Hejsan!
Jag har under en längre tid sökt en lösning på min allergi. Efter att ha blivit vegan så har min allergi till stor del försvunnit eller minskat. Den förklaring jag har till detta är "leaky gut syndrome" där proteinet i maten för en person med leaky gut syndrome går genom tarmens barriär och direkt ut i blodomloppet. Kroppen reagerar då med histamin/antikroppar mot proteinet vilket i sin tur leder till att vi får allergier. Detta är den mest förklarliga idén gällande min allergi.
Nu är det så att jag har en hake på vart det kan ha startat. Nämligen genom en penicillinkur jag tog för något år sedan. Penicillin är känt för att avdöda magens eget bakteriella försvar. Efter att ha avdödat detta så kan yttre bakterier, svamp och jäst få fotfäste i tarmregionen, om det ter sig illa. Detta i sin tur kan vara en stor anledning till leaky gut syndrome.
Jag har inget papper på att jag har leaky gut syndrome men jag är ganska säker på att det kan vara en anledning till min allergi och astma. Nu har jag hittat en person i Stockholm som utför så kallad tarmsköljning vilket i sin tur innebär att man sköljer joniserat vatten genom tarmen och sköljer ut alla eventuella saker som inte borde vara där.
Är det någon som testat tarmsköljning som märkt någon skillnad gällande allergier före och efter?