2014-12-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Eftersom Yaras plågsamma liv och död här var en följd av föräldrarnas beslut att skicka henne ensam hit så är det nog många som undrar - och ifrågasätter föräldrarnas beslut.
Det är normalt, som Rami skulle säja.

Nej. Den som utövar brottet, som i detta fall var synnerligen grovt, bär alltid ansvaret!

Ägaren över den hand som väljer att slå har ansvaret över sin handling.

Punkt.
Citera
2014-12-05, 22:32
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljudfil
Nya yttranden från Karlskrona kommun angående sönernas placering, nuvarande liv, umgänge samt uppgifter om tidigare våld mot samtliga barn i familjen. Sönernas skador är sekretess här.

http://minfil.org/7bech2bfbc/Aktb_213.pdf

http://minfil.org/8eedh9b2b1/Aktb_214.pdf
Till trådstarten.

/Mod
Citera
2014-12-05, 22:34
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Eftersom Yaras plågsamma liv och död här var en följd av föräldrarnas beslut att skicka henne ensam hit så är det nog många som undrar - och ifrågasätter föräldrarnas beslut.
Det är normalt, som Rami skulle säja.

Jag kan gott förstå att det är något som kan ifrågasättas och att det undras. Men jag har hävdat tidigare och gör så fortfarande, att det ändå inte har med det aktuella mordet att göra eller den rättegång som vi följer. Såvida man inte hävdar att mordet hänger ihop med ankarhistorien, dvs. att mordet var planerat att ske i Sverige och att det var anledningen till att hon skickades hit, så hör det inte hemma i tråden.

Det är inte min mening att skriva någon på näsan, jag bara tycker att det blir tidsödande att läsa om det när det inte har mer relevans än att vara ett allmänt intresse och inte ett direkt intresse för rättegången.
Citera
2014-12-05, 22:39
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Till "Addhoc" Likväl som att tona ner bioföräldrarnas betydelse till att Yara for illa, torterades och mördades i sin roll som deras ANKARE
är det väl tillåtet att markera att man anser att bioföräldrarna är partiska och de inte är trovärdiga.

Ja deras trovärdighet som vittnen kan absolut diskuteras, men jag tycker oftast att fokus ligger på annat när det gäller diskussioner om dem. Tyvärr.
Citera
2014-12-05, 22:40
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej. Den som utövar brottet, som i detta fall var synnerligen grovt, bär alltid ansvaret!

Ägaren över den hand som väljer att slå har ansvaret över sin handling.

Punkt.
Ja så ser vi det ..men det finns alltid en bakgrund som gör det möjligt.
Man brukar tala om möjliggörare. Där passar biofamiljen in och även soc.
Citera
2014-12-05, 22:43
Medlem
Till "Remark" och till "Addhoc" Det är viktigt att torterarna och mördaren alternativt mördarna fälls och får stränga straff, ja!
Samtidigt är det viktigt att bioföräldrarna inte belönas eller ersätts med PUT och bidragsförsörjning! De har inte ens givit Tingsrättsmålet något som leder målet framåt.
Senast redigerad av commandaria 2014-12-05 kl. 22:48.
Citera
2014-12-05, 22:43
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ja så ser vi det ..men det finns alltid en bakgrund som gör det möjligt.
Man brukar tala om möjliggörare. Där passar biofamiljen in och även soc.

Och grannar och lärare och barn. Alla har ju kommit att bli någon form av möjliggörare men de är trots allt liiite mindre intressanta än de två huvudpersonerna Rami och Amani?
Citera
2014-12-05, 22:45
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Det är viktigt att torterarna och mördaren alternativt mördarna fälls och får stränga straff, ja!
Samtidigt är det viktigt att bioföräldrarna inte belönas eller ersätts med PUT och bidragsförsörjning! De har inte ens givit Tingsrättsmålet något som leder målet framåt.

Det är möjligt att jag håller med dig i sakfrågan, men kan vi avhandla det i en ny tråd?
Citera
2014-12-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag, men det är jag, tycker att här är ett långvarigt, utdraget och grovt våldsbrott begånget mot en värnlös liten 8-åring inom väggarna av en lägenhet där två vuxna och ytterligare två små barn befunnits sig.

Varför inte börja med att reda ut det först? Hur gick detta till? Vem gjorde vad?

För mig känns det viktigast.
Det kommer ALDRIG att bli utrett eftersom ingen någonsin kommer att berätta vad som hänt.Sanning för dessa individer existerar inte
Citera
2014-12-05, 22:49
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag kan gott förstå att det är något som kan ifrågasättas och att det undras. Men jag har hävdat tidigare och gör så fortfarande, att det ändå inte har med det aktuella mordet att göra eller den rättegång som vi följer. Såvida man inte hävdar att mordet hänger ihop med ankarhistorien, dvs. att mordet var planerat att ske i Sverige och att det var anledningen till att hon skickades hit, så hör det inte hemma i tråden.

Det är inte min mening att skriva någon på näsan, jag bara tycker att det blir tidsödande att läsa om det när det inte har mer relevans än att vara ett allmänt intresse och inte ett direkt intresse för rättegången.

Trådens rubrik säjer att det handlr om mordet på Yara, inte på rättegången specifikt.
Andra kan ha ett stort intresse för orsak och verkan, andra för famijens liv i hemlandet t ex.
Vi kanske ska be mod att ge riktinjer till vad som ska avhandlas?
Mod hör du mej?
Citera
2014-12-05, 22:52
Medlem
Citat:
Det är viktigt att torterarna och mördaren alternativt mördarna fälls och får stränga straff, ja!

Jag tror att Bioföräldrarna ska belönas med PUT HOPPAS att jag har fel !

Fattar du inte att Sverige gör allt för såna flyktingar ? den nya Sverige !
Citera
2014-12-05, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Det är möjligt att jag håller med dig i sakfrågan, men kan vi avhandla det i en ny tråd?
Jag anser att mina inlägg skrivits i rätt sammanhang, d v s i denna tråd. Så jag nappar inte på ditt förslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in