• 1
  • 2
2014-04-27, 10:53
Medlem
plastgubbens avatar
Jag har inte utvecklat dessa tankar speciellt mycket. Men jag fick en tanke. Att kriminalitet och all underground-verksamhet i samhället är lite av en evig opposition. Känns lite som att utan denna motkraft skulle samhället aldrig gått framåt. Det är den där "fienden" som det alltid kämpas mot, och utan vilken mänskligheten hade varit kvar i stenåldern. Om radarn inte uppfunnits hade det aldrig funnits någon anledning att uppfinna stealthplanet. Om det inte funnits rebeller och oppositionella hade det inte funnits någon anledning att rusta för att skydda etablissemangets makt mot dessa. Etablissemanget är beroende av en opposition. Man säger sig vilja eliminera den. Men om man verkligen eliminerade den skulle man inte ha någon "språngbräda" att ta kraft mot. En bil kan inte röra sig framåt på vägen om det inte finns en kraft i motsatt riktning, friktion. Vad vore judarna utan muslimerna? Vad vore Israel utan "nationerna"? Svar: ingenting. Jag tror detta är vad Adam och Eva-historien handlar om. Ormen och äpplet är en naturkraft och det är enligt naturens lagar som Adam och Eva biter av äpplet, det är oundvikligt.

"det är en tunn linje mellan galenskap och geni" = Satan är Lucifer, ljusbringaren = ondska är upplysning
Senast redigerad av plastgubben 2014-04-27 kl. 10:59.
Citera
2014-04-27, 12:19
Medlem
plastgubbens avatar
En relaterad grej är att jag för tillfället jobbar på en teori om sambandet mellan krig och vetenskap. Jag tror att det finns starka samband mellan krig och vetenskap, att det i princip är två olika manifestationer av samma sak.
Citera
2014-04-27, 13:24
Medlem
staticages avatar
Att krig ökar på utveckling är ju självklart bara att se hur fort utvecklingen gick under världskrigen inom flyget,och senare rymdfart under det kalla kriget.
Citera
2014-04-27, 13:48
Medlem
plastgubbens avatar
Bitcoin och VPN kan ses som exempel på detta. Tänk när etablissemanget antingen skapar sådant som "honey pots" eller infiltrerar det. Sedan slår man ned på oppositionen igen. Hela tiden är det en grupp som kommer ut på toppen. (judarna)

Därför tror jag att 1984/Brave New World är en del av evolutionen och oundvikligt.

Jag har dock undrat om historien är en illusion och anledningen till att min yttre värld är 1984 är för att jag syndar, vilket skulle kunna vara detsamma som blir upplyst. I en bok om Sufiislam stod att folk får det styre de förtjänar. Så kanske förtjänar jag 1984, pga mina synder. Solipsism och synkronicitet är intressanta begrepp i sammanhanget. Kabbalah är också ett rekommenderat ämne att studera.
Citera
2014-04-27, 15:03
Medlem
Drinkycrows avatar
Du borde läsa Kurt Vonneguts Cats Cradle. Den behandlar ämnet.

Sen tycker jag inte du kan göra likhetstecken mellan tekniska framsteg och evolution det är verkligen helt olik saker.
Citera
2014-04-27, 15:21
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Du borde läsa Kurt Vonneguts Cats Cradle. Den behandlar ämnet.

Sen tycker jag inte du kan göra likhetstecken mellan tekniska framsteg och evolution det är verkligen helt olik saker.
Jaså, så du ser inget samband mellan tekniska framsteg och mänsklighetens evolution? Jag tycker mig se ett mycket starkt samband. Jag tror att mänskligheten blir mer och mer ond/korrumperad och mindre och mindre andlig. Men sedan vänder det och ett andligt begär väcks till liv. Det verkar vara en slags cykel. Om vi kollar på Nordamerika och jämför indianerna med dagens USA så ser vi att indianerna var materiellt lågt utvecklade, men de var mer andliga. 1984/Brave New World tycker jag verkar vara den punkt där det vänder. Det som inom Kabbalah kallas "a point in the heart". Det som i the Matrix är Neos uppvaknande. Maskinvärlden i the Matrix är en allegori för det samhälle vi har idag, 1984/Brave New World. Det är en del av evolutionen och det är det som till slut väcker upp individen, som fram tills dess varit enbart "ett batteri för maskinvärlden", en kraftfull metafor.

Citat:
The Matrix is a system, Neo. That system is our enemy. But when you're inside, you look around, what do you see? Businessmen, teachers, lawyers, carpenters. The very minds of the people we are trying to save. But until we do, these people are still a part of that system and that makes them our enemy. You have to understand, most of these people are not ready to be unplugged. And many of them are so inured, so hopelessly dependent on the system, that they will fight to protect it.

Det är därför eliten är "satanister". De vill trycka på utvecklingen mot det onda 1984/Brave New World för de vet att det är den enda vägen vi kan vandra och de vet att det är så man andligt väcker folk. Det är det som är när en agent blir Neo, det är det som är Jesu jungfrufödsel och diverse andra metaforer i Bibeln.

Tack för boktipset.
Citera
2014-04-27, 15:29
Medlem
SlugMuss avatar
Intressan tanke!

Men alla kriminella är inte nöndvändigtvis ondskefulla!

Däremot håller jag med om att motsättningar kan vara en del av orsaken till teknikens framtåg, men det måste samtidigt finnas emotionella saker som heder, för att ett samhälle kan fungera.

...även om vi sakta men säkert sett hur det förändrats...ingen följer lagarna förutom dom som inte kan smita undan.

Internet var ju en konstruktion från militära processer, ganska fantastisk innovation.
Senast redigerad av SlugMus 2014-04-27 kl. 15:34.
Citera
2014-04-27, 16:36
Medlem
Evolutionen är mycket långsam och vi har alltid tillhört Homo Sapiens Sapiens genom all känd mänsklig historia. Tekniska framsteg under främst de senaste hundra åren har absolut ingenting med evolution att göra, men visst är det så att moraliskt tveksamma händelser ofta driver på den tekniska utvecklingen. Evolutionen går i snigelfart dock. Det som väl närmast står på tur för kroppen att rationalisera bort är väl blindtarmen (?) men det lär inte hända på många tusen år till.

Det är förresten rätt talande hur kortsiktiga många domedagsprofeter är. Ofta låter det som att vi har max ett par generationer till att existera, när ju människans nuvarande art existerat i över tio tusen år vilket är en fjärt i havet när det kommer till hela jordens eller universums existens. Både människan, jorden och universum har väldigt många år kvar, oavsett hur mycket den här generationen smutsar ner planeten. Du är inte speciell. Det kommer inte att hända något exceptionellt under din livstid. Det är bara att acceptera.
Senast redigerad av Grillo 2014-04-27 kl. 16:38.
Citera
2014-04-27, 17:19
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Evolutionen är mycket långsam och vi har alltid tillhört Homo Sapiens Sapiens genom all känd mänsklig historia. Tekniska framsteg under främst de senaste hundra åren har absolut ingenting med evolution att göra, men visst är det så att moraliskt tveksamma händelser ofta driver på den tekniska utvecklingen. Evolutionen går i snigelfart dock. Det som väl närmast står på tur för kroppen att rationalisera bort är väl blindtarmen (?) men det lär inte hända på många tusen år till.

Det är förresten rätt talande hur kortsiktiga många domedagsprofeter är. Ofta låter det som att vi har max ett par generationer till att existera, när ju människans nuvarande art existerat i över tio tusen år vilket är en fjärt i havet när det kommer till hela jordens eller universums existens. Både människan, jorden och universum har väldigt många år kvar, oavsett hur mycket den här generationen smutsar ner planeten. Du är inte speciell. Det kommer inte att hända något exceptionellt under din livstid. Det är bara att acceptera.
Jag sa dock inte biologisk evolution.

Jag tror att det är fullt möjligt att historien och hela den yttre världen är en illusion. Och det pratar de också om inom Kabbalah. Jag har själv haft upplevelser där det känts som tiden och universum "kontraheras". Så jag tror det är fullt möjligt att vissa kan uppleva tiden som en rak tunnel medan den är strutformad för andra. Därav stämpeln av "domedagsprofeter" och andra andliga som sinnessjuka, irrationella m.m. av icke andliga. Andlighet har med intuition att göra, det har ingenting med fakta eller resonemang att göra. Vetenskapen har blivit en religion.

http://www.youtube.com/watch?v=MrqqD_Tsy4Q

Från mitt perspektiv accelererar evolutionen exponentiellt.
Senast redigerad av plastgubben 2014-04-27 kl. 17:22.
Citera
2014-04-27, 17:46
Medlem
Som Martinus sa: "Allt är gott"

Ur lidandet skapas medkänslan och godheten.

Dualismen tar oss dit, och kanske vi kan leva utan den till slut när vi nått vår högsta evolutionära utveckling.
Citera
2014-04-27, 17:57
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrilleP
Som Martinus sa: "Allt är gott"

Ur lidandet skapas medkänslan och godheten.

Dualismen tar oss dit, och kanske vi kan leva utan den till slut när vi nått vår högsta evolutionära utveckling.

Vad är "vår högsta evolutionära utveckling" för något? Menar du att evolutionen har ett mål?
Citera
2014-04-27, 20:20
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
http://www.youtube.com/watch?v=MrqqD_Tsy4Q

Från mitt perspektiv accelererar evolutionen exponentiellt.

Evolutionen hoppar i takt med inception soundtracket
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in