Citat:
Ursprungligen postat av
ilconte
Bumpar en (ordentligt) gammal tråd istället för att starta en ny. Fattar inte heller det här.
Kortfattat: kan jag köpa vad jag vill med företagets pengar så länge jag betalar skatt och inte eskar avdrag i deklarationen?
I princip ja. Du kan alltid begära avdrag för vad som helst men har det inte koppling till verksamheten så nekas avdraget vid en granskning. Om du försöker dra av helkonstiga saker och SKV granskar så kan du bli föremål för en mer omfattande granskning flera år bakåt i tiden. Det vill du inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
ilconte
Jag vill helst inte blanda privata medel med företagets. Kan jag köpa vad jag vill till mitt kontor (extern lokal ej en del av mitt hem) för företagets pengar? Fattar givetvis att jag måste skatta för det om det inte hör till verksamheten, men kan jag köpa tex tv-spel, en spa-avdelning, en kungakrona i guld eller en back med hockey kort?
I princip ja. Men tänk på att saker som ett AB äger inte omfattas av konsumenträtten vilket betyder att vissa garantier kanske inte gäller som för privatpersoner.
Citat:
Ursprungligen postat av
ilconte
Eller måste jag kunna motivera varje enskilt köp?
Ja, om det inte har en tydlig koppling till verksamheten. Vissa saker kan du dra av nästan per automatik under vissa belopp: grundläggande kontorsmöbler, dator och skrivare, papper och pennor med mera. Se som sagt till att inte göra så många fantasifulla avdrag att SKV vill syna dig extra.
Citat:
Ursprungligen postat av
ilconte
Kommer att ha minimalt med utgifter i företaget men vill alltså kunna köpa lite vad jag vill att latja med på kontoret.
Har du små utgifter kommer du inte att kunna kvitta så mycket moms, och då blir det inte mycket till besparing att köpa saker till företaget. Vanligt misstag bland nystartare, undvik att köpa för mycket om det ändå inte går att kvitta bort momsen.