Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-27, 20:47
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbo
Darkcoin är fina grejer. Nyligen släpptes en ny version av master nodes - men det slutade med massiva forks. Kursen har sjunkit 70% iom det, så om man fortfarande tror på dess potential är det ett bra köpläge nu.

Men jag anser fortfarande att PoS > PoW.

*sjunkit 30%. Solsting.
Citera
2014-05-27, 21:03
  #14
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbo
Men jag anser fortfarande att PoS > PoW.
Dra gärna lite mer kring detta. Det du beskriver i topic är ju som sagt bara lite kuriosa, faktiskt ingenting som ger någon form av belägg alls för att PoS skulle vara bättre än PoW.

Dock inte meningen att klanka ner, jag är uppriktigt intresserad för att jag själv har svårt att avgöra detta. Allt jag hittar på nätet är biased dumheter. Pro PoW anser att PoS är skit som inte håller, pro PoS anser att PoW är resursslukande och förlegad. Båda debattörer är i regel efterblivna (har bara bestämt sig för att "hålla på" en lösning och bygga sina argument kring det).

Jag vill kunna bilda mig en uppfattning om detta utan att för den sakens skull spendera mitt liv på att utreda krypto på egen hand.

Eftersom du är pro PoS kanske en bra infallsvinkel är: vad är dess tydliga nackdelar gentemot PoW?
__________________
Senast redigerad av Trillske 2014-05-27 kl. 21:05.
Citera
2014-05-29, 13:35
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Dra gärna lite mer kring detta. Det du beskriver i topic är ju som sagt bara lite kuriosa, faktiskt ingenting som ger någon form av belägg alls för att PoS skulle vara bättre än PoW.

Dock inte meningen att klanka ner, jag är uppriktigt intresserad för att jag själv har svårt att avgöra detta. Allt jag hittar på nätet är biased dumheter. Pro PoW anser att PoS är skit som inte håller, pro PoS anser att PoW är resursslukande och förlegad. Båda debattörer är i regel efterblivna (har bara bestämt sig för att "hålla på" en lösning och bygga sina argument kring det).

Jag vill kunna bilda mig en uppfattning om detta utan att för den sakens skull spendera mitt liv på att utreda krypto på egen hand.

Eftersom du är pro PoS kanske en bra infallsvinkel är: vad är dess tydliga nackdelar gentemot PoW?

Det är som du säger svårt att hitta objektivitet i frågan. Hittills har jag mest stött på uppenbara fördelar gentemot PoW men inte stött på några nackdelar. Jag ska gräva lite mer i dagarna och se vad jag hittar. Ett (luddigt) problem verkar vara att man inte har något att förlora på att försöka double-spenda. I PoW så måste man ju investera multum i hårdvara för att få 51% av nätverket.

Återkommer i frågan!

Det senaste inom Blackcoin är Blackhalo & PoS 2.0. En snubbe har skrivet ett program för Bitcoin som fungerar som decentraliserad börs, stödjer multisignaturer, smart contracts (etc etc). Han jobbar på att få den portad till blackcoin innan han släpper båda versionerna. Fungerar det som det ska så är det rätt revolutionerande. Anonymitet då man tradar bc/btc/usd eftersom det inte går att följa i nån blockchain? Blir spännande att se hur Kina reagerar om inte annat.

PoS 2.0 påstås innehålla en rad förbättringar ur säkerhetssynpunkt. I och med detta kanske vi alla kan bli smartare kring potentiella säkerhetsbrister som karaktäriserar PoS.

Avslutningsvis skänker jag mina sympatier till alla Libertycoin-anhängare. Senaste i raden blackcoin-kopior som gått i graven.
Citera
2014-05-29, 18:51
  #16
Medlem
adolf512s avatar
Jag är personligen en stark motståndare till "proof of stake" se http://odincoin.boards.net/thread/5/...ng-proof-stake där admin för forumet går igenom varför "proof of stake" är en dålig idé.

proof of stake gynnar bara ett fåtal personer som innehar en stor del av mynten till priset av sämre säkerhet och centralisering.

Blackcoin är naturligtvis rent bedrägeri efterssom alla mynt produceras inom en vecka(enligt TS), 1..4 år hade varit en betydligt mer rimlig tidsperiod, de som minade myntet i början kan väldigt enkelt manipulera priset efterssom det inte produceras några nya mynt.
__________________
Senast redigerad av adolf512 2014-05-29 kl. 19:08.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback