2014-04-28, 17:24
Medlem
Hej, va ute i hundgården och det var en äldre hund som brotta ner henne på rygg och skällde på henne.

Efter det har hon vägrat gå ute, hon bara tvärnitar på vägen ut och på vägen hem, vägrar gå helt.

Vad bör jag göra åt saken? ska jag dra med henne ut iallafall?
Citera
2014-04-28, 17:50
Medlem
Du kan och SKA vara lugn, hunden känner av att du är nervös/chockad över den äldre hundens agerande.
Gör inte så stor grej av det! Du kan ju låta bli hundgården några dagar, viktigt att du avleder och gör något annat!
svårt när man så lite att gå på, men du ska inte undvika hundgården i framtiden. Utan var en bra ledare och var trygg. nu i början så undviker du hundgården sedan vistas du utanför. Viktigt att du fokuserar på kommunikation till din hund, så att hunden inte tar på sig för stort "ansvar" med att finna sin roll gentemot dig!
i kommunikationen är det av stor vikt att hunden lär sig fokusera på dig, du är roligast i världen, där du är det tryggt och skojigt, och världen blir lättare att ta världen (hundgården) med storm

ta kontakt med hundklubb för att få hjälp med kommunikation!

å nej, hunden är inte rädd!
Citera
2014-04-29, 23:02
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaiter
Du kan och SKA vara lugn, hunden känner av att du är nervös/chockad över den äldre hundens agerande.
Gör inte så stor grej av det! Du kan ju låta bli hundgården några dagar, viktigt att du avleder och gör något annat!
svårt när man så lite att gå på, men du ska inte undvika hundgården i framtiden. Utan var en bra ledare och var trygg. nu i början så undviker du hundgården sedan vistas du utanför. Viktigt att du fokuserar på kommunikation till din hund, så att hunden inte tar på sig för stort "ansvar" med att finna sin roll gentemot dig!
i kommunikationen är det av stor vikt att hunden lär sig fokusera på dig, du är roligast i världen, där du är det tryggt och skojigt, och världen blir lättare att ta världen (hundgården) med storm

ta kontakt med hundklubb för att få hjälp med kommunikation!

å nej, hunden är inte rädd!

Klart att valpen blev rädd och är rädd.
Det är av största vikt att till en början att vara vaksam i valpens kontakt med andra hundar varav en del osunda lågrankade ex stämplar valpar för att beta av i den fortlöpande ranghierakin.

Valpen var i en kritisk fas blev märkt och måste bearbetas, ägaren borde vid tilfället ha varit valpens garant o trygghet och den biten brast och måste repareras där valpen måste återfå en tillit till sin ägare så det är mycket umgänge som gäller och som du skriver, glatt o lekfullt men också med inslag av bestämdhet då valpen måste till att börja gå och att muta med godis är i detta fall inte fel även om jag att jag annars är emot godis som verktyg.
Citera
2014-04-30, 17:37
Medlem
Fömänskliga inte hunden! Har du sett en rädd hund? Hundens rädsla kan mer beskrivas som chock och okunskap om hur den bör och kan hantera situationen, hunden blir lite osäker vilket är övergående för hunden. Men finns inte det trygga ledarskapet och om hunden utsätts för samma procedur/situation en längre tid, så kan det ge långt gående besvär med osäkerhet och rollfunktion. om det fortgår och hunden i framtiden utsätts för ovana sitationer så kan det framkalla rädsla/nervösitet hos hunden. hunden tänker inte, "hoppas inte stora stygga hunden är ute nu.."
Citera
2014-04-30, 17:55
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaiter
Fömänskliga inte hunden! Har du sett en rädd hund? Hundens rädsla kan mer beskrivas som chock och okunskap om hur den bör och kan hantera situationen, hunden blir lite osäker vilket är övergående för hunden. Men finns inte det trygga ledarskapet och om hunden utsätts för samma procedur/situation en längre tid, så kan det ge långt gående besvär med osäkerhet och rollfunktion. om det fortgår och hunden i framtiden utsätts för ovana sitationer så kan det framkalla rädsla/nervösitet hos hunden. hunden tänker inte, "hoppas inte stora stygga hunden är ute nu.."

Jag skulle vilja säga att gör inte hunden till något mer eller mindre komplicerat än vad den är, ett djur med ungefär samma känslor som vi och visst har jag sett rädda hundar, jag har också sett kärlek i mellan tik o hane, de är inga maskiner...

Kunde du hund så visste du att de håller saker i minnet och sakar redigt ut vad som är vad, det måste du ju begripa att i det vilda och särskilt i en flock så är det av största vikt att notera och lägga på minnet för i annat vore var morgon ett nytt oskrivet blad, aha nu ska vi se.. vem är ledaren.. jag? Eller kanske hon där borta? och vem är du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in