2014-04-25, 20:22
Medlem
teamforce2s avatar
Tjänare! Det är så att min käre far älskar musik och jag tänkte slänga ihop lite olika livespelningar med några av hans favoritband. Men jag är totalt tappad när det gäller filmer och dylikt. Planen är att han ska kunna köra en dvd i sin spelare och kolla/ lyssna.

Kan jag bara kopiera in ett ex antal .mp4 eller .dvd filer till en dvd skiva eller måste jag hålla på med movie makers och skit? Det behöver inte vara flashiga menyer eller annat jobbigt fanskap.

Hur blir det i "filmen" om jag bara har olika klipp som jag har bränt på skivan?

Om det är någon som har koll på sånt här så får ni gärna ge mig lite råd

PS. Farsan är totalt oteknisk och hans digitala peak går vid fjärrkontrollen på TVn och knapparna på förstärkaren.
Citera
2014-04-25, 21:01
Medlem
ZeK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teamforce2
Tjänare! Det är så att min käre far älskar musik och jag tänkte slänga ihop lite olika livespelningar med några av hans favoritband. Men jag är totalt tappad när det gäller filmer och dylikt. Planen är att han ska kunna köra en dvd i sin spelare och kolla/ lyssna.

Kan jag bara kopiera in ett ex antal .mp4 eller .dvd filer till en dvd skiva eller måste jag hålla på med movie makers och skit? Det behöver inte vara flashiga menyer eller annat jobbigt fanskap.

Hur blir det i "filmen" om jag bara har olika klipp som jag har bränt på skivan?

Om det är någon som har koll på sånt här så får ni gärna ge mig lite råd

PS. Farsan är totalt oteknisk och hans digitala peak går vid fjärrkontrollen på TVn och knapparna på förstärkaren.

Jag antar du ska göra något klipp med musik. Isåfall ja, Du måste använda movie maker eller något annat program. Om du vill så kan jag hjälpa dig med klippningen
Citera
2014-04-26, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeK123
Jag antar du ska göra något klipp med musik. Isåfall ja, Du måste använda movie maker eller något annat program. Om du vill så kan jag hjälpa dig med klippningen

TS, Undvik "Windows Movie Maker" till varje pris!! Jag säger inte detta för att vara elak, utan snarare för att din käre far inte ska behöva drabbas av kronisk stressyndrom och akut trauma efter att ha sett din video. Mitt tips är att skaffa det användarvänliga programmet Premiere Pro, där du manuellt kan ställa in hur bra ljudkvalitèt du vill ha på DVD:n. Sedan är det viktigt att du har en bra DVD-skiva som fungerar och inte hackar vid uppspelning. Vad kör du med för brännarprogram? Funkar det bra? Den ultimata skivan heter Verbatim. Hackar den vid uppspelningen är det alltså inte fel på skivan, utan antingen på dig eller datorn. Verbatim ger otroligt kvalitativa DVD-skivor för en billig slant, så satsa på det.

Lycka till i varje fall!
Citera
2014-04-26, 10:46
Medlem
ZeK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfanatikern

TS, Undvik "Windows Movie Maker" till varje pris!! Jag säger inte detta för att vara elak, utan snarare för att din käre far inte ska behöva drabbas av kronisk stressyndrom och akut trauma efter att ha sett din video. Mitt tips är att skaffa det användarvänliga programmet Premiere Pro, där du manuellt kan ställa in hur bra ljudkvalitèt du vill ha på DVD:n. Sedan är det viktigt att du har en bra DVD-skiva som fungerar och inte hackar vid uppspelning. Vad kör du med för brännarprogram? Funkar det bra? Den ultimata skivan heter Verbatim. Hackar den vid uppspelningen är det alltså inte fel på skivan, utan antingen på dig eller datorn. Verbatim ger otroligt kvalitativa DVD-skivor för en billig slant, så satsa på det.

Lycka till i varje fall!

Om jag skulle hjälpa han så skulle jag inte använda movie maker. Jag skrev bara det för han skrev det i sin tråd
Citera
2014-04-26, 12:25
Medlem
teamforce2s avatar
Hmm okej. Jag använder lite olika brännare varje gång. LTS 10.04, 12.04 har ett ganska bra standardprogram.

Ja om det inte är busenkelt att lära sig så får du gärna hjälpa till lite haha!

Primiere pro, Är det enkelt att handskas med?

Jag svarar på flera svar i samma tråd, Orkar inte krångla haha!
Citera
2014-04-26, 17:38
Medlem
purplepotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teamforce2
Hmm okej. Jag använder lite olika brännare varje gång. LTS 10.04, 12.04 har ett ganska bra standardprogram.

Ja om det inte är busenkelt att lära sig så får du gärna hjälpa till lite haha!

Primiere pro, Är det enkelt att handskas med?

Jag svarar på flera svar i samma tråd, Orkar inte krångla haha!

Premiere är väl hyfsat enkelt att lära sig antar jag. Annars kan du prova Sony Vegas som var det första riktiga videoredigeringsprogramet jag lärde mig. Gick sedan över till After Effects för att tillslut ge mig på Premiere.

Tyckte Premiere var krångligare än Sony Vegas.

Jag hade alltså rekommenderat Sony Vegas framför Premiere
Citera
2014-04-27, 18:43
Medlem
Hurulvs avatar
Skulle tippa på att Sony Vegas är lättare än Premiere för en nybörjare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in