• 1
  • 2
2014-04-30, 00:30
Medlem
Flashback är ett stort forum som innehåller mycket information. Jag har tänkt på flera olika lösningar för att lösa problemet med oerhörda mängder information. Nedan är en funktion som kan hjälpa till att informationen når läsare.

Jag talar inte om "Mina citerade inlägg". Det jag tänker på är inlägg allmänt i trådar. Det borde gå att få ner en meny på varje inlägg där alla andra inlägg som citerar det länkas. Detta vore i synnerhet bra för riktigt kvalitativa och faktaspäckade inlägg, då kan man se om någon debunkat det, eller om alla misslyckats.

Jag kom till att tänka på den här funktionen efter att ha läst i den här tråden (FB) Känd nationalekonom med ny bomb - Invandringen kostar 250 miljarder/år .

Som läsare vill man komma åt de inlägg som är mest "till saken". Exempelvis finns det i den tråden minst ett inlägg där själva uträkningen som Jan Tullberg gjort redovisas. Om denna funktion hade funnits hade man åtminstone kunna få se alla svar på den och om det hade debunkats, eller om, som det blev i detta fallet, alla försök misslyckats. Just nu trängs dock själva det centrala bort, alltså denna uträkning, av andra inlägg. Det är möjligt att det bedrivs astroturfing och andra metoder för att åstadkomma precis detta med att försämra för läsaren att hitta väsentlig information. Denna funktion kan motverka detta.

Det är likadant i en brottstråd där ett inlägg postas av någon som säger sig känna ett brottsoffer, gärningsman, eller bevittnat brottet. Om vi hade haft denna funktionen hade man kunnat se alla svar på detta och om detta bekräftas av andra eller om det debunkats.

Man kan säga att detta är en funktion som skapar ett sammanhållande nätverk av inlägg som är relevanta för varandra. Vi har redan idag en slags backtracking funktion där vi kan klicka på vilket inlägg som är citerat. Detta jag föreslår är att spåra framåt istället för bakåt.

Vad tycker ni om detta?

Finns det något ytterligare ni tror liknade funktioner skulle kunna avhjälpa?

Låt oss diskutera detta och komma på lösningar.
Senast redigerad av HerrWarum 2014-04-30 kl. 00:34.
Citera
2014-04-30, 01:13
Medlem
Engelskas avatar
Det känns som att det skulle bli rätt knöligt. Är detta en funktion som det kommer användas mycket av tror du?
Citera
2014-04-30, 01:19
Medlem
Torps avatar
Detta är en inte helt dum idé, jag förstår precis ditt resonemang kring det. Tror inte att det skulle vara något man änvände speciellt ofta dock, så frågan är om den extra funtionaliteten är värd den extra databasbelastningen.
Citera
2014-04-30, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelska
Det känns som att det skulle bli rätt knöligt. Är detta en funktion som det kommer användas mycket av tror du?

Vad är det för knöligt med detta? Du trycker på en symbol ovanför inlägget eller så kommer det ner i en list där inläggen listas. Det är ju snarare ytterst behändigt.

Jag hade använt den bl a i de fall jag listat ovan.

Vi har redan i citaten vilket inlägg man citerat. Varför ska det inte på et motsvarande sätt stå i ett inlägg vilka som citerat det? Det ska ju flöda åt bägge hållen.
Citera
2014-04-30, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torp
Detta är en inte helt dum idé, jag förstår precis ditt resonemang kring det. Tror inte att det skulle vara något man änvände speciellt ofta dock, så frågan är om den extra funtionaliteten är värd den extra databasbelastningen.

Om du ser bredvid ditt användarnamn "Torp" i citeringen ovan är där en pil. Man kan spåra den hur långt som helst bakåt till originalinlägget som citeras. Jag tror inte det kan belasta mer att ha pilar som går åt andra hållet.
Senast redigerad av HerrWarum 2014-04-30 kl. 01:26.
Citera
2014-04-30, 08:15
Moderator
^Eazs avatar
99% av alla förslag som postas i den här forumdelen är helt meningslösa och i många fall helt ogenomtänkta (edit: Lysande exempel är förslaget om ljud i avatar, (FB) Ljud i avatar? ), men så ibland postas förslag som hör till den där 1% av faktiskt bra förslag.

Det här förslaget hör till den där ena procenten, jag gillar verkligen det här förslaget, på samma sätt som man kan spåra citat bakåt, så känns det som att det vore djävligt nice att spåra citeringar framåt, precis som HerrWarum skriver så ibland vill man se vem som bemött något eller vem som kan ha kommit med mer information baserat på ett specifikt inlägg, och nu måste man antingen ta upp den skribentens alla citerade inlägg (vilket är bökigt om tråden har några veckor på nacken) eller helt sonika går en sida framåt i taget (vilket är bökigt om det är en stor tråd).

Den här funktionen vill jag se.
Senast redigerad av ^Eaz 2014-04-30 kl. 08:18.
Citera
2014-04-30, 09:46
Medlem
MrFolds avatar
Förslaget är bra, men jag undrar lite också hur ofta det kommer att användas. Det verkar mest användbart om man redan från början är "lite efter" i en tråd och läser ikapp. Annars är det väl inte så ofta som man går bakåt i trådar och letar eller läser om? Eller är det bara jag som är en lite slö i mitt forumbeteende?

Ett kompletterande förslag är att den som tycker sig ha gjort ett seriöst debunkningsinlägg sätter det som rubrik på sin post: "Debunkning av..." Alternativt kan man ju använda ordet vederläggning om man hellre vill klyka på ärans och hjältarnas. Då kan man redan i snabbsöken ange något av de orden och söka i aktuell tråd efter eventuella såna poster. Eftersom jag misstänker att den del av forumpostarna som mest skriver inlägg i stil med "Ööh det var säkert en neger eller annan kulturberikare som gjorde det" sällan använder dessa ord, så tror jag att relevansen i träffarna blir ganska hög.
Citera
2014-04-30, 10:40
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Förslaget är bra, men jag undrar lite också hur ofta det kommer att användas. Det verkar mest användbart om man redan från början är "lite efter" i en tråd och läser ikapp. Annars är det väl inte så ofta som man går bakåt i trådar och letar eller läser om? Eller är det bara jag som är en lite slö i mitt forumbeteende?

Ett kompletterande förslag är att den som tycker sig ha gjort ett seriöst debunkningsinlägg sätter det som rubrik på sin post: "Debunkning av..." Alternativt kan man ju använda ordet vederläggning om man hellre vill klyka på ärans och hjältarnas. Då kan man redan i snabbsöken ange något av de orden och söka i aktuell tråd efter eventuella såna poster. Eftersom jag misstänker att den del av forumpostarna som mest skriver inlägg i stil med "Ööh det var säkert en neger eller annan kulturberikare som gjorde det" sällan använder dessa ord, så tror jag att relevansen i träffarna blir ganska hög.

Problemet med ditt förslag är att då skulle även de som skriver skitinlägg använda sig av dessa "koder" som ett sätt att trolla, och en regel för att motverka detta skulle inte vara fungera eftersom Flashback inte kan förbjuda att vissa ords används (eller endast tillåta vissa ord om de används korrekt).

Därför är det bättre med en rent teknisk lösning, liknande den med taggar, e.g. en yta under varje inlägg där det står: Citerat i dessa inlägg, e.g. som nedan (hemmasnickrade) screenshot.

http://ladda-upp.se/files/2014/b99234.png
Citera
2014-04-30, 13:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Problemet med ditt förslag är att då skulle även de som skriver skitinlägg använda sig av dessa "koder" som ett sätt att trolla, och en regel för att motverka detta skulle inte vara fungera eftersom Flashback inte kan förbjuda att vissa ords används (eller endast tillåta vissa ord om de används korrekt).

Därför är det bättre med en rent teknisk lösning, liknande den med taggar, e.g. en yta under varje inlägg där det står: Citerat i dessa inlägg, e.g. som nedan (hemmasnickrade) screenshot.

Jo, mitt förslag ska inte ses som ett motförslag utan bara en tänkbar komplettering. Jag gillar funktionen också. Dock är den ju möjlig att missbruka också för den som vill genom att citera seriösa inlägg och sen bara besvara den med skit.
Citera
2014-04-30, 13:18
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jo, mitt förslag ska inte ses som ett motförslag utan bara en tänkbar komplettering. Jag gillar funktionen också. Dock är den ju möjlig att missbruka också för den som vill genom att citera seriösa inlägg och sen bara besvara den med skit.

Jo missbruksrisken finns där, dock att bara citera en massa random saker och skriva skit, skulle lätt ses som OT.

Att däremot skriva ett inlägg och väva in ett specifikt ord i inlägget skulle enklare göras OnT.

För att ta ditt exempel, om jag i en tråd om ett brott väljer att använda citera flera, ta 10 inlägg och svara:

Det var en neger!

Det skulle bli OT eftersom jag antagligen inte svarar på alla de citerade inläggen (förutsatt att alla inlägg inte frågar: "Var det en neger?", och då skulle inte jag som läsare heller välja att försöka följa alla inlägg som citerade det inlägget eftersom en "Var det en neger?" är ett tämligen lågbegåvat inlägg som jag skiter i hur folk svarar på).
Citera
2014-04-30, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz

Så hade det definitivt kunnat se ut. Tycker det är en bra lösning.
Citera
2014-04-30, 15:36
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Så hade det definitivt kunnat se ut. Tycker det är en bra lösning.

När jag tänker efter så hade jag gärna sett så att när jag drar muspekaren över länkarna kan se användarens namn också, det finns trots allt en del användare som mer ofta än andra skriver väldigt bra inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in