• 1
  • 2
2014-04-29, 22:27
Medlem
Som rubriken lyder, hur många betalda semesterdagar har du? Undrar också om du/ni brukar förhandla antalet semesterdagar t.ex. vid nyanställning eller om de lagstadgade 25 (hos arbetsgivare utan kollektivavtal) accepteras per automatik?

Det skulle också vara intressant att höra inom vilken bransch ni verkar

Jag börjar väl själv; har 31 dagar, har inte förhandlat fram dem själv utan dessa är kollektivavtalade, kommun & landsting.
Citera
2014-04-29, 22:42
Medlem
8xxSeriess avatar
25 dagar. 0 sparade. Tror jag har ca 4 dagars ledig tid totalt i flex/tidsbanken. Hade 0 när jag började, fick 25 direkt sedan.

Jobbar inom verkstad.
Citera
2014-04-29, 22:44
Medlem
Nothing Specials avatar
Privatanställd, jag har 25 dagar.

Dessutom får jag ca 5 timmar på kompkontot som en "bonus" per månad (om man inte varit sjuk/ledig) så på ett år blir det lite över en vecka extra. Blir väl cirka 31 dagar här med.
Citera
2014-04-29, 22:58
Medlem
walklikeacats avatar
Jag har arbetat som gymnasielärare och räknar man på sommarlov, jullov, sportlov, påsklov och någon enstaka klämdag så kommer man upp i ca 75 betalda "semesterdagar" på ett läsår.
Citera
2014-04-30, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Jag har arbetat som gymnasielärare och räknar man på sommarlov, jullov, sportlov, påsklov och någon enstaka klämdag så kommer man upp i ca 75 betalda "semesterdagar" på ett läsår.
Nej det stämmer inte.
Men du kanske inte fattat att det jobb du hade som vik gy lärare utan utbildning? var en tjänst på sk Uppehålls lön , vanligtvis..
I korthet innebär det att du har ett visst antal semesterdagar , antagligen runt 25 baserat på din ålder, resten dras från din lön var månad för att fylla lov och sommarlov.Dessutom arbetar gy lärare 45 tim arbetsvecka-vanliga arbetar 40 tim vecka, detta är också en kompensation , alltså de dras pengar från din lön varje månad .Var detta ett vikariat som startade på hösten och upphörde sommarlovet, =mest troligt-har du inte sett detta på dina lönebesked.Du fick ingen lön under sommarmånaderna och slapp detta.Du fick lön + ev semesterersättning.. något helt annat.
Att påstå att lärare har 75 dagars betald semester är helt taget ur det blå.
Senast redigerad av Zigga 2014-04-30 kl. 00:13.
Citera
2014-04-30, 02:07
Medlem
inevahs avatar
Räknas röda dagar in i "betalda semesterdagar"?
Citera
2014-04-30, 03:11
Medlem
sjeeps avatar
Har 10 i ar, 5 dagar forra aret

Jobbar inte i Sverige pa ett privat globalt foretag och sysslar med medicinsk forskning.
Citera
2014-04-30, 03:22
Medlem
Aja Bajas avatar
Jag har under några år arbetat utan "betald semester". Jag fick helt enkelt ut hela lönen direkt i stället för att arbetsgivaren ska spara pengarna åt mig. Det känns lite som att bli omyndigförklarad om man har betald semester.

Nu är det någon som har börjat oroa sig för vad myndigheter ska tänka, så arbetsgivaren har tyvärr börjat dra av en del av min lön som ska sparas till semestern. (Jag antar att någon är orolig för att jag ska göra slut på pengarna innan semestern börjar.) Jag får i varje fall ut hela semesterlönen i Juli, oavsett när jag egentligen är ledig. Får se hur länge det håller i sig innan staten ska in och peta i mitt privatliv igen.
Citera
2014-04-30, 04:58
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Nej det stämmer inte.
Men du kanske inte fattat att det jobb du hade som vik gy lärare utan utbildning? var en tjänst på sk Uppehålls lön , vanligtvis..
I korthet innebär det att du har ett visst antal semesterdagar , antagligen runt 25 baserat på din ålder, resten dras från din lön var månad för att fylla lov och sommarlov.Dessutom arbetar gy lärare 45 tim arbetsvecka-vanliga arbetar 40 tim vecka, detta är också en kompensation , alltså de dras pengar från din lön varje månad .Var detta ett vikariat som startade på hösten och upphörde sommarlovet, =mest troligt-har du inte sett detta på dina lönebesked.Du fick ingen lön under sommarmånaderna och slapp detta.Du fick lön + ev semesterersättning.. något helt annat.
Att påstå att lärare har 75 dagars betald semester är helt taget ur det blå.

Här slog du nog rekord i att dra förhastade slutsatser.
Citera
2014-04-30, 05:10
Medlem
Jag får 15 semesterdagar/år! Jobbar dock skift så dessa 15 ger mig mycket längre semester än de flesta dagtidsarbetare (upp till 39 dagar i sträck om jag tar ut allt på en gång)
Citera
2014-04-30, 08:54
Medlem
PaulPaljetts avatar
Privatanställd. 30 dagar, ett fåtal klämdagar.
Citera
2014-04-30, 09:29
Medlem
mastejags avatar
30 dagar + 96h komptid

Har väl även ca: 30 dagar sparade...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto