• 1
  • 2
2014-04-26, 19:52
Medlem
Lykros avatar
Jag själv är ingen spenderare men ser ofta hur folk ofta spenderar väldigt höga summor (enligt mitt tycke). Jag började undra hur får dessa människor tag på så mycket pengar?

Exempelvis handlas det för kanske 10.000-20.000kr på nån galleria nån gång i månaden, ibland mer.
På matvaruaffären står folk och köar i stort sett varje dag och handlar för kanske ~1000kr.
Resor bokas för 30-50.000kr kanske 3 gånger om året.
Fabriksny bil varje/vartannat år.
Många pensionärer handlar svenska spels lotter/travspel för 300-500kr om dagen. (Jag har nämligen stått i kassa och sett fenomenet över några år)
Bara några exempel.

Det krävs inkomster för att kunna handla för de olika människorna på detta vis. Jag undrar om någon här handlar för många tusenlappar i snitt per månad och hur ni får tag på pengar?

Har ni lön på 30.000 efter skatt och bränner allt utom hyra+mat varje månad och sen lånar till resten som det inte räcker till?

Hus/bostadsrättsinnehavare som omvärderar huset/lägenheten varje år och lånar upp till det nya värdet och konsumerar upp allt?

Aktieägare som får utdelning varje år och lyckas ständigt pricka lågvärderade aktier och sälja högt?

Bedrägerier?

Hur gör ni? Vet ni kanske någon som gör något liknande?
Skriv!
Dela med er Det är ett intressant fenomen.
Citera
2014-04-26, 20:11
Medlem
vassjagarns avatar
Det kan ju va 1000 olika saker allt ifrån lån och inkomst till arv och beknande.. Samt så har folk olika prioriteringar. En gammal pensionär som inte har barnbarn att lägga sina pengar på lär ha en dålig vana att köpa trisslotter eller vad dom helst.
Citera
2014-04-26, 20:14
Medlem
ChristianXs avatar
Vi arbetar mycket och tjänar ihop pengarna.

Sedan finns det ju dumskallar som lånar pengar till konsumtion och resor, men de brukar inte vara så länge...
Citera
2014-04-26, 20:21
Bannlyst
Hög lön och låga fasta utgifter, alternativt bränner hela lönen utan att spara.
Citera
2014-04-26, 21:44
Medlem
Kredit.

Människor bygger upp sina liv på pengar som de lånar.

De kan inte rå för att falla för den enorma marknadsföringen och olika tekniker som används för att få folk att köpa saker. Ta en sån simpel sak som avbetalning, 400 i månaden i 24 månader verkar inte vara så mycket för en helt ny mobil med abonnemang. När du sen räknar ut att allt i slutändan kostat dig ca. 10 000 kr då inser du "allvaret" i det hela.

Sen handlar allt om image i dagens samhälle. Det är vad andra ser som är det viktiga. De ser din snygga bil, enorma villa osv, men de ser inte dina skulder...happy on the outside, sad on the inside.
Citera
2014-04-26, 21:55
Bannlyst
Det finns egentligen ingen anledning att spara pengar nuförtiden.
Citera
2014-04-26, 22:16
Medlem
Om nu 2 högskole/universitetsutbildade människor finner varandra och har gemensam ekonomi så är det inga problem med det du beskriver. Tjäna bra och ha låga utgifter så har du massa pengar över varje månad
Senast redigerad av Bazzination 2014-04-26 kl. 22:22.
Citera
2014-04-26, 22:39
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Det finns egentligen ingen anledning att spara pengar nuförtiden.
Utveckla gärna.

Pengar ger frihet från tvång (arbete). Tycker du om tvång?
Citera
2014-04-27, 03:00
Bannlyst
ts.. vad är det som säger att folk handlar för 1000kr mat varje dag bara för du ser dom 1 gång i nån kassa på lidl när du handlar upp ditt socbidrag?
Citera
2014-04-27, 15:05
Medlem
rutger9999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lykro
Exempelvis handlas det för kanske 10.000-20.000kr på nån galleria nån gång i månaden, ibland mer.

Vi umgås förmodligen inte i samma kretsar du och jag, men jag tror inte det är så vansinnigt vanligt att folk spenderar de här summorna "nån gång i månaden" i en galleria.
Citera
2014-04-27, 15:07
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lykro

På matvaruaffären står folk och köar i stort sett varje dag och handlar för kanske ~1000kr.
Resor bokas för 30-50.000kr kanske 3 gånger om året.
Fabriksny bil varje/vartannat år.

Ar detta vad folk sager att de gor eller vad du ser att de gor? Har svart att se hur ngn ater mat for en tusing per dag.
Citera
2014-04-27, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Utveckla gärna.

Pengar ger frihet från tvång (arbete). Tycker du om tvång?
Pengar ger inte frihet från tvång, eller jo, om man är ekonomiskt oberoende. Men för dom flesta innebär inte pengar mer fritid, utan bekvämare fritid.
Senast redigerad av HumbertHumbert 2014-04-27 kl. 15:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in