• 1
  • 2
2014-04-30, 12:44
Medlem
subolendos avatar
Anta att jag har ett eget aktiebolag där jag är den enda anställda. Det finns ju en massa regler för när man får kvitta moms och göra avdrag för inköp till sitt företag. Men om man är villig att betala full moms, och inte försöker göra avdrag, hur fri är man då att använda vinsten efter skatt för olika konstiga inköp? Kan jag köpa en häst till mitt VVS-företag bara för att jag vill ha en häst?

Eller leder allt som inte är avdragsgillt automatiskt till förmånsbeskattning, för att det då alltid räknas som att grejerna som mitt AB köper inte är till firman utan till mig som privatperson? Och i så fall, är det till och med olagligt (bokföringsbrott? skattebrott?) att köpa den där hästen? Eller riskerar man bara en skattesmäll, både privat och i firman?
Citera
2014-04-30, 12:46
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subolendo
Anta att jag har ett eget aktiebolag där jag är den enda anställda. Det finns ju en massa regler för när man får kvitta moms och göra avdrag för inköp till sitt företag. Men om man är villig att betala full moms, och inte försöker göra avdrag, hur fri är man då att använda vinsten efter skatt för olika konstiga inköp? Kan jag köpa en häst till mitt VVS-företag bara för att jag vill ha en häst?

Eller leder allt som inte är avdragsgillt automatiskt till förmånsbeskattning, för att det då alltid räknas som att grejerna som mitt AB köper inte är till firman utan till mig som privatperson? Och i så fall, är det till och med olagligt (bokföringsbrott? skattebrott?) att köpa den där hästen? Eller riskerar man bara en skattesmäll, både privat och i firman?

Hur kan du ha användning för häst i vvs-företaget? som fortskaffningsfordon? möjligtvis får du igenom det. Hade ju varit riktigt kul om du försökte
Citera
2014-04-30, 13:06
Medlem
Citat:

Hej,

Vinst efter skatt kan du, i stort sett, bara använda för att dela ut till aktieägarna. Om det finns utrymme för det.

Du kan däremot köpa in saker på bolaget så länge du har medel (cash eller kredit) till det. Förutsättningen för att det ska kunna kostnadsföras i verksamheten är att det finns en koppling till verksamheten. Du kan t.ex. mycket väl handla en häst till ett VVS företag om du använder den i verksamheten. Till exempel till transporter eller i marknadsföringen.

Bokföringsbrott är du bara skyldig till om du bokför olagligt. Om du t.ex. köper hästen i ditt exempel trots att du inte har nytta av den i verksamheten så åker du inte på bokföringsbrott förutsatt att du bokför den korrekt. Samma sak med skattebrott. Du kan köpa hästen och förutsatt att du hanterar skattekonsekvenserna av inköpet korrekt så begår du inget brott.

Allt som ej är avdragsgillt leder inte med automatik till förmånsbeskattning utan man får titta på varje enskild händelse separat och göra en bedömning.
Citera
2014-04-30, 13:23
Medlem
Citat:
När vinsten har skattats och utbetalats till dig -- som lön eller som utdelning -- kan du använda den som du vill. Men om du köper en häst för skattade pengar förstår jag inte varför företaget skulle få den.

Citat:
Eller leder allt som inte är avdragsgillt automatiskt till förmånsbeskattning, för att det då alltid räknas som att grejerna som mitt AB köper inte är till firman utan till mig som privatperson?
I princip är det så, ja. Huvudregeln är att du kan dra av sådant som behövs i verksamheten.

Citat:
Och i så fall, är det till och med olagligt (bokföringsbrott? skattebrott?) att köpa den där hästen?
Om du köper den för skattade pengar är det inte ett brott.

Om du köper den för oskattade pengar och försöker att utan grund dra av den i verksamheten (t.ex. en häst till en vvs-firma), så är det bara ett brott om du försöker mörka eller dölja det. Om du är uppriktig med att det är en häst som du vill dra av, och SKV nekar avdraget, så åker du inte på något skattetillägg och du blir inte åtalad. Det enda som händer är att avdraget avslås och du får skatta.

Citat:
Eller riskerar man bara en skattesmäll, både privat och i firman?
Om du inte försöker mörka eller dölja avdraget så begår du inga brott och får inga skattetillägg utöver det som du skulle beviljas genom avdraget. Det gäller både för dig privat och för företaget.
Citera
2014-04-30, 13:52
Medlem
Måste ju ha en koppling till verksamheten men fan skulle vara underbart om du köpte in en häst!
Citera
2020-09-15, 21:57
Medlem
ilcontes avatar
Bumpar en (ordentligt) gammal tråd istället för att starta en ny. Fattar inte heller det här.

Kortfattat: kan jag köpa vad jag vill med företagets pengar så länge jag betalar skatt och inte eskar avdrag i deklarationen?

Jag går i tankarna på att starta ett AB med försäljning/agentur som verksamhet. Jag kommer inte att ta ut lön från bolaget utan endast utdelning.

Jag vill helst inte blanda privata medel med företagets. Kan jag köpa vad jag vill till mitt kontor (extern lokal ej en del av mitt hem) för företagets pengar? Fattar givetvis att jag måste skatta för det om det inte hör till verksamheten, men kan jag köpa tex tv-spel, en spa-avdelning, en kungakrona i guld eller en back med hockey kort?

Eller måste jag kunna motivera varje enskilt köp?

Kommer att ha minimalt med utgifter i företaget men vill alltså kunna köpa lite vad jag vill att latja med på kontoret.
Citera
2020-09-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilconte
Bumpar en (ordentligt) gammal tråd istället för att starta en ny. Fattar inte heller det här.

Kortfattat: kan jag köpa vad jag vill med företagets pengar så länge jag betalar skatt och inte eskar avdrag i deklarationen?
I princip ja. Du kan alltid begära avdrag för vad som helst men har det inte koppling till verksamheten så nekas avdraget vid en granskning. Om du försöker dra av helkonstiga saker och SKV granskar så kan du bli föremål för en mer omfattande granskning flera år bakåt i tiden. Det vill du inte.

Citat:
Jag vill helst inte blanda privata medel med företagets. Kan jag köpa vad jag vill till mitt kontor (extern lokal ej en del av mitt hem) för företagets pengar? Fattar givetvis att jag måste skatta för det om det inte hör till verksamheten, men kan jag köpa tex tv-spel, en spa-avdelning, en kungakrona i guld eller en back med hockey kort?
I princip ja. Men tänk på att saker som ett AB äger inte omfattas av konsumenträtten vilket betyder att vissa garantier kanske inte gäller som för privatpersoner.

Citat:
Ja, om det inte har en tydlig koppling till verksamheten. Vissa saker kan du dra av nästan per automatik under vissa belopp: grundläggande kontorsmöbler, dator och skrivare, papper och pennor med mera. Se som sagt till att inte göra så många fantasifulla avdrag att SKV vill syna dig extra.

Citat:
Kommer att ha minimalt med utgifter i företaget men vill alltså kunna köpa lite vad jag vill att latja med på kontoret.
Har du små utgifter kommer du inte att kunna kvitta så mycket moms, och då blir det inte mycket till besparing att köpa saker till företaget. Vanligt misstag bland nystartare, undvik att köpa för mycket om det ändå inte går att kvitta bort momsen.
Citera
2020-09-15, 22:44
Medlem
Citat:

Jag går i tankarna på att starta ett AB med försäljning/agentur som verksamhet. Jag kommer inte att ta ut lön från bolaget utan endast utdelning.

Ja, du måste motivera varje enskilt inköp.

Jag kan nästan garantera att du kommer förlora på att hålla på att blanda företagets pengar med dina privata inköp. Skatten blir densamma eller sämre i slutändan plus att du drar på dig massa onödig administration att hålla isär, bokföra och deklarera alla inköp. Jag säger att skatten blir densamma eller sämre eftersom förmånsbeskattning alternativt beskattning på privata uttag av varor läggs till din övriga förvärvsinkomst med full marginaleffekt.
Citera
2020-09-17, 20:46
Medlem
Citat:

SKV har regelbundet stickprovskontroll där de ber dig skicka underlag och motivering för 5 största inköpen för kalenderåret. På detta vis kommer de åt folk som köper orelevanta prylar på företaget.

Citera
2020-09-18, 12:53
Medlem
Nisse524s avatar
Citat:

Nej, du kan inte köpa vad du vill för företagets pengar. Det måste vara rörelsegilla kostnader för att avdrag skall godkännas. Köper du in en häst till ett bolag som inte har ngn hästverksamhet i sin verksamhetsbeskrivning kommer det inte att godkännas utan lär anses vara lån från ditt AB vilket är förbjudet. Kommer troligtvis att räknas som lön, sedan tillkommer det sociala avgifter.
Citera
2020-09-18, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
SKV har regelbundet stickprovskontroll där de ber dig skicka underlag och motivering för 5 största inköpen för kalenderåret. På detta vis kommer de åt folk som köper orelevanta prylar på företaget.

Ungefär så ja. Jag fick anmodan att skicka in fem största fakturorna in och fem största ut, plus fem största fakturorna från utlandet och fem största försäljningarna till utlandet plus de fem senaste fakturorna ut/in och sedan motivera allt. Tog fan en hel dag av missade inkomster att fixa fram allt, givetvis skulle allt in till SKV inom fem dagar, sen tar SKV fem månader på sig att behaga svara att de inte hittade något att anmärka på...
Citera
2020-09-18, 21:34
Medlem
lemonzhellos avatar
Såhär är det:

I princip allt är faktiskt avdragsgillt inkomstskattemässigt i ett aktiebolag sedan 20 år tillbaka.

(Men det finns andra otrevliga konsekvenser, kommer till dem.)

Begreppet ”rörelsefrämmande egendom” som fanns förr - och där avdrag vägrades - finns inte längre.

Om inköpet däremot inte är för verksamheten - utan en personlig levnadskostnad, som exempelvis en häst - så kommer du att förmånsbeskattas för det, det ses alltså som lön för dig.

Själva kostnaden är därmed avdragsgill som lönekostnad. Momsen på kostnaden dock inte som moms utan som kostnad.

Sedan tillkommer naturligtvis arbetsgivaravgifter. Som är avdragsgilla. Och skattetillägg - alltså en straffavgift - för både dig och bolaget. Som inte är avdragsgillt.
Senast redigerad av lemonzhello 2020-09-18 kl. 21:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in