2014-04-27, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pattcancer
Jävligt knepigt.

Såhär kanske det fungerar:

http://m.youtube.com/watch?v=Pq1Y6S9mDvc

Jag tror mer på första versionen som kameramannen visar.

Ah första versionen isåfall!

Tänk då djur med ögonen verkligen åt varsitt hål (Höger/Vänster), för en hare har väl ögonen hyffsat framåt. Shit vad svårt!
Citera
2014-04-27, 18:54
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Kommer att tänka på "fisheye-objektiv" när jag läser detta.

Det kanske är så att de djur som har ögonen på sidan av huvet har ögon med stort synfält, så kallad vidvinkel. Då blir det möjligt för dem att se framåt, åt sidorna och även snett bakåt samtidigt. När det gäller harar som nämndes som exempel så verkar det logiskt att de har stort synfält, då det är ett djur som så att säga hellre flyr än fäktar. En fördel att kunna se runt om för att kunna upptäcka faror i tid.
Citera
2014-04-27, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CDUDE
Tjena!
Vet inte vad jag ska sätta för rubrik egentligen men men.
När vi människor kollar rakt fram så använder vi ju oss utav båda ögonen för att bilda en gemensam bild.

Hur gör djur som har ögonen åt varje sida? Dom kan ju ej kolla med båda ögonen rakt fram för deras huvud är ju ivägen i mitten? Så deras bilder från vänster & höger öga kan ju ej skapa en gemensam bild.

Är det då en svart linje i mitten där dom ej ser?

Kan dom välja att kolla åt båda hållen direkt åt vänster/höger med båda ögonen samtidigt? Vad ser dom då? Kan dom styra att kolla direkt åt höger med ena ögat men snett framåt med vänster?

Flummigt värre, hoppas ni förstår.
Finns kanske en enkel förklaring, är mest bara nyfiken vad som försigår i deras system...
Vilka djur ser inte rakt framåt? Jag kommer inte på något. En hare ser ju vad som är rakt framför den. Kan ärligt talat inte komma på något djur som inte kan se framåt. Djur vars ögon sitter helt på sidan brukar ha ett 360 graders synfält, de kan alltså se åt alla håll och kanter, ofta överlappar höger och vänster synfält där fram lite lite grann så det kan få ett djupseende till saker de kollar på.
Citera
2014-04-27, 21:42
Medlem
Zanizailas avatar
Djur med ögonen åt sidan, som hästar, papegojor, valar, i princip alla bytesdjur (även harar och kaniner, och alla hjortdjur) kan inte se något rakt framför nosen. Det verkar däremot som att de kan se längre bort med båda ögonen.

Som exempel, häst: http://www.kandooequine.com.au/Blog%...Doo/vision.jpg
Och människa vs hovdjur: http://www.optifade.com/resources/op...vision_big.jpg
Och människa vs hund (som ju har ögonen mer framåt än bytesdjur, men mer åt sidan än oss): http://www.swvhreno.com/blog/wp-cont...-of-field1.jpg
Citera
2014-04-27, 22:06
Medlem
MrFolds avatar
En intressant fråga som nog inte är alldeles lättbesvarad. Med mätningar och experiment kan vi få ganska klart för oss hur deras synfält ser ut och i vad mån de kan få ett visst djupseende. Men det säger ju inget om hur deras faktiska perception ser ut, alltså hur synintrycken uppfattas i deras medvetande (Jag antar här att åtminstone högre djur som hästar etc har ett medvetande som inte är helt olikt vårt eget). Upplever de en enda, hel bild så är jag säker på att det är en bild utan någon "svart fläck" eller liknande i mitten. Någon nämnde bakhuvudet för en människa, men mer relevant är att fråga dig själv vad du upplever i kanten av ditt synfält, dvs ditt sidseende. Inte blir det "mörkt" där?

Vi vet ju dessutom att hjärnan fyller i den lilla blinda fläck vi egentligen har i vårt eget synfält och att det även finns andra tillfällen då hjärnan "kompletterar" synintryck åt oss. Jag ser inget skäl till varför en häst (för att fortsätta på det exemplet) skulle fungera på ett totalt annorlunda vis.

Lite spännande är tanken att ett djur med ögonen så här ev. skulle kunna bearbeta informationen som två parallella bilder i medvetandet. Det känns inte helt otänkbart. Men det måste ju finnas någon form av informationsöverföring mellan de båda synfälten som gör att hästen exempelvis inte springer rakt in i ett träd som ligger i synfältens "döda vinkel". Antagligen gör djuret rörelser som ska kompensera för bortfallet genom att med huvudvridningar täcka in "döda vinkeln". Dessa huvudvridningar ger då också som nån var inne på en helhetsbild som kan bidra till åtminstone en viss djupseendeeffekt. Ungefär som när vissa fåglar vrider på huvudet hit och dit för att bättre på stereoeffekten och riktningshörseln när de lyssnar efter bytesdjur. Detta tror jag också talar emot tanken på två parallella bilder i medvetandet.

En riktig biologs syn på saken vore spännande!
Citera
2014-04-27, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En intressant fråga som nog inte är alldeles lättbesvarad. Med mätningar och experiment kan vi få ganska klart för oss hur deras synfält ser ut och i vad mån de kan få ett visst djupseende. Men det säger ju inget om hur deras faktiska perception ser ut, alltså hur synintrycken uppfattas i deras medvetande (Jag antar här att åtminstone högre djur som hästar etc har ett medvetande som inte är helt olikt vårt eget). Upplever de en enda, hel bild så är jag säker på att det är en bild utan någon "svart fläck" eller liknande i mitten. Någon nämnde bakhuvudet för en människa, men mer relevant är att fråga dig själv vad du upplever i kanten av ditt synfält, dvs ditt sidseende. Inte blir det "mörkt" där?

Vi vet ju dessutom att hjärnan fyller i den lilla blinda fläck vi egentligen har i vårt eget synfält och att det även finns andra tillfällen då hjärnan "kompletterar" synintryck åt oss. Jag ser inget skäl till varför en häst (för att fortsätta på det exemplet) skulle fungera på ett totalt annorlunda vis.

Lite spännande är tanken att ett djur med ögonen så här ev. skulle kunna bearbeta informationen som två parallella bilder i medvetandet. Det känns inte helt otänkbart. Men det måste ju finnas någon form av informationsöverföring mellan de båda synfälten som gör att hästen exempelvis inte springer rakt in i ett träd som ligger i synfältens "döda vinkel". Antagligen gör djuret rörelser som ska kompensera för bortfallet genom att med huvudvridningar täcka in "döda vinkeln". Dessa huvudvridningar ger då också som nån var inne på en helhetsbild som kan bidra till åtminstone en viss djupseendeeffekt. Ungefär som när vissa fåglar vrider på huvudet hit och dit för att bättre på stereoeffekten och riktningshörseln när de lyssnar efter bytesdjur. Detta tror jag också talar emot tanken på två parallella bilder i medvetandet.

Absolut absolut, intressant som fanken!

Men om man tar en hammarhaj då? Dom har ju ögonen så mycket åt sidan det går men det är ett rovdjur.. En vanlig haj borde också har taskig syn som fanken, ser ut som ögonen sitter lite innanför kanten också..

Jag säger inte att något djur är "blindt", utan jag frågar mest och är nyfiken på hur deras vision kan se ut. Och framförallt hur det ser ut för dom i huvudet (Ganska omöjligt att veta?).
Citera
2014-04-28, 10:33
Medlem
Citat:
Tror du missuppfattar hur djur ser saker, som de flesta andra. Förmodligen på grund av den där värdelösa youtube videon. Hästar kan inte se något rakt bakom säg, de kan inte heller se i ett område alldeles framför ögonen i ett triangelformat fält på kanske en meter. Samma gäller alla andra djur som antingen har ögonen långt ifrån varandra eller har något som täcker en bit av synfältet.

Citat:
Ursprungligen postat av CDUDE
Absolut absolut, intressant som fanken!

Men om man tar en hammarhaj då? Dom har ju ögonen så mycket åt sidan det går men det är ett rovdjur.. En vanlig haj borde också har taskig syn som fanken, ser ut som ögonen sitter lite innanför kanten också..

Jag säger inte att något djur är "blindt", utan jag frågar mest och är nyfiken på hur deras vision kan se ut. Och framförallt hur det ser ut för dom i huvudet (Ganska omöjligt att veta?).

En hammarhaj har skitbra syn, den ser mer eller mindre 360 grader. Och eftersom ögonen sitter så långt från varandra och synfälten överlappar varandra relativt mycket så har den ett imponerande djupseende. Fast den ser ju inget i området rakt framför munnen.

Om du kan föreställa dig hur det är att ha ett större synfält så kan du nog förstå hur de ser saker. Om vi jämför folk med harar så är ju skillnaderna bara att hararna har ett större synfält, har ett mycket smalare område de ser med båda ögonen, kan se bra i mörkret, ser endast två färger medans vi ser 3 färger och har en ganska taskig upplösning på bilden de ser. Det går ju att föreställa sig ganska bra tycker jag. Svårare med djur som ser fler färger en vi.
Citera
2014-04-28, 11:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yashiroka
Tror du missuppfattar hur djur ser saker, som de flesta andra. Förmodligen på grund av den där värdelösa youtube videon. Hästar kan inte se något rakt bakom säg, de kan inte heller se i ett område alldeles framför ögonen i ett triangelformat fält på kanske en meter. Samma gäller alla andra djur som antingen har ögonen långt ifrån varandra eller har något som täcker en bit av synfältet.
.

Jag vet inte vad du menar att det är jag missuppfattat? Videon har jag inte tittat på. Jag har framfört några hypoteser om hur det skulle kunna fungera.

Angående det du skrev om hammarhajar så antar jag att du läste denna artikel: http://news.nationalgeographic.com/n...ad-vision.html

I den står ju ändå att hammarhajen har en ganska stor blind fläck rakt framåt (man har t.o.m. noterat hur fiskar kan simma rakt framför den och undgå upptäckt). Men uppenbarligen är synfälten från respektive öga ändå så stora att de överlappar varandra längre fram. Det riktiga är nog att tänka sig hammarhajens "blinda fläck" som ett triangelformat område rakt framför dess nos. Triangelns spets är då förstås det område där höger och vänster ögas respektive synfält skär varandra.

Givet det skulle jag säga att en hammarhaj absolut i grunden uppfattar världen som vi gör. Den upplever inte någon "blind fläck" framför sig, precis som vi inte upplever någon blind fläck i det lilla område rakt framåt som vi normalt inte heller kan se pga att våra ögon är riktade rakt framåt. Pröva att titta i kors en stund så ser du din egen näsa och förstår vad jag menar.
Citera
2014-04-28, 16:09
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad du menar att det är jag missuppfattat? Videon har jag inte tittat på. Jag har framfört några hypoteser om hur det skulle kunna fungera.

Med tanke på att du funderade på varför hästar inte springer in i träd så antog jag att du det är något du har missförstått.
Citera
2014-04-28, 23:53
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yashiroka
Med tanke på att du funderade på varför hästar inte springer in i träd så antog jag att du det är något du har missförstått.

Inte missförstått, men jag inser efter att ha studerat en del skisser på nätet att hästens blinda fläck rakt framåt är mindre än vad jag föreställt mig; lite drygt en meter bara.
Citera
2014-04-30, 22:37
Medlem
Harar och kaniner har i stort sett 360 graders synfält. Djupseendet blir det not lite sämre med, men de har ju uppenbarligen bra nog för att inte springa in i träd och grejer. De kan ju vinkla ögonen framåt, de är inte låsta i en 90 graders vinkel ut från huvudet. :P Rakt fram har de nog helt OK djupseende.
Citera
2014-05-01, 08:50
Medlem
pollenpers avatar
Kan effekten verkligen bli som här visas?
https://www.youtube.com/watch?v=TFbN_MTzZGw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in