2014-04-30, 10:00
Medlem
Precis som rubriken lyder s funderar jag p att skaffa en till katt .

Katten jag har nu r en katt som kommer frn ett katthem. Vi adopterade honom fr lite mer n ett r sedan. P katthemmet hade han ett eget rum, men nr jag frgade personalen om han fungerade med andra katter s visste de inte eftersom de inte provat. Han r kastrerad och troligtvis mellan 5-7 r gammal och jag r vertygad om att han r blandning med norsk skogkatt. Han r vldigt sllskapssjuk s jag funderar p om han behver en kompis.

Vad r era erfarenheter? Har ni skaffat en kattunge eller en vuxen katt? Hur har det gtt och hur har ni introducerat dem fr varandra? Har ju sett p tv att man kan sprra av lgenheten i tv och lta de byta plats frn dag till dag s de vnjer sig vid varandras doft.
Citera
2014-04-30, 22:37
Medlem
Raptorexs avatar
Det kan g t vilket hll som helst, helt rligt.

Vi har skaffade en kattunge nr vi hade en vuxen katt redan och det gick hur bra som helst.
Andra gngen gick det inte alls lika bra.

Den katten jag har nu r vldigt kelig och sllskapssjuk men han skrmmer bort katten jag skaffade efter honom, han r en ensamkatt helt enkelt. Den andra katten bor nu ngra hus bort men hon fr inte komma in i trdgrden hr lngre fr min katt. Den gamla katten r nu 8 r och den "nya" r 4 r, haft bda sen dom var kattungar. Den gamla katten var allts 4 r nr vi skaffade den nya.

Vissa katter r ensamkatter, vissa trivs bra i sllskap med andra.
Vissa lr sig aldrig att tycka om varandra, vissa kan komma verens, vissa diggar varandra frn brjan, vissa kommer verens med en del katter men inte med andra.
Det r hugget som stucket.
Senast redigerad av Raptorex 2014-04-30 kl. 22:40.
Citera
2014-04-30, 23:11
Medlem
Wandras avatar
Man kan undra varfr katten hade "eget" rum p katthemmet. Det tillhr inte vanligheten d de ofta har fullt hus p katthemmen. Kanske han inte gillade andra katter?

Om ni ska skaffa en till katt s freslr jag en hona. Ska ni ha en vuxen katt s kan ni ju prova att ta den frn katthemmet. D har man mjlighet att lmna tillbaka katten om det inte funkar.
Citera
2014-05-01, 05:30
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Tycker ocks det r lite skumt att katten hade eget rum. Min frsta tanke gr till att den satt i karantn pga misstnkt smitta, men man tycker ju de inte borde ha slt den i s fall.

Varfr vill du skaffa en katt till? r det fr din egen skull eller kattens? Att han r sllskapssjuk mot mnniskor betyder absolut inte att han skulle vara i behov av en kattkompis, gilla eller ens tolerera det. Han ser ju matte/husse som mamma och en ny katt i hemmet kommer att ses som en rival i reviret, tminstone till en brjan. Det r en helt annan typ av relation och kanske skulle vara bttre att ge kissen mer uppmrksamhet?

Tycker ocks det r en bra id att ta en katt p prov frn katthemmet och se hur det gr.
Citera
2014-05-01, 10:08
Medlem
Har skaffat en till katt mnga gnger, och det blivit p samma stt typ alla gnger.

frsta veckan frser dom t varandra, andra veckan glor dom snett, 3e r dom bsta polare.
Citera
2014-05-01, 10:40
Medlem
elektronikfreaks avatar
Om inte den kastrerade norska skogkatten du har r sjuk p ngot stt s brukar det aldrig vara ngra problem. Har sjlv fem omplaceringskatter. En kille o fyra tjejer. Den frsta katten (enda killen i flocken) var vuxen nr jag tog hand om honom. Den andra var en kattunge som dessvrre havsrnen tog efter fem r. Sedan tog jag hand om tv tjejer (kattungar) fr tre r sedan o ytterligare tv 1-ringar fr tv r sedan. Den enda katt det strulat med r en 5-rig Bengalkille jag tog hand om frra sommaren.

Nu bor jag iof sig p landet s katterna kan ju komma o g ut- o in som dom sjlva vill. ter-, dricker- o sover gr de enbart inomhus. Vintertid r de nstan enbart inomhus om det r kallt o mycket sn. Sommartid r de mest utomhus.

S mitt tips blir - skaffa du en katt till. Helst en tjej o grna en kattunge. Tror att det kommer att g utmrkt.

Hr r en bild p en av mina norska skogisar.
http://elektronikfreak.deviantart.co...katt-408400030
Citera
2014-05-04, 19:22
Medlem
Jag tog hem en 7mnaders kattunge till vran bastanta (troligtvis mainecoon mix, 8kg liksom!) 7 riga kastrerade hankatt.
Kattungen(hona) var jtteglad osv, och den gamla vldigt lugn, men frsta gngen de mtte varandra frste dem, honan var mest med mig och lg hos mig och sov och var vaktig, medans den gamla var med min mor.
Sen fick de nrma sig vldigt sakta, bara fr att de inte skulle ryka ihop, rullade ihop en socka till varsin katt och doppade i kattmynta, vilket de uppskattade.
Lg ca 3 meter ifrn varandra och lekte, gav allt tid och nu r de bstisar!
Frskte sprra av lgenheten men bebisen var fr nyfiken och klttrade ver allt :')
Nu r de iallafall vnner, somsagt! Gamlingen har blivit mer lekfull och lrt sig ta mjukmat till&med! Lycka till
Citera
2014-05-04, 19:27
Medlem
Jag vet inte... Jag kpte en till katt fr att jag trodde att han behvde en kompis.

Hade tidigare kpte en hund, men han verkade rdd fr hunden, s d skulle det bli en katt kompis.

Nu gillar inte katterna varandra alls. Men dremot lskar bda mina katter hunden jag kpte d, plus hunden jag fick sen.

Och hundarna skar bda katterna.

S en hund istllet?
Citera
2014-05-04, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dantesspeak
Jag vet inte... Jag kpte en till katt fr att jag trodde att han behvde en kompis.

Hade tidigare kpte en hund, men han verkade rdd fr hunden, s d skulle det bli en katt kompis.

Nu gillar inte katterna varandra alls. Men dremot lskar bda mina katter hunden jag kpte d, plus hunden jag fick sen.

Och hundarna skar bda katterna.

S en hund istllet?

Katter r inte flockdjur, de r inte heller totala solitrdjur men de lever inte i samma konstellationer som tex. hundar gr. En kastrerad katt frlorar det mesta av sitt naturliga knsdriv och r mer kattungelik. Kattungar lever med sin kattmamma en viss tid och honor kan hjlpas t med sina ungar, men de lever inte i flock. Hanar lever aldrig med sin avkomma s som honorna gr.

Drfr r det alltid en risk nr man har flera katter att de inte trivs tillsammans och det behver inte ens alltid mrkas fr en mnniska att de vantrivs, det kallas fr tysta konflikter, det kan vara att de bara undviker varandra ven om de emellant verkar vara trevliga mot varandra. ppna konflikter r nr de tex. brjar frsa eller brka. ven om man kastrerar alla sina katter s behver de inte acceptera varandra s som kattungar gr.

Att katterna dremot gillar hunden mer har mest troligt att gra med att det r en annan djurart och revirtnket drfr blir annorlunda. Oftast s har katter toppossitionen i en familj med hund.
Citera
2014-05-07, 21:48
Medlem
Tack fr alla svar!

Som sagt frgade jag ju om han fungerar med andra katter, men de visste inte och hade heller inte provat. Hans inhgnad var ju ppen mot andra burar med katter och han verkade inte strd av dem p ngot vis.
Jag vet att katter inte r flockdjur, men han r inomhuskatt och sllskap frn en annan katt r, vad jag ftt berttat fr mig, bttre n inget sllskap alls. Just nu r jag hemma en del, men i sommar blir det mindre. Enligt de p katthemmen s r det bra fr stimulansen ocks om de nu fungerar med andra katter.
Sjlvklart skulle jag sjlv tycka det var kul med en till katt men om han skulle protestera helt s fr det vara. Finns dremot inget katthem som lnar ut p prov. Man mste betala och man fr inte tillbaka pengarna om det inte skulle fungera. Kan ju bli kostsamt om man mste ha mer n en katt p prov.
Citera
2014-05-07, 23:44
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonkeyRhubarb

Du skulle kunna erbjuda dig bli jourhem. D fr du inte bara hem en katt, katthemmet hller dessutom med sand och mat. Om det inte funkar, kan de inte tvinga dig behlla katten. Om det funkar och du vill behlla den, fr du kpa den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in