Det känns som om att handlarna tar hutlöst betalt, bara för att dom kan. Man använder argumentet "ju dyrare, desto bättre". Jag har sett jackor för över 7000:- , sen tillkommer byxorna... Visst det kostar att utveckla, men det är ju hutlöst.
Man har blivit itutad ända sedan man var liten att "man får vad man betalar för" och "man skall aldrig pruta på säkerheten", men det stämmer inte riktigt idag. Billiga ställ har visat sig lika goda som dom dyrare. Kan man leva med lite vinddrag inne i hjälmen, då kan man spara 2-3000 på en annars säkerhetsmässigt likvärdig hjälm.
Dom gånger jag sett någon handla ställ inne i en riktig mc handlare har det ofta varit en förstagångsköpare som är helt i händerna på säljaren. Han kränger på dom det dyraste han har, och bakar ihop det med lånet på den nya mc'n...
Själv har jag tröttnat på dessa handlare och kör 30 mil ner till Hamburg där det ligger 3 stora handlare inom några km avstånd. Större urval, bättre priser också får man ju köra förbi bordershop på vägen hem