2014-04-28, 14:52
Medlem
Mr Andersons avatar
Jag har ett litet problem. För några veckor sedan bjöd jag på middag. Jag hade tillagat två helstekta kalvryggbiffar – mycket mört och fint kött. Köttet blev sådär lagom rosa. Det gick dock bara åt en av dem, så den andra la jag i frysen. Det kommer några vänner på middag på Valborg och då tänkte jag ta fram kalvryggbiffen ur frysen. Frågan är nu hur jag ska värma den för att den inte ska bli helt genomstekt. Köttet behöver inte vara jättevarmt, eftersom jag ska servera potatisgratäng och en varm balsamicosås till.

Några tips?
Citera
2014-04-28, 15:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Anderson
Jag har ett litet problem. För några veckor sedan bjöd jag på middag. Jag hade tillagat två helstekta kalvryggbiffar – mycket mört och fint kött. Köttet blev sådär lagom rosa. Det gick dock bara åt en av dem, så den andra la jag i frysen. Det kommer några vänner på middag på Valborg och då tänkte jag ta fram kalvryggbiffen ur frysen. Frågan är nu hur jag ska värma den för att den inte ska bli helt genomstekt. Köttet behöver inte vara jättevarmt, eftersom jag ska servera potatisgratäng och en varm balsamicosås till.

Några tips?
Till att börja med så kan du inte räkna med att smaken skall hålla en speciellt hög klass. En återuppvärmd biff, oavsett typ kommer inte smakmässigt i närheten av en färskt tillagad.

Det du kan göra är att dra på ordentligt med värme på grillen och i stort sett "gå förbi" med ditt kött, dvs låta det ligga en ytterst kort stund så att köttet enbart blir uppvärmt och inte vidarelagat.

En annan variant är att köra i ånga för att värma köttet och sedan grilla snabbt en ny yta. Risken är dock att köttet inte förblir rosa. Det gäller m a o att pricka tiden exakt.

Rent generellt handlar det således om begränsad tillagningstid.

~Paul~
Citera
2014-04-28, 15:43
Medlem
BigIvars avatar
Ett alternativ kan vara att låta bli att värma den. En så fin köttbit bör funka som kallskuret.
Citera
2014-04-28, 15:49
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Ett alternativ kan vara att låta bli att värma den. En så fin köttbit bör funka som kallskuret.
Instämmer. Servera som man gör med rostbiff. Återuppvärmt nötkött (Om det inte är grytor förstås) får lätt en fadd smak, men serveras det utan återuppvärmning så kan det vara riktigt trevligt, speciellt ihop med en schysst gratäng. Tänk bara på att inte servera köttet kylskåpskallt.

En sak som är rätt poppis att göra med överblivna biffar i Argentina är olika köttsallader, t.ex en "Eden Rock". Fräscht och gott i solen.
Citera
2014-04-28, 17:38
Medlem
Hax.Pains avatar
sätt ugnen på 60 grader, stoppa i en termometer, ta ut på 55.
Stek köttet mycket snabbt i en panna, i med smör timjan vitlök, ös köttet, vila 10 min, tranchera.
Citera
2014-04-30, 15:00
Medlem
Mr Andersons avatar
Tack till er alla för tipsen! Trevlig Valborg!
Citera
2014-04-30, 15:10
Medlem
BigIvars avatar
Detsamma och smaklig spis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in