2014-04-26, 22:32
Medlem
Tjena mittbena!

Har tnkt mycket och lnge p hur jag vill min ekonomi ska se ut. Som jag frsttt s ser mnga av er p CSN lnet som ett "inte s allvarligt/prioriterat ln".

Jag tjnar ganska bra nu nr jag brjat jobba, kommer nog kunna lgga undan 150-250.000 det frsta ret jag jobbar om allt gr som det ska, men jag vet inte riktigt vad jag ska brja med.

Jag har 240.000 i CSN ln som jag ska betala av cirka 10.000kr om ret p i 20-30 r, enligt CSN. Tycker ni det r smartare att lgga undan 50.000 nu i brjan som buffert och lgga resten p min CSN skuld eller ska jag spara alla mina pengar(investera?) och ha pengarna liggandes till t.ex insats p lgenhet/villa om 10 r?
Citera
2014-04-26, 22:37
Medlem
EvilGuys avatar
Eftersom rntan r lg p CSN-lnet r det ingen strre ekonomisk vinst att betala av det i frtid.
Lite motsgelsefullt s betalade jag dock av den skulden ganska omgende nr jag hade rd fr att slippa ha skulden kvar.
Citera
2014-04-26, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Eftersom rntan r lg p CSN-lnet r det ingen strre ekonomisk vinst att betala av det i frtid.
Lite motsgelsefullt s betalade jag dock av den skulden ganska omgende nr jag hade rd fr att slippa ha skulden kvar.

Efter att ha lst lite s har jag ocks uppfattat det s, har lst p lite gllande avskrivning ocks och skulle man nu under 30 r(god forbid) bli frlamad eller dylikt s fr man ju skulden avskriven..s man har ju en chans till att spara dom pengarna...men som sagt det r fortfarande en skuld. Vad motiverade dig till att betala av den s fort som mjligt, hade du inga bttre planer fr dina pengar eller ville du bara bli kvitt skulden?

Jag r ju i mina bsta r s att leva livet nu r vl ..tanken? Men jag ser fortfarande inte en enda krona jag tjnar som min just p grund av att jag har skulder, kanske har jag blivit strd av att ha varit student och vridit och vnt p varje krona
Citera
2014-04-27, 10:40
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Efter att ha lst lite s har jag ocks uppfattat det s, har lst p lite gllande avskrivning ocks och skulle man nu under 30 r(god forbid) bli frlamad eller dylikt s fr man ju skulden avskriven..s man har ju en chans till att spara dom pengarna...men som sagt det r fortfarande en skuld. Vad motiverade dig till att betala av den s fort som mjligt, hade du inga bttre planer fr dina pengar eller ville du bara bli kvitt skulden?

Jag r ju i mina bsta r s att leva livet nu r vl ..tanken? Men jag ser fortfarande inte en enda krona jag tjnar som min just p grund av att jag har skulder, kanske har jag blivit strd av att ha varit student och vridit och vnt p varje krona

CSN-skulden r ju en relativt mindre dlig skuld att ha, men som du sger likvl fortfarande en skuld. Du verkar tjna riktigt bra nu och ser ut att ha en sund instllning till sparande och skuldsttning. Personligen hade jag i din sits frskt betala av CSN p ett par r, beroende p hur mycket du vill och kan spara och lgga undan.
Citera
2014-04-27, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
CSN-skulden r ju en relativt mindre dlig skuld att ha, men som du sger likvl fortfarande en skuld. Du verkar tjna riktigt bra nu och ser ut att ha en sund instllning till sparande och skuldsttning. Personligen hade jag i din sits frskt betala av CSN p ett par r, beroende p hur mycket du vill och kan spara och lgga undan.
Kan du motivera ditt rd p ngot rationellt stt? Vad menar du med "fortfarande en skuld"? Om du hade chansen, skulle du avst frn att lna 10 miljoner till 1% rnta med den motiveringen?
Citera
2014-04-27, 11:18
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Personligen ser jag det som en stor fordel att ha farre fasta utgifter sa jag betalade av mitt csn sa fort jag kunde. Nu hade jag inte lanat 240k sa det tog mig mindre an tva ar att betala av sedan borjade jag spara istallet. Sen sa tycker jag det ar ratt sjukt att sitta och spekulera att man kan spara in lanekostnaden om man skulle raka ut for nagot hemskt men det ar ju bara jag.
Citera
2014-04-27, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Personligen ser jag det som en stor fordel att ha farre fasta utgifter sa jag betalade av mitt csn sa fort jag kunde. Nu hade jag inte lanat 240k sa det tog mig mindre an tva ar att betala av sedan borjade jag spara istallet. Sen sa tycker jag det ar ratt sjukt att sitta och spekulera att man kan spara in lanekostnaden om man skulle raka ut for nagot hemskt men det ar ju bara jag.

haha det var bara en tanke! Som sagt, jag har mentaliteten att s lnge jag har skulder r varenda krona jag tjner inte min. Men vissa skriver att lnet inte ska vara ngon prioritet utan att man ska leva/betala av det ver tid. S drfr jag skrev hr!
Citera
2014-04-27, 18:53
Medlem
Citat:

Jag har 240.000 i CSN ln som jag ska betala av cirka 10.000kr om ret p i 20-30 r, enligt CSN. Tycker ni det r smartare att lgga undan 50.000 nu i brjan som buffert och lgga resten p min CSN skuld eller ska jag spara alla mina pengar(investera?) och ha pengarna liggandes till t.ex insats p lgenhet/villa om 10 r?

Varfr ens frga?

Rkna p vad du kommer spara p rntekostnader om du betalar CSN om 1-2 kontra om du betalar av det om 30 r.

Rkna vad du kommer frlora p det du amorterar i r kontra vad du hade tjnat om du investerat pengarna.

Jag ser det som om du skulle skjuta upp ditt sparande i ett eller tv r med liten uppsida fr att gra det.

Generellt gller: CSN RNTA < BOLNS RNTA, om jag inte r helt ute och cyklar. S om du nd ska lna fr bostad s finns det ingen anledning att amortera det billigare lnet. Om inte annat kommer du bli varse om det nr du vl lnar fr bostad och kan fatta ditt beslut d.
Senast redigerad av tago 2014-04-27 kl. 19:30.
Citera
2014-04-28, 00:25
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Kan du motivera ditt rd p ngot rationellt stt? Vad menar du med "fortfarande en skuld"? Om du hade chansen, skulle du avst frn att lna 10 miljoner till 1% rnta med den motiveringen?

"Den som r satt i skuld r icke fri" eller ngot liknande var det en tjock gubbe som sa en gng. TS gillar uppenbarligen inte att vara skuldsatt och ser alternativkostnaden som ett mindre bekymmer, drmed tycker jag att TS kan betala tillbaka CSN p ett antal r om nu mjligheten finns. Om den riskfria avkastningen r hgre n CSN-rntan s r det sklart en frlust att betala tillbaka snabbare n ndvndigt. Men om man knner att ens inkomster inte r ens egna s fr man ju gra ngot t det, snarare n att frska inse att man tjnar lite p det i lngden.

S nej, inget rationellt motiverande i kronor och ren mtt. Bara faktumet att det frmodligen hade ftt TS att knna sig mer tillfreds.
Citera
2014-04-28, 09:58
Medlem
Citat:
haha det var bara en tanke! Som sagt, jag har mentaliteten att s lnge jag har skulder r varenda krona jag tjner inte min. Men vissa skriver att lnet inte ska vara ngon prioritet utan att man ska leva/betala av det ver tid. S drfr jag skrev hr!
S om du har en skuld p 100 000 kr. Och p ditt bankkonto har du 100 000 kr, s att du skulle kunna betala av skulden direkt, om du ville.

Om du nu sparar 50 000 kr till, ser du inte dessa pengar som dina d?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in