Citat:
Ursprungligen postat av
Dantesspeak
Jag vet inte... Jag kpte en till katt fr att jag trodde att han behvde en kompis.
Hade tidigare kpte en hund, men han verkade rdd fr hunden, s d skulle det bli en katt kompis.
Nu gillar inte katterna varandra alls. Men dremot lskar bda mina katter hunden jag kpte d, plus hunden jag fick sen.
Och hundarna skar bda katterna.
S en hund istllet?
Katter r inte flockdjur, de r inte heller totala solitrdjur men de lever inte i samma konstellationer som tex. hundar gr. En kastrerad katt frlorar det mesta av sitt naturliga knsdriv och r mer kattungelik. Kattungar lever med sin kattmamma en viss tid och honor kan hjlpas t med sina ungar, men de lever inte i flock. Hanar lever aldrig med sin avkomma s som honorna gr.
Drfr r det alltid en risk nr man har flera katter att de inte trivs tillsammans och det behver inte ens alltid mrkas fr en mnniska att de vantrivs, det kallas fr tysta konflikter, det kan vara att de bara undviker varandra ven om de emellant verkar vara trevliga mot varandra. ppna konflikter r nr de tex. brjar frsa eller brka. ven om man kastrerar alla sina katter s behver de inte acceptera varandra s som kattungar gr.
Att katterna dremot gillar hunden mer har mest troligt att gra med att det r en annan djurart och revirtnket drfr blir annorlunda. Oftast s har katter toppossitionen i en familj med hund.