Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
En riktig biologs syn på saken vore spännande!
Tror du missuppfattar hur djur ser saker, som de flesta andra. Förmodligen på grund av den där värdelösa youtube videon. Hästar kan inte se något rakt bakom säg, de kan inte heller se i ett område alldeles framför ögonen i ett triangelformat fält på kanske en meter. Samma gäller alla andra djur som antingen har ögonen långt ifrån varandra eller har något som täcker en bit av synfältet.
Citat:
Ursprungligen postat av
CDUDE
Absolut absolut, intressant som fanken!
Men om man tar en hammarhaj då? Dom har ju ögonen så mycket åt sidan det går men det är ett rovdjur.. En vanlig haj borde också har taskig syn som fanken, ser ut som ögonen sitter lite innanför kanten också..
Jag säger inte att något djur är "blindt", utan jag frågar mest och är nyfiken på hur deras vision kan se ut. Och framförallt hur det ser ut för dom i huvudet (Ganska omöjligt att veta?).
En hammarhaj har skitbra syn, den ser mer eller mindre 360 grader. Och eftersom ögonen sitter så långt från varandra och synfälten överlappar varandra relativt mycket så har den ett imponerande djupseende. Fast den ser ju inget i området rakt framför munnen.
Om du kan föreställa dig hur det är att ha ett större synfält så kan du nog förstå hur de ser saker. Om vi jämför folk med harar så är ju skillnaderna bara att hararna har ett större synfält, har ett mycket smalare område de ser med båda ögonen, kan se bra i mörkret, ser endast två färger medans vi ser 3 färger och har en ganska taskig upplösning på bilden de ser. Det går ju att föreställa sig ganska bra tycker jag. Svårare med djur som ser fler färger en vi.