• 1
  • 2
2014-04-30, 17:09
Bannlyst
Idag såg jag ett brev där det stod att det fanns ett inkassokrav på mig av teliasonera på 521kr. Jag fattar inte hur jag fått det då jag varken fått påminelse eller något av telia. Det handlar om bredband på 339kr/mån.

Kan jag på något sätt försvara mig?
Citera
2014-04-30, 17:11
Medlem
stoffeliuss avatar
Du kan börja med att ringa både Telia och Inkassoföretaget och säga att du inte fått hem någon räkning/påminnelse.
Citera
2014-04-30, 17:20
Bannlyst
Betala fakturan direkt till Telia då kan inkassoföretaget ta sig i arslet när dom inte längre har någon kund som vill driva in pengar

Ta inte kontakt med med inkasso...., däremot så kan du ringer efter helgdagarna och kolla med Telia så dina cash kommit in.
Citera
2014-04-30, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GreenPeas
Betala fakturan direkt till Telia då kan inkassoföretaget ta sig i arslet när dom inte längre har någon kund som vill driva in pengar

Ta inte kontakt med med inkasso...., däremot så kan du ringer efter helgdagarna och kolla med Telia så dina cash kommit in.

Har ju inte fått fakturan så vet inte riktigt hur jag ska betala den.
Citera
2014-04-30, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KingECantona

Ring telia nu på direkten och be om uppgifter som gör att du kan föra över stålarna.
Citera
2014-04-30, 17:31
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av GreenPeas
Ring telia nu på direkten och be om uppgifter som gör att du kan föra över stålarna.
Som sagt ring dom men säg INTE att du har fått inkassobrev...
Citera
2014-04-30, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Som sagt ring dom men säg INTE att du har fått inkassobrev...

Kan de inte kolla när pengarna kommit in?
Citera
2014-04-30, 17:45
Medlem
Råkade ut för samma men med tele2. Jag ringde helt enkelt upp tele2 och sa att jag inte hade fått fakturan, och sen ringde jag inkasso och förklarade. Sen fick jag den riktiga fakturan från tele2 som jag betalade och så var det ur världen.
Citera
2014-04-30, 17:59
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Har du kollat att det inkassokravet är äkta och inte utskickat av de vanliga fifflarna som lurar dumskallar att betala till ändrat kontonr ?

Har du tecknat avtal på att betala denna faktura, eller är det något som du inte ens berställt ?

Vem har skickar brevet, telia eller inkassoföretag ?
Kontakta telia, och använd inte telefonnummer som står i brevet om det skulle var fejk.
Senast redigerad av WriteMasterTM 2014-04-30 kl. 18:02.
Citera
2014-04-30, 18:02
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Idag såg jag ett brev där det stod att det fanns ett inkassokrav på mig av teliasonera på 521kr. Jag fattar inte hur jag fått det då jag varken fått påminelse eller något av telia. Det handlar om bredband på 339kr/mån.

Kan jag på något sätt försvara mig?
Du kan be Telia dra tillbaka inkasso men de har ingen skyldighet att göra det. Du har däremot en skyldighet att betala din faktura oavsett om du har fått hem den. Du vet om att du har en månatlig kostnad hos Telia och får du ingen fatur sk DU ta reda på information så att du kan betala.
Citera
2014-04-30, 18:03
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Kan de inte kolla när pengarna kommit in?
Spelar ingen roll, det kan ju vart banken som sölade. Det går att spåra via banken osv. men de kommer inte att bry sig om det.
Citera
2014-04-30, 19:29
Bannlyst
ok, ringde till telia och spelade helt ovetande. De drog tillbaka inkassot o ska skicka ny faktura
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in