och på hals har tillfogats av Yara själv, av hennes egna naglar när flickan har försökt avvärja våld/kudde etc.

Snälla Ljudfil. Kan du lägga ut hela förhöret med Neringer?
Citera
2014-12-15, 22:31
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Korrekt och viktigt att påpeka. Yara hade inte 255 skador (än mindre 255 frakturer, vilket också påståtts någonstans). Trådsanningen har sitt upphov i att obduktionsrapporten innehöll 255 punkter. Dessa 255 punkter är dock inte påträffade skador utan punkter som beskriver steg för steg hur obduktionen utförts och vilka fynd som gjorts vid granskningen av olika kroppsdelar och organ. De flesta punkterna beskriver inte några skador.

Trådsanningen har snarare sitt upphov i att Madleen i tingsrättsförhöret sa att Yara hade 255 frakturer och märken. Det har ju inte varit riktigt passande att ifrågasätta henne.
Citera
2014-12-15, 22:41
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag tror inte han är handlingskraftig nog för militära operationer. Men - det finns ett andra sätt att stöda kampen för nåt man tror på. Från utlandet, dvs Sverige i detta fall.

Det finns de som genom bankrån, smuggling etc skaffar sej medel att skicka till sin organisation.
Ett helt gäng som jobbade på posten stal pengar och skickade hem till sin regeringsfientliga grupp.

De skickade pengarna via den enes farbror.
Det är avsaknaden av pengar i familjen som får mej att undra.

Fast någonstans i familjen fanns i alla fall pengar:

MA De vet hur min dotter levde hos sin far. Mitt barn hade möjligen det bästa livet i Gaza av alla barn. Det är inte bara ett uttryck, jag menar så.
PÅ På vilket sätt?
MA Materiellt så fick hon allt hon ville ha. Jag skaffade henne kläder utifrån. Det var inte bara jag, hon var första barnet och första barnbarnet i familjen. Hon var bortskämd av alla
(Direktrapportering från tingsrättsförhör med Mohammed)

Men alla avgifter till människosmugglarna slog kanske botten ur kassakistan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in