• 1
  • 2
2005-08-15, 15:54
Medlem
Skints avatar
Jag kan ibland tycka att det bästa på en finare middag är förrätten. Det är alltid så att när man ätit upp den så finns det ett litet sug kvar efter mer. Huvudrätten skapar en sådan mättnadskänsla att jag oftast inte uppskattar den fullt ut. Låter kanske märkligt, men kanske är det någon som fafttar vad jag menar.

Nåväl jag är ganska lättflirtad vad gäller mat. Skaldjur funkar i alla lägen, men favoritförätten är dock avocado med löjrom lök och gräddfil. Enkelt men så gudomligt gott!

Dela bara en mogen avocado, hacka lök (helst rödlök) fint, dra upp en rejäl klick löjrom och en stadig matsked grräddfil. Lägg detta på tallriken i högar. Sedan är det bara att röra ihop gräddfilen, löjromen och löken till en himelsk smet. Använd en tesked och ta en bit avocado och en klick av röran och njuuuuuut.

Finns det någon annan som har en förrätt som vill dela med sig?
Citera
2005-08-15, 16:47
Medlem
Samhains avatar
Jag brukar köra en grillad scampi med en sweetchilisås.

Snabbmarinera scampin i olja,vitlök och chili. Grilla 1-2 minuter på varje sida. Servera med en sweetchilisås med finhackad gurka och finhackad rödlök.
Citera
2005-08-15, 21:14
Bannlyst
Abslout, brukar ibland bestalla in 3 foratter och sedan hoppa varmratten...

En soppa brukar inga i den 3 ratterna, antligen blir det Gazpacho eller en Ajo Blanco (vitlokssoppa)...

Ostron fungerar utmarkt, likasa en klassisk lojromstoast samt carpaccio pa kalvfile...
Citera
2005-08-16, 11:02
Medlem
terreces avatar
Blå eller pilgrimsmusslor med följand tomat och persikosalsa är en ny favorit

Portioner: ca 2 dl
Tid: 35 minuter

Ingredienser:
3 tomater eller 1 burk krossade
1 persika
2 schalottenlökar
½ röd chilifrukt eller efter smak
2 msk röd vinäger
2 msk farinsocker

Lägg de färska tomaterna och persikan någon halv minut i kokande vatten så går det lätt att ta bort skalet. Skär dem i bitar, ta bort stjälkfästen på tomaterna och kärnan från persikan. Skiva löken tunt och fräs upp i lite olja. Lägg i tomater (eller tomatkross) och frukt, urkärnad finhackad chili och stek några minuter. Häll på vinäger och socker och låt sjuda utan lock cirka 20 minuter tills salsan kokat ihop och blivit ganska fast.

Rör i emellanåt i kastrullen, särskilt mot slutet, så att det inte fastnar i botten.

Salsan är god till grillade musslor men också till stekt fisk eller kyckling.
Citera
2005-08-16, 11:03
Medlem
Siden-Carlssons avatar
gubbröra på lite rågbröd slänger du ihop på nolltid och är supergottt.
Citera
2005-08-16, 11:06
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
gubbröra på lite rågbröd slänger du ihop på nolltid och är supergottt.

Visst Gubbröra funkar alltid!

En liten bubblare är också lite olika sillsorter och en herrgård akvavit. Oj, vad det är en fin start på en middag!
Citera
2005-08-16, 11:37
Medlem
FNGs avatar
I dessa tider är ju en soft kantarelltoast ett måste, annars kan man ju koka en liten räkbisque eller varför inte köra en riktigt trevlig skagen?
Gubbröra är inte fy skam det heller som tidigare nämnts. Eller varför inte en trevlig skiva gåsleverterrine?
Citera
2005-08-16, 11:41
Bannlyst
Keldas sparrissoppa
2 färska sparrisar (grillade)
1 skiva bacon (knaperspekt och smulad över soppan)
1 klicka Creme Fraiche i det och voilá...

Gott som tusan...
Citera
2005-08-16, 17:32
Medlem
Ivanovichs avatar
Jag gillar skaldjur så några härliga färska kräftor eller en halv hummer är aldrig fel som en liten trevlig förrätt. Inte i nån röra utan som dom är.

Vil man ha kött så, en liten suffle på gräsand,mums.

En gravad laxskiva är ju inte heller fel..Eller lite rökta charkuterier.
Citera
2005-08-16, 19:23
Medlem
Mysonoxens avatar
Hummer, såväl naturell som västerbottenostgratinerad brukar vara fint.

Annars duger ofta ett par glas champagne som aperitif om man lagar till någon rejält mäktig huvudrätt.
Citera
2005-08-16, 19:33
Medlem
Rostat bröd med gravlax, hovmästarsås och creme fraiche. Funkar även som lättare huvudrätt.
Citera
2005-08-23, 04:58
Medlem
M.C.Ps avatar
Testade ett recept på Mandelsoppa för ett tag sedan...GUDOMLIGT gott

göres på kycklingbuljong, lök, och rivna sötmandlar. Detta kokas tills allt är simmigt och gott. Kör hela sörjan i en mixer, och sila därefter bort mandelresterna. Serveras med ett gott ugnsrostat bröd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in