2014-04-30, 17:41
Medlem
Hej!

Jag kommer i höst förmodligen att börja på min drömutbildning i Stockholm. Föräldrahemmet ligger även det i Stockholm, där jag bor nu, men jag kan verkligen itne bo kvar pga alla familjeproblem. Min mor och äldre bror trakasserar mig dagligen med skrik och bråk, vilket har en negativ inverkan på både hälsa och studier.

Jag är alltså endast 18, 19 år, och min drömutbildning ligger tyvärr i Stockholm, där jag redan bor. Några studentkorridorer till skolan finns inte. Rumshyran ligger pp mer än vad CSN-bidraget är, ch jag vet med mig att utbildningen är så pass tuff att man inte kan jobba samtidigt, om man vill ha bra betyg. Satsar på en riktigt bra master, så kan inte ha medelmåttiga betyg.

Hur ska jag bära mig åt, utan fast inkomst? 'hur skulle ni göra?
Citera
2014-04-30, 17:51
Medlem
... ta studielån?
Citera
2014-04-30, 19:11
Medlem
S-cups avatar
Kolla blocket efter folk som söker inneboende, alternativt lägg upp en egen annons.

Och som sagt, ta studielån om du inte har några alternativ.
Citera
2014-04-30, 19:17
Medlem
TS är under 20, vilket innebär att h*n endast kan få 1050 kr per månad tills vårterminen det året h*n fyller 20. Så TS kan inte ta studielån eftersom CSN inte tillåter detta.

Enda alternativet är att TS faktiskt skaffar sig ett kvällsjobb eller ett helgsjobb, även om studierna kan bli lidande. För man kommer inte långt på 1050 kr per månad.
Citera
2014-04-30, 19:56
Medlem
micaeles avatar
Har du några sparpengar till övers? Eller har du endast CSN var månad att leva på och med?
Citera
2014-04-30, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
TS är under 20, vilket innebär att h*n endast kan få 1050 kr per månad tills vårterminen det året h*n fyller 20. Så TS kan inte ta studielån eftersom CSN inte tillåter detta.

Gäller det en eftergymnasial utbildning, vilket jag antar att det gör, så finns ingen nedre åldersgränd. 20 årsgränsen gäller bara utbildning på gymnasienivå.

Citat CSN: "För eftergymnasiala utbildningar finns det inte någon nedre åldersgräns."

Så TS bör vara berättidag fullt studiestöd, dvs 9000kr/mån eller vad det nu hamnar på.
Citera
2014-05-01, 14:16
Medlem
Jag kan tipsa om att gå med i bostad.stockholm.se så fort som möjligt, gärna idag! De förmedlar mkt studentbostäder. Även bostadssnabben, som kan ge lägenheter utan kötid, med "först till kvarn"-metoden.

Annars, sök kollektiv och rum på Blocket och håll ständig koll bland vänner som kanske bor lite för stort.

Lycka till med dina mål och studier, ingenting är en dans på rosor, det är nu utmaningarna börjar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in