2014-04-30, 16:05
Medlem
Vindens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nä, självklart vill man ha något som håller så bra som möjligt, men det suger ändå att man måste pynta 10-12 kakor för jacka o brallor o stövlar.

Ja, det må så vara att kolfiber är dyrare än plast, men det är väldigt tunna lager samt att de köper ju in i bulk, så det lär ju inte kosta så mycket mer att tillverka en sådan hjälm, kontra en ishockeyhjälm så att den ena produkten kostar 300 kr o den andra 5000 kr på marknaden.

Jo, skillnaderna i tillverkningskostnad mellan en hockeyhjälm och en kolfiberhjälm för Mc är stora. Kolfiber är riktigt dyrt. Men visst är det så att butiker alltid lägger på minst 100% på inköpspriset. Inte allt är vinst, det är olika skatter och hanteringskostnader också.

Anledningen till att man _kan_ ha tunna lager kolfiber är ju för att det är starkare.. och priset blir därefter. Att det är tunnt är inget argument i sig. Det är FÖR att det är tunnt som det blir dyrt.
Citera
2014-04-30, 21:24
Medlem
Nu får jag väl en varning för det här, men PM:a mig om du är intresserad av ett allväderställ + hjäl, till bra pris
Citera
2014-05-01, 08:32
Medlem
gniff754s avatar
Den svenska marknaden känns liten. Typiskt sett om man besöker en affär så är det sällan några kunder.

Det finns några aktörer i Sverige som satsar på lågprissortimentet, typ Handelsboden och Biltema. Jag tvivlar inte på säkerheten i till exempel Biltemas hjälmar, men när jag provat dem har de känts lite smäckiga och det är nog inte omöjligt att det drar och låter mer även om det inte påverkar säkerheten. Annars har du bra priser på tyska sajter likt Louis, men att köpa kläder och skor på distans är alltid en risk, man vill gärna prova och känna på dem.
Citera
2014-05-01, 09:23
Medlem
cyber_zekes avatar
Det känns som om att handlarna tar hutlöst betalt, bara för att dom kan. Man använder argumentet "ju dyrare, desto bättre". Jag har sett jackor för över 7000:- , sen tillkommer byxorna... Visst det kostar att utveckla, men det är ju hutlöst.

Man har blivit itutad ända sedan man var liten att "man får vad man betalar för" och "man skall aldrig pruta på säkerheten", men det stämmer inte riktigt idag. Billiga ställ har visat sig lika goda som dom dyrare. Kan man leva med lite vinddrag inne i hjälmen, då kan man spara 2-3000 på en annars säkerhetsmässigt likvärdig hjälm.

Dom gånger jag sett någon handla ställ inne i en riktig mc handlare har det ofta varit en förstagångsköpare som är helt i händerna på säljaren. Han kränger på dom det dyraste han har, och bakar ihop det med lånet på den nya mc'n...
Själv har jag tröttnat på dessa handlare och kör 30 mil ner till Hamburg där det ligger 3 stora handlare inom några km avstånd. Större urval, bättre priser också får man ju köra förbi bordershop på vägen hem
Citera
2014-05-01, 09:39
Medlem
knullklassons avatar
MC-kläder och annan personlig utrustning köper man under vinterhalvåret då det är stor utförsäljning - aldrig under säsong. Det är oftast halva priset på grejerna, ibland mer än så. Nu i vintras köpte jag ett 2-delat skinnställ för 4500, det var nedsatt från 8995. Det blev även en hjälm för 2200 som annars kostade drygt 4000. Nästa vinter blir det ett par nya stövlar. Såg nu senaste vintern att det var gott om stövlar för dryga tusenlappen, stövlar som annars hade kostat runt 3000.
Citera
2014-05-08, 05:03
Medlem
NU har jag åkt ett par vändor till Västerås. Fastnade för affären Funbike som har ganska mycket kläder, skor osv.
Hittade en hel del som var på rea så blev inte så tokdyrt ändå. Jacka Alpinestars excursion 2500 kr , brallor Macna Club 1500 kr och stövlar från Lindstrands för 2500 kr.

Det enda jag inte är helt nöjd med är brallorna. Efter att ha provat mängder med byxor så verkar det inte finnas några som sitter lika bra som mina gamla brallor:P
Antingen är det för långa ben på dem eller så är de för trånga i midjan. Gillar mina gamla Jofama-brallor.

Kläder från Tyskland var inte billigare. En del jackor var det typ halva priset på medan andra jackor faktiskt var några hundralappar dyrare än här i Sverige. Så ska det löna sig att bränna iväg över 200 mil tur o retur så måste man ha kollat upp att just de sakerna man vill ha verkligen är billigare i äran o hjältarnas land.
Citera
2014-05-08, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Det är kolfiber även i 2000:- hjälmarna. De på 5000 är oftast de populäraste.

Det som skiljer i billigare kläderna är skyddet.
Man kan byta ut det skyddet för ca: 500:-. Då hamnar kläderna i de dyrares säkerhetsklass.
Det är så jag gör iaf.

Men nu är det inte bara materialet som avgör utan även aerodynamiken och ljudnivån har stor inverkan på en hjälms funktion.
Ligger du och lödar i 200km/H så är det viktigt.
Och här får du vad du betalar för.

Har själv köpt billiga kläder/skydd och det slutar alltid med att jag går och köper de dyrare till slut, oftast pga passform/komfort som brukar vara sämre på de billigare.

Fö är priserna du nämner inte speciellt höga, jämför med en vanlig jacka (ej HM) så ser du att du fort kan lägga 4k på en kvalitetsjacka (t.ex en Bergans).

Ska jag rekommendera ett billigare allvädersställ så kan jag rekommendera Buse.
Riktigt skön passform och bra (som det kan bli med allvädersställ) skydd.

http://www.fc-moto.de/Buese-Shop/en
Citera
2014-05-08, 11:36
Medlem
Tammers avatar
Mc-kläder är dyra därför att hojåkare har gott om pengar. Köper man motorcykel har man det gott ställt och kan betala ordentligt för det man vill ha, det vet handlarna. Hojåkare hör inte till de priskänsliga. De flesta är också medvetna om stil och mode, man köper inte bara en hoj utan en personlighet. Vill man visa vem man är får det kosta också. Hojåkare vill visa upp sig och synas, och då duger det inte att snåla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in