Flashback är ett stort forum som innehåller mycket information. Jag har tänkt på flera olika lösningar för att lösa problemet med oerhörda mängder information. Nedan är en funktion som kan hjälpa till att informationen når läsare.
Jag talar inte om "Mina citerade inlägg". Det jag tänker på är inlägg allmänt i trådar. Det borde gå att få ner en meny på varje inlägg där alla andra inlägg som citerar det länkas. Detta vore i synnerhet bra för riktigt kvalitativa och faktaspäckade inlägg, då kan man se om någon debunkat det, eller om alla misslyckats.
Jag kom till att tänka på den här funktionen efter att ha läst i den här tråden
(FB) Känd nationalekonom med ny bomb - Invandringen kostar 250 miljarder/år .
Som läsare vill man komma åt de inlägg som är mest "till saken". Exempelvis finns det i den tråden minst ett inlägg där själva uträkningen som Jan Tullberg gjort redovisas. Om denna funktion hade funnits hade man åtminstone kunna få se alla svar på den och om det hade debunkats, eller om, som det blev i detta fallet, alla försök misslyckats. Just nu trängs dock själva det centrala bort, alltså denna uträkning, av andra inlägg. Det är möjligt att det bedrivs astroturfing och andra metoder för att åstadkomma precis detta med att försämra för läsaren att hitta väsentlig information. Denna funktion kan motverka detta.
Det är likadant i en brottstråd där ett inlägg postas av någon som säger sig känna ett brottsoffer, gärningsman, eller bevittnat brottet. Om vi hade haft denna funktionen hade man kunnat se alla svar på detta och om detta bekräftas av andra eller om det debunkats.
Man kan säga att detta är en funktion som skapar ett sammanhållande nätverk av inlägg som är relevanta för varandra. Vi har redan idag en slags backtracking funktion där vi kan klicka på vilket inlägg som är citerat. Detta jag föreslår är att spåra framåt istället för bakåt.
Vad tycker ni om detta?
Finns det något ytterligare ni tror liknade funktioner skulle kunna avhjälpa?
Låt oss diskutera detta och komma på lösningar.