2014-04-26, 23:49
Medlem
Tar studenten i år.. men vet inte vad jag ska söka till och tycker det är bäst att plugga vidare utan att ta några lata lediga år. Vad rekomenderar ni att söka till inom yrkes?
Citera
2014-04-26, 23:52
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Jag kan garantera dig att dom blir kock så kommer du inte gå arbetslös så länge folk äter ute! Vilket mest vi mest troligtvis alltid kommer att göra. Dock så är det slitsamt, dåliga tider för det sociala livet utanför restaurangbranchen, din kropp kan ta skada och du får ofta ganska dåligt betalt för det hårda jobbet. Men det är kul, du får minnen för livet, gillar du att festa och knarka så är det perfekt, tjejer gillar killar som kan laga mat. Plus att du har ett jobb som ger pengar!
Citera
2014-04-26, 23:58
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Jag kan garantera dig att dom blir kock så kommer du inte gå arbetslös så länge folk äter ute! Vilket mest vi mest troligtvis alltid kommer att göra. Dock så är det slitsamt, dåliga tider för det sociala livet utanför restaurangbranchen, din kropp kan ta skada och du får ofta ganska dåligt betalt för det hårda jobbet. Men det är kul, du får minnen för livet, gillar du att festa och knarka så är det perfekt, tjejer gillar killar som kan laga mat. Plus att du har ett jobb som ger pengar!

Men att få ett sånt kockjobb du beskriver är inte allt för enkelt. Kollar man arbetsannonser för tillfället så kräver Sodexo att man ska ha kockutbildning. Att vara kock är inte så glammigt som alla tv-kockar fått det att se ut som.

Alla "finare" restauranger kräver några års dokumenterad erfarenhet. Kvar finns sodexo, storköket och alla snuskkrogar där matlagningen mer består av att slänga på några frysta burgare på grillen och dra på Felix färdiga pepparsås.
Citera
2014-04-27, 00:10
Medlem
Kock är ju stressigt, inte bra lön förutom matlukten som sitter kvar hela tiden!
tänkte mer på tandhyggenist eller turist
Citera
2014-04-27, 00:13
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeXtlvl
Kock är ju stressigt, inte bra lön förutom matlukten som sitter kvar hela tiden!

Rätta mig om jag har fel, men tandhygienist kräver väl 3 år på ett universitet? Dessutom är lönen dålig som tandhygienist, speciellt när man behöver plugga 3 år för att bli det först.
Citera
2014-04-27, 00:18
Medlem
Jo de stämmer men tandskötare syfta jag på isåfall
Citera
2014-04-27, 00:19
Medlem
jo , sry syfta på tandskötare
Citera
2014-04-27, 10:56
Medlem
Vedspiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeXtlvl

Turist låter bra. Bli turist.
Citera
2014-04-27, 21:31
Medlem
ErikPontis avatar
Hur ser det ut med CNC-operatör idag? Vill minnas att det var på tapeten för ett par år sen åtminstone..
Citera
2016-01-22, 00:21
Bannlyst
Undrar om ngn gått en svetsarutbildning och sedan fått jobb? Hur gick den till och hur lång tid varade den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in