2014-04-30, 11:23
Medlem
Det är tänkt så att denna säsong ska jag köpa nya skyddskläder, då min gamla jacka o brallor börjar bli väldigt slitna. Efter att ha åkt runt i stan där jag bor så har tanken slagit mig, förutom att det bara finns typ tre ställen här i Örebro som säljer kläder, att det är förjäkligt dyrt med dessa kläder.

På ett ställe så hittade jag ett par rätt okej mc-stövlar, som de skulle ha 4500 kr för.
Men seriöst? Varför så dyrt? Jo, de var ju minsann handsydda.
Men, är inte alla skor/stövlar handsydda?

Tittar man på friluftssidan så kan man lätt hitta kängor som är betydligt billigare än dessa 4500 kr.
Mina gamla vandringskängor som jag köpte för 20 år sedan och som jag har gått hundratals mil i, är inte ens slitna i skosulan, medans mina mc-kängor som jag gått kanske 5000 meter med, är helt slut i sulan.
Lädret är sprucket, fast jag har smörjt o vårdat.
Det känns som det är svårare att bygga en vandringskänga än en mc-känga, så varför är de senare mycket dyrare?

Samma sak med jackor o byxor. Fick en smärre chock när de skulle ha 4000 kr för en enkel sketen jacka. Är den gjord av guld?

Hjälmar tar man utan att skämmas, lätt 5000 kr för. Men det är en bit tunn plast som man har klistrat fast frigolit (jag vet att det heter cellplast) på insidan. Varför är allt så jäkla dyrt?
En hockeyhjälm kostar kanske 300 kr.

Vad är det som kostar mer, när det gäller mc, jämfört med andra intressen?
Har man högre utvecklingskostnader på mc-sidan eller vad är det frågan om?

Ska det behöva kosta typ 10 000 kr att köpa nya brallor o jacka som håller i kanske 8 år?
Tycker det är väldigt dålig kvalitet i sakerna, för jackan jag har nu har spruckit o dragkedjan har jag fått bytt en gång osv.
Hur ofta använder man mc-utrustningen? Det är några veckor/månader på sommaren, så varför slits de så jävla mycket?

Min skidutrustning ser ny ut och är äldre. Där har jackan inte gått sönder trots att man använder det i väldigt kalla miljöer och inte kostade det skjortan heller.

VARFÖR?
Citera
2014-04-30, 11:26
Medlem
Muppers avatar
Varför kostar ett spel till datorn 500 spänn? Det är ju bara en plastskiva, kostar inte ens 1 spänn.

Det är tekniken och utvecklingen man betalar mest för, mc kläder skall klara att glida 7.5 sekunder på asfalt från 100km/h.

Försök göra det i en hockeyhjälm din snålfan. Cykla istället.
Citera
2014-04-30, 11:28
Medlem
Prova ut kläder i butik och beställ sedan från Tyskland

Får man länka till sidor här eller hur funkar det?
Citera
2014-04-30, 11:28
Medlem
Vindens avatar
Du kan hitta billiga mc-kläder också men många resonerar som så att det enda som skyddar mig om jag råkar ut för en olycka är det jag har på mig. Man vill inte spela roulette med sitt liv. Så resonerar jag i alla fall.

Jag tänker lite så här: Den dyraste prylen måste inte automatiskt ha högst kvalitet men du vet att den billigaste prylen inte har det.

Sen är det inte plast i hjälmar för 5000, det är säkert kolfiber. Och även om priserna är höga generellt så är kolfiber ydrare än plast och priset blir därefter...
Citera
2014-04-30, 11:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 08976

Go for it.
Jag är med intresserad utav bra utlandssidor.
Citera
2014-04-30, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinden
Du kan hitta billiga mc-kläder också men många resonerar som så att det enda som skyddar mig om jag råkar ut för en olycka är det jag har på mig. Man vill inte spela roulette med sitt liv. Så resonerar jag i alla fall.

Jag tänker lite så här: Den dyraste prylen måste inte automatiskt ha högst kvalitet men du vet att den billigaste prylen inte har det.

Sen är det inte plast i hjälmar för 5000, det är säkert kolfiber. Och även om priserna är höga generellt så är kolfiber ydrare än plast och priset blir därefter...

Det är kolfiber även i 2000:- hjälmarna. De på 5000 är oftast de populäraste.

Det som skiljer i billigare kläderna är skyddet.
Man kan byta ut det skyddet för ca: 500:-. Då hamnar kläderna i de dyrares säkerhetsklass.
Det är så jag gör iaf.
Citera
2014-04-30, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mupper
Varför kostar ett spel till datorn 500 spänn? Det är ju bara en plastskiva, kostar inte ens 1 spänn.

Det är tekniken och utvecklingen man betalar mest för, mc kläder skall klara att glida 7.5 sekunder på asfalt från 100km/h.

Försök göra det i en hockeyhjälm din snålfan. Cykla istället.

Nu är ju spel en annan sak, men visst, det kostar inga 500 kr att tillverka o utveckla dem. Man vill ha en rejäl förtjänst och tar ut ockerpriser på spel. Man skulle lika väl kunna ta 200 kr och sälja många fler.
Samma sak med filmer som kan spela in en miljard första helgen bara.

Du tror inte det kostar att utveckla en vanlig skidjacka som ska tåla kyla o slitage och även designen ska vara säljbar.
Jag förstår att det kostar att utveckla saker o ting, det jag vänder mig emot är att varför ska saker som det står "MC" framför kosta dubbelt så mycket?

Jag är inte snål, jag är prismedveten. Att du gladligen lägger ut överpriser på saker o ting, utan att ens ifrågasätta, ja det får ju stå för dig.
Varför ska jag behöva cykla för, bara för att jag ifrågasätter varför det ska kosta extra bara för att det är till motorcyklar?
Citera
2014-04-30, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08976

Jo, så kan man ju göra, men det lär ju inte få ned priserna i butiken direkt, om alla gör så.
Dessutom så vill jag ha lokala butiker och vill helst stödja dem, men de tar ju ut sjukt höga priser.

Köpte min shoei-hjälm från Tyskland, vilket ställde till problem nu nr jag ville skicka tillbaka den för att den blivit sliten på hjälmen, av visiret, när man öppnar den. Måste man betala massa frakt osv och tid tar det.
Citera
2014-04-30, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinden

Nä, självklart vill man ha något som håller så bra som möjligt, men det suger ändå att man måste pynta 10-12 kakor för jacka o brallor o stövlar.

Ja, det må så vara att kolfiber är dyrare än plast, men det är väldigt tunna lager samt att de köper ju in i bulk, så det lär ju inte kosta så mycket mer att tillverka en sådan hjälm, kontra en ishockeyhjälm så att den ena produkten kostar 300 kr o den andra 5000 kr på marknaden.
Citera
2014-04-30, 13:22
Medlem
Finns ju MC-kläder i olika prisklasser. Jag har en hjälm som kostade 1000 kr och en hjälm som kostade 700 kr. Stövlarna kostade 2000 kr. Byxorna, kevlar jeans, kostade 1200 kr. Sen har jag en läderjacka som kostade 2500 kr och som säkert väger lika mycket som tre vanliga läderjackor. Handskarna kostade 400 kr.
Citera
2014-04-30, 16:03
Medlem
Vindens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Det är kolfiber även i 2000:- hjälmarna.

Jag tror inte man kan säga att det generellt är så även om det förekommer.
Citera
2014-04-30, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Finns ju MC-kläder i olika prisklasser. Jag har en hjälm som kostade 1000 kr och en hjälm som kostade 700 kr. Stövlarna kostade 2000 kr. Byxorna, kevlar jeans, kostade 1200 kr. Sen har jag en läderjacka som kostade 2500 kr och som säkert väger lika mycket som tre vanliga läderjackor. Handskarna kostade 400 kr.

Det låter ju mer rimligt. Vars inhandlades allt detta?
Som det är nu så lutar det åt att man får bege sig 200 km österut, till våran kungliga huvudstad, för att få utbud
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in