Citat:
Ursprungligen postat av
Mr Anderson
Jag har ett litet problem. För några veckor sedan bjöd jag på middag. Jag hade tillagat två helstekta kalvryggbiffar – mycket mört och fint kött. Köttet blev sådär lagom rosa. Det gick dock bara åt en av dem, så den andra la jag i frysen. Det kommer några vänner på middag på Valborg och då tänkte jag ta fram kalvryggbiffen ur frysen. Frågan är nu hur jag ska värma den för att den inte ska bli helt genomstekt. Köttet behöver inte vara jättevarmt, eftersom jag ska servera potatisgratäng och en varm balsamicosås till.
Några tips?
Till att börja med så kan du inte räkna med att smaken skall hålla en speciellt hög klass. En återuppvärmd biff, oavsett typ kommer inte smakmässigt i närheten av en färskt tillagad.
Det du kan göra är att dra på ordentligt med värme på grillen och i stort sett "gå förbi" med ditt kött, dvs låta det ligga en ytterst kort stund så att köttet enbart blir uppvärmt och inte vidarelagat.
En annan variant är att köra i ånga för att värma köttet och sedan grilla snabbt en ny yta. Risken är dock att köttet inte förblir rosa. Det gäller m a o att pricka tiden exakt.
Rent generellt handlar det således om begränsad tillagningstid.
~Paul~