• 1
  • 2
2014-04-27, 15:32
Medlem
Jag har rökt cigg nu till och från i snart 2 år och har alltid köpt egna paket, oftast rökt upp mot 7 cigg på en dag och varje dag också .. sen har jag alltid kunnat ta ett uppehåll pga att jag inte haft råd, men aldrig blivit riktigt fysiskt beroende av nikotinet.

Ja tror inte på folk som säger att det är nikotin som gör dig beroende, det man vill komma åt är ju det sociala, känslan att andas in, ha nåt mellan fingrar, känna sig sysselsatt när man är uttråkad som ett slags tidsfördriv eller miljöombyte.. men de där med att vara beroende av nikotin måste ju vara största bullshit någon har nånsin kommit på.

har jag rätt?
Citera
2014-04-27, 15:33
Bannlyst
mycket möjligt.
Citera
2014-04-27, 15:36
Medlem
Bettanskreks avatar
lille vän,att nikotin är starkt beroendeframkallande är vetenskapligt bevisat för länge sedan, sen är det väldigt individuellt hur pass motaglig man är för att bli beroende av nikotin, precis som med vilken annan drog som helst!
Citera
2014-04-27, 15:39
Medlem
HyperAnonym665s avatar
Har du rätt? Nej. Men det psykiska beroendet är starkare än det fysiska. "7cigg om dagen XD". Rök ett paket om dagen i ett år och berätta hur det kändes när du gav upp det över en natt.
Citera
2014-04-27, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettanskrek
lille vän,att nikotin är starkt beroendeframkallande är vetenskapligt bevisat för länge sedan, sen är det väldigt individuellt hur pass motaglig man är för att bli beroende av nikotin, precis som med vilken annan drog som helst!

Jadu, nikotin i sig må vara beroendeframkallande, visst.. men jag tror nikotinet spelar en väldigt liten roll, man blir mer psysiskt beroende
Citera
2014-04-27, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HyperAnonym665
Har du rätt? Nej. Men det psykiska beroendet är starkare än det fysiska. "7cigg om dagen XD". Rök ett paket om dagen i ett år och berätta hur det kändes när du gav upp det över en natt.

och varför skulle jag ens röka ett paket om dagen? det blir inte särskilt gott att röka så mycket..
Citera
2014-04-27, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettanskrek
om du inte är beroende,varför röker du? för att det är tufft eller!? är du 14 år!!

"sociala, känslan att andas in, ha nåt mellan fingrar, känna sig sysselsatt när man är uttråkad som ett slags tidsfördriv eller miljöombyte.."

anledningen, inte pga nikotin .. dumbass
Citera
2014-04-27, 15:57
Medlem
lazzaroo77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tictac3
Jag har rökt cigg nu till och från i snart 2 år och har alltid köpt egna paket, oftast rökt upp mot 7 cigg på en dag och varje dag också .. sen har jag alltid kunnat ta ett uppehåll pga att jag inte haft råd, men aldrig blivit riktigt fysiskt beroende av nikotinet.

Ja tror inte på folk som säger att det är nikotin som gör dig beroende, det man vill komma åt är ju det sociala, känslan att andas in, ha nåt mellan fingrar, känna sig sysselsatt när man är uttråkad som ett slags tidsfördriv eller miljöombyte.. men de där med att vara beroende av nikotin måste ju vara största bullshit någon har nånsin kommit på.

har jag rätt?
Haha 7 cigg om dagen i 2 år , inte stor chans att utveckla ens ett psykiskt beroende. Att det är bullshit att bli beroende av cigaretter, det tror jag däremot inte. Låter det inte rimligt så testa rök ett paket om dan i 5-10 år så har du utvecklat snarare ett psykiskt beroende.
Citera
2014-04-27, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazzaroo77
Haha 7 cigg om dagen i 2 år , inte stor chans att utveckla ens ett psykiskt beroende. Att det är bullshit att bli beroende av cigaretter, det tror jag däremot inte. Låter det inte rimligt så testa rök ett paket om dan i 5-10 år så har du utvecklat snarare ett psykiskt beroende.

men nej ett paket har jag inget behov av.. och vadå 7 cigg om dagen är väl ändå mycket
Citera
2014-04-27, 16:30
Medlem
Snyggs avatar
Haha vem fan vill sabba lungorna bara för känslan att "ha nåt mellan fingrarna". Inbitna rökare gör det naturligtvis enbart för nikotinet och inget annat. Du tar antagligen inte halsbloss. De flesta "sociala rökare" brukar börja hosta när de ska röka på riktigt...
Citera
2014-04-27, 16:38
Medlem
Jag har också märkt av detta om att nikotin främst är psykiskt beroendeframkallande. Och jo innan ni frågar, jag har rökt 1-2 paket om dagen i flertalet år. Under dessa år har jag slutat och börjat ett tiotal gånger. De gånger jag bestämt mig för att det inte är hela världen så har det inte alls varit svårt att sluta utan några abstinensbesvär. De gånger när jag inte velat sluta men ändå gjort det så har jag haft all världens påhittade fysiska abstinensbesvär, depressioner och andra tycka synd om mig själv symptom. Allt det där är bara påhitt för att få mig att fortsätta missbruka.

Nikotin är till stor del hjärntvätt. Det svåra är inte att sluta, det svåra är att sluta och aldrig börja igen.
Citera
2014-04-27, 17:06
Medlem
inevahs avatar
Håller med dig, TS. Har rökt i 2-3 år nu (ett paket om dagen oftast) och känner mig inte alls beroende, har hänt flera gånger att jag haft uppehåll på 1-2 veckor. Anledningen till att jag röker är för att få en slags "paus" från allt - gå ut då och då på jobbet och ta en paus på 5-10 min. Dock även för att inte somna i bilen, tycker bilkörande är sjukt tråkigt och ciggen är det enda som håller mig vaken typ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in