• 1
  • 2
2014-04-28, 00:41
Bannlyst
såg denna bilden på FB https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.n...85203676_n.jpg

och undrade om det är rätt eller fel?

med rätt menar jag om det har någon påverkan på katten?
Citera
2014-04-28, 00:47
Medlem
Vad jag vet om huskatter så brukar man inte raka dom. Eller jo, vissa gör ju det. Men dom behöver ju sin päls.
Citera
2014-04-28, 01:05
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannaTheDiva
Vad jag vet om huskatter så brukar man inte raka dom. Eller jo, vissa gör ju det. Men dom behöver ju sin päls.

Beror ju på, är det innekatter så är det ju ingen större fara - tvivlar på att katter skulle må så hemskt om de klipptes som ett lejon.

TS, har du en katt så testa, så länge du sköter det snyggt och lugnt så kommer inte katten skadas av att sakna lite päls. Har själv en orange katt, kanske skulle ta och köra en sån på honom med.
Citera
2014-04-28, 01:20
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Ser dessutom ut som att den där katten har haft någon form av eksem, varvid en rakning kan ha varit nödvändig för att få det att läka bra. Förövrigt lider troligtvis inte en innekatt av att vara rakad, huruvida katten tycker om rakningen däremot, det är en helt annan historia
Citera
2014-04-28, 01:28
Medlem
TrotsTrollets avatar
Flinade ganska brett när jag såg bilden, katten såg ju fan ut som ett lejon. Nästan.

Men mitt seriösa svar på frågan är att det är ett jävligt skevt beteende. Personligen ser jag det som oetiskt att använda sitt husdjur som barbie-docka. Dvs. att styla djuret för sin egen skull, utan att djuret får ut något av stylingen.

Sen finns det rent praktiska anledningar till att det är ett lågt beteende, att klippa sin katt. Den har ju päls av en anledning, utan pälsen kommer kattskrället att frysa Sen tror jag katten kommer påverkas socialt av att inte ha sin päls. Andra katter kommer se att något är fel med katten, som då blir ett lättare offer. Katter brukar ju resa ragg för att verka större och inge respekt hos eventuella rivaler. Rakar man katten fungerar det ju inte så bra...
Citera
2014-04-28, 01:39
Medlem
OleYellers avatar
Inte ok. Visst finns det värre öden att bli matad, kelad med, omhändertagen, omvårdad och sen skamklippt, men det är fortfarande i grund och botten förnedrande för djuret. Den som besitter ett uns av empatisk förmåga förstår det.
Citera
2014-04-28, 01:49
Medlem
zuppja0s avatar
Jag kan inget om hundar, men kan de inte tycka att det är skönt att bli klippta nu till sommaren? Vintern är en helt annan sak
Citera
2014-04-28, 01:53
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuppja0
Jag kan inget om hundar, men kan de inte tycka att det är skönt att bli klippta nu till sommaren? Vintern är en helt annan sak

Det kanske det ligger något i? Men jag tänker ändå att pälsen ger dem ett visst skydd, mot insekter och taggar exempelvis. Sen kan ju pälsen också ha en kylande effekt, har jag hört någonstans...
Citera
2014-04-28, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Flinade ganska brett när jag såg bilden, katten såg ju fan ut som ett lejon. Nästan.

Men mitt seriösa svar på frågan är att det är ett jävligt skevt beteende. Personligen ser jag det som oetiskt att använda sitt husdjur som barbie-docka. Dvs. att styla djuret för sin egen skull, utan att djuret får ut något av stylingen.

Sen finns det rent praktiska anledningar till att det är ett lågt beteende, att klippa sin katt. Den har ju päls av en anledning, utan pälsen kommer kattskrället att frysa Sen tror jag katten kommer påverkas socialt av att inte ha sin päls. Andra katter kommer se att något är fel med katten, som då blir ett lättare offer. Katter brukar ju resa ragg för att verka större och inge respekt hos eventuella rivaler. Rakar man katten fungerar det ju inte så bra...

Är det då en innekatt så spelar det ju ingen roll. Katten lär ju knappast må dåligt av det. Man har ju djuret för sin egen skull. Katten får inte ut något av att bli stylad men han lider ju inte av det heller.
Citera
2014-04-28, 08:57
Medlem
Myrtens avatar
De allra flesta som låter klippa sina katter (i lejonklippning eller annan klippning) gör det för att annars tovar pälsen ihop sig till ett pansar och katten får ont när den rör sig och kan få svåra hudproblem. I grunden handlar det dels om att ägaren ofta inte sköter pälsen på den oftast långhåriga katten (men inte alltid långhårig) som den ska skötas. Men det kan ske även fast ägaren försöker sköta pälsen och handlar då om päls om lätt tovar sig under vissa omständigheter (ett troligt avelsproblem) eller om en katt som är sjuk på något sätt vilket kan påverkar hud och päls på olika sätt.

Katten påverkas knappast av att pälsen är klippt, iaf inte sommartid eller om den är innekatt. Men ofta (ej alltid) krävs sedering/sövning för att kunna klippa katten, vilket innebär en risk för katten. Jag anser att det inte är ok om det görs regelbundet, ägaren borde fundera på alternativa lösningar. En eller ett par gånger må väl vara hänt om det nu råkade bli så. Sen finns ju grundproblemet kvar, att det antingen är en individ som det är nåt fel på (även om det är ett mindre fel som tex tovig päls) eller att den har en ägare som inte sköter den som den ska skötas.
Citera
2014-04-28, 09:00
Bannlyst
Så länge den inte lider av det hela ser jag inga problem i det.
Citera
2014-04-28, 10:14
Medlem
BlondBimbos avatar
Skulle ju själv aldrig få för mig att klippa en katt på detta sättet även om jag då och då är framme med saxen och trimmar min egna Norska Skogkatt. Problemet är att jag har henne som utekatt större delen av året dvs i klarspråk - hon får komma och gå som hon själv vill.
En Norsk Skogkatt får ju lätt tovor och dessa tovor kan bli så svåra att få bort så att man är tvungen att gå till veterinären som tar bort dom. För att slippa detta klipper jag helt enkelt bort dom själv när de uppstår. Men det blir ju ofta bara en liten pälstuss.

Tror personligen inte att en innekatt som är singel mår dåligt av att bli klippt eller trimmad. Men som sagt, jag skulle själv inte göra det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in