Citat:
Ursprungligen postat av
Rubberstamp
Det är ju just vänstern jag letar efter kritik mot så annan vänsterinriktad litteratur är inte rätt.
Fast de som skrivit som mest mot struktur-tänket inom akademin är ju också vänster och gör det ofta utifrån ett vänsterperspektiv.
Citat:
Som jag förstår det bygger hela det feministiska tänket på postmodern strukturalism. Jag vill förstå strukturalistisk teori, samtidigt som jag vill kunna kritisera den.
Postmodern strukturalism? Är det poststrukturalism du tänker på?
I varje fall så är inte strukturalism detsamma som teorier om struktur i samhällsforskningen. Strukturalism är en slags teoribildning -- om än inte organiserad -- som uppkom i slutet av 50-talet i Frankrike som grundar sig på lingvisten Ferdinand de Saussures teorier om tecken och språk (du kan läsa hans
Kurs i allmän lingvistik) där språkliga tecken, exempelvis
träd är arbiträra till det de betecknar, dvs ett fysisk träd eller det mentala konceptet träd -- detta gäller förstås inte för onomatopoetiska ord eller tecken som exempelvis pilar som pekar åt en viss riktning. Poängen med hans teorier är att språket är en
struktur där ord och meningar får sin betydelse i förhållande till varandra (du vet att ett "träd" är ett träd pga att det inte är en katt, en hund, en sten etc). Ur de Saussures semiologi (=teckenlära) så lade socialantropologen Claude Lévi-Strauss grunden för det som kom att bli "strukturalism"; han tillämpa de Saussures teorier om språket till kulturer och mänskliga handlingar, världsbilder och ritualer. För de Saussure blev kulturen och den sociala världen ett slags språk, ett kommunikationsmedel (och detta stämmer även för andra strukturalister såsom Roland Barthes exempelvis). Strukturalisterna -- liksom poststrukturalisterna senare -- var inte intresserade av huruvida någonting var sant (exempelvis om en indianstams idé om hur världen skapades stämmer eller ej) eller falskt utan hur det fungerade i strukturen; hur det gjorde världen, för de som var del av strukturen, mer begriplig och relevant. Enligt Lévi-Strauss så kännetecknas alla mänskliga kulturer av att de strukturerar sitt tänkande och att detta tar sig i uttryck genom språket (hans bok
Det vilda tänkandet handlar bl a om det). Detta fick senare kritik, bl a från intellektuella som kallats för poststrukturalister/postmodernister som Jacques Derrida och Michel Foucault, som bl a menade att strukturalismen var alldeles för ytlig (Foucault) och inte grävde djupare (detta kan du läsa om i Foucaults
Vetandets arkeologi) vilket gjorde analysen bristfällig.
Men det struktur du tänker på är nog inte strukturalism utan snarare det sedvanliga begreppet som använts inom sociologin sedan sociologins födelse. Max Weber -- en av de som tillsammans med bland annat Marx och Durkheim lade grunden för sociologin -- var metodologisk individualist (inte vänster var han heller) och såg på sociala fenomen så här: Individ --> sociala fenomen, till skillnad från metodologisk kollektivism (Durkheim mfl.): Sociala fenomen --> individer (alltså, det ena perspektivet talar om hur individer skapar sociala fenomen genom sina val medan det andra talar om hur sociala fenomen skapar individer och deras val). Givetvis, i varje fall så brukar det låta idag, är detta en falsk dikotomi. Troligtvis är det inte antingen aktör eller struktur utan snarare aktör
och struktur i en sorts växelverkan. Men om du är intresserad av Max Webers syn på individens roll i sociala fenomen så kan du läsa hans
Den protestantiska etiken och kapitalismens anda samt
Ekonomi och samhälle I-III där det finns kritik mot kollektivismen i samhällsforskningen. Överlag så tycker jag du borde ta dig en titt på introduktionsböcker i socialvetenskaplig teori; de som kan rekommenderas där är
Sociologi av Anthony Giddens samt
Kapital, rationalitet och social sammanhållning och
Moderna samhällsteorier av Per Månson mfl.
Du får komma ihåg, Rubberstamp, att de som kritiserat feminismen och feminister som mest är feministerna själva. En bok som innehåller kritik mot feminister som anser att kvinnotidningar enbart befäster patriarkala ideal och att det är oroväckande hur kvinnor lamslås av kvinnlig populärkultur är Joke Hermes
Reading Women's Magazines. Om du frågar mig så är det bästa sättet, för att undvika halmdockor, att läsa de teorier och arbeten som ligger till grund för ett visst sorts perspektiv, låt oss säga strukturperspektivet, och själv bestämma sig för vad som är fel i teorierna. I bland, eller i många fall, så handlar det om rena axiomatiska skillnader där man helt enkelt inte är överens om vilka axiom man ska utgå ifrån i viss forskning. Och då blir det helt enkelt bara två olika läger. Vad som är viktigt att komma ihåg, kan jag tycka, är också att politiska agitatorer ofta hämtar inspiration från akademin från väldigt många olika håll och struntar i om dessa teorier är motsägelsefulla eller inte. Ta exempelvis det faktum att många svenska feminister låter sig inspireras av queerteori
och radikalfeministisk teori; det blir en hopplös blandning av å ena sidan vara emot sexuella normer och hur de förtrycker kvinnor och sexuella minoriteter och å ena sidan anse att sexköpare är monster som ska hängas och sexsäljare (bara kvinnor) är alltid förtryckta och inte vet sitt eget bästa. Queerteori var ju från början en stark kritik mot feminismen men i Sverige så verkar queerteori och radikalfeminism gå hand i hand (bland twitterfolket i alla fall).