2014-04-26, 22:32
Medlem
Tjena mittbena!

Har tänkt mycket och länge på hur jag vill min ekonomi ska se ut. Som jag förstått så ser många av er på CSN lånet som ett "inte så allvarligt/prioriterat lån".

Jag tjänar ganska bra nu när jag börjat jobba, kommer nog kunna lägga undan 150-250.000 det första året jag jobbar om allt går som det ska, men jag vet inte riktigt vad jag ska börja med.

Jag har 240.000 i CSN lån som jag ska betala av cirka 10.000kr om året på i 20-30 år, enligt CSN. Tycker ni det är smartare att lägga undan 50.000 nu i början som buffert och lägga resten på min CSN skuld eller ska jag spara alla mina pengar(investera?) och ha pengarna liggandes till t.ex insats på lägenhet/villa om 10 år?
Citera
2014-04-26, 22:37
Medlem
EvilGuys avatar
Eftersom räntan är låg på CSN-lånet är det ingen större ekonomisk vinst att betala av det i förtid.
Lite motsägelsefullt så betalade jag dock av den skulden ganska omgående när jag hade råd för att slippa ha skulden kvar.
Citera
2014-04-26, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Eftersom räntan är låg på CSN-lånet är det ingen större ekonomisk vinst att betala av det i förtid.
Lite motsägelsefullt så betalade jag dock av den skulden ganska omgående när jag hade råd för att slippa ha skulden kvar.

Efter att ha läst lite så har jag också uppfattat det så, har läst på lite gällande avskrivning också och skulle man nu under 30 år(god forbid) bli förlamad eller dylikt så får man ju skulden avskriven..så man har ju en chans till att spara dom pengarna...men som sagt det är fortfarande en skuld. Vad motiverade dig till att betala av den så fort som möjligt, hade du inga bättre planer för dina pengar eller ville du bara bli kvitt skulden?

Jag är ju i mina bästa år så att leva livet nu är väl ..tanken? Men jag ser fortfarande inte en enda krona jag tjänar som min just på grund av att jag har skulder, kanske har jag blivit störd av att ha varit student och vridit och vänt på varje krona
Citera
2014-04-27, 10:40
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Efter att ha läst lite så har jag också uppfattat det så, har läst på lite gällande avskrivning också och skulle man nu under 30 år(god forbid) bli förlamad eller dylikt så får man ju skulden avskriven..så man har ju en chans till att spara dom pengarna...men som sagt det är fortfarande en skuld. Vad motiverade dig till att betala av den så fort som möjligt, hade du inga bättre planer för dina pengar eller ville du bara bli kvitt skulden?

Jag är ju i mina bästa år så att leva livet nu är väl ..tanken? Men jag ser fortfarande inte en enda krona jag tjänar som min just på grund av att jag har skulder, kanske har jag blivit störd av att ha varit student och vridit och vänt på varje krona

CSN-skulden är ju en relativt mindre dålig skuld att ha, men som du säger likväl fortfarande en skuld. Du verkar tjäna riktigt bra nu och ser ut att ha en sund inställning till sparande och skuldsättning. Personligen hade jag i din sits försökt betala av CSN på ett par år, beroende på hur mycket du vill och kan spara och lägga undan.
Citera
2014-04-27, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
CSN-skulden är ju en relativt mindre dålig skuld att ha, men som du säger likväl fortfarande en skuld. Du verkar tjäna riktigt bra nu och ser ut att ha en sund inställning till sparande och skuldsättning. Personligen hade jag i din sits försökt betala av CSN på ett par år, beroende på hur mycket du vill och kan spara och lägga undan.
Kan du motivera ditt råd på något rationellt sätt? Vad menar du med "fortfarande en skuld"? Om du hade chansen, skulle du avstå från att låna 10 miljoner till 1% ränta med den motiveringen?
Citera
2014-04-27, 11:18
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Personligen ser jag det som en stor fordel att ha farre fasta utgifter sa jag betalade av mitt csn sa fort jag kunde. Nu hade jag inte lanat 240k sa det tog mig mindre an tva ar att betala av sedan borjade jag spara istallet. Sen sa tycker jag det ar ratt sjukt att sitta och spekulera att man kan spara in lanekostnaden om man skulle raka ut for nagot hemskt men det ar ju bara jag.
Citera
2014-04-27, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Personligen ser jag det som en stor fordel att ha farre fasta utgifter sa jag betalade av mitt csn sa fort jag kunde. Nu hade jag inte lanat 240k sa det tog mig mindre an tva ar att betala av sedan borjade jag spara istallet. Sen sa tycker jag det ar ratt sjukt att sitta och spekulera att man kan spara in lanekostnaden om man skulle raka ut for nagot hemskt men det ar ju bara jag.

haha det var bara en tanke! Som sagt, jag har mentaliteten att så länge jag har skulder är varenda krona jag tjäner inte min. Men vissa skriver att lånet inte ska vara någon prioritet utan att man ska leva/betala av det över tid. Så därför jag skrev här!
Citera
2014-04-27, 18:53
Medlem
Citat:

Jag har 240.000 i CSN lån som jag ska betala av cirka 10.000kr om året på i 20-30 år, enligt CSN. Tycker ni det är smartare att lägga undan 50.000 nu i början som buffert och lägga resten på min CSN skuld eller ska jag spara alla mina pengar(investera?) och ha pengarna liggandes till t.ex insats på lägenhet/villa om 10 år?

Varför ens fråga?

Räkna på vad du kommer spara på räntekostnader om du betalar CSN om 1-2 kontra om du betalar av det om 30 år.

Räkna vad du kommer förlora på det du amorterar i år kontra vad du hade tjänat om du investerat pengarna.

Jag ser det som om du skulle skjuta upp ditt sparande i ett eller två år med liten uppsida för att göra det.

Generellt gäller: CSN RÄNTA < BOLÅNS RÄNTA, om jag inte är helt ute och cyklar. Så om du ändå ska låna för bostad så finns det ingen anledning att amortera det billigare lånet. Om inte annat kommer du bli varse om det när du väl lånar för bostad och kan fatta ditt beslut då.
Senast redigerad av tago 2014-04-27 kl. 19:30.
Citera
2014-04-28, 00:25
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Kan du motivera ditt råd på något rationellt sätt? Vad menar du med "fortfarande en skuld"? Om du hade chansen, skulle du avstå från att låna 10 miljoner till 1% ränta med den motiveringen?

"Den som är satt i skuld är icke fri" eller något liknande var det en tjock gubbe som sa en gång. TS gillar uppenbarligen inte att vara skuldsatt och ser alternativkostnaden som ett mindre bekymmer, därmed tycker jag att TS kan betala tillbaka CSN på ett antal år om nu möjligheten finns. Om den riskfria avkastningen är högre än CSN-räntan så är det såklart en förlust att betala tillbaka snabbare än nödvändigt. Men om man känner att ens inkomster inte är ens egna så får man ju göra något åt det, snarare än att försöka inse att man tjänar lite på det i längden.

Så nej, inget rationellt motiverande i kronor och ören mätt. Bara faktumet att det förmodligen hade fått TS att känna sig mer tillfreds.
Citera
2014-04-28, 09:58
Medlem
Citat:
haha det var bara en tanke! Som sagt, jag har mentaliteten att så länge jag har skulder är varenda krona jag tjäner inte min. Men vissa skriver att lånet inte ska vara någon prioritet utan att man ska leva/betala av det över tid. Så därför jag skrev här!
Så om du har en skuld på 100 000 kr. Och på ditt bankkonto har du 100 000 kr, så att du skulle kunna betala av skulden direkt, om du ville.

Om du nu sparar 50 000 kr till, ser du inte dessa pengar som dina då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in