2014-04-27, 14:59
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Tjenare,

Jag funderar på att införskaffa mig en Chromebook och installera Linux på den, men tänkte först kolla om någon här har erfarenhet från detta.

Hur fungerar Linux på en Chromebook rent upplevelsemässigt - snabbt/segt, hur påverkas batteritiden etc?

Mvh
Citera
2014-04-27, 15:46
Medlem
JazzMassaks avatar
Vilken dist har du tänkt dig?
Eller med Linux, menar du RHEL kanske?
Senast redigerad av JazzMassak 2014-04-27 kl. 15:49.
Citera
2014-04-27, 16:12
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMassak
Vilken dist har du tänkt dig?
Eller med Linux, menar du RHEL kanske?

Jag hade tänkt mig Crouton

EDIT: Initialt Crouton då det (som jag har förstått det) inte finns så mycket att välja på just till Chromebook. Finns det Linux Mint hade det vart mitt första val!
Citera
2014-04-27, 19:31
Medlem
Alfaslangs avatar
Linux Mint och Ubuntu är vansinnigt lika, och många verkar ha lyckats installera det med hjälp av denna guiden: http://www.reddit.com/r/chrubuntu/co...the_acer_c720/

Kan vara värt ett försök.
Citera
2014-04-28, 17:18
Medlem
Det blir svårt. Chromebooks är designade just med OSet att surfa på nätet med, hddn funkar inte annars.

Precis som ovan användare säger; läs en guide, man behöver göra en sorts hack som är rätt svår det går inte bara formatera och köra
Citera
2014-04-28, 19:49
Medlem
Sverige2025s avatar
Det finns gudier.. Men förstår varför man skall köpa en låst maskin som chrome book, när man kan få en Windows maskin i samma prisklass och köra in linux på .
Citera
2014-11-29, 16:00
Medlem
ogzaxxs avatar
Det går väl om man sätter på developer boot i BIOS?
Citera
2015-01-05, 23:11
Medlem
solanins avatar
Jag kör Kubuntu på min ASUS C300. Klockrent.
Fick dock trixa lite för att få det att fungera riktigt bra.

Jag följde ovan länkad guide.

Men som nån annan skrev .. varför inte köpa en billigare Windows-dator och köra Linux på?

I mitt fall hade jag faktiskt tänkt att köra Chrome OS. Men det var skräp, fullständigt värdelöst. Och jag orkade inte åka tillbaka till nåt drygt Mediamarkt och skrapa med foten och be att få lämna tillbaka en dator för 2900 kr.

Nu är jag dock helnöjd. Har aldrig gillat KDE innan, men efter att ha kört Kubuntu på min Chromebook har jag installerat Kubuntu på min andra "riktiga" laptop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in