2014-04-26, 14:22
Medlem
Ankdammsmans avatar
P4 Västerbottens sida kan användas för en mikrostudie i mediekritik.

Jag räknar (slarvigt) till 10 rubriker på förstasidan just nu. Av dem är två "blåljus", alltså allmänna kriminalnyheter. Återstår åtta rubriker. Av dem handlar en om en incident på ett särskilt boende, en om en berusad sjökapten och en om en ny träningstrend.

Det återstår alltså fem rubriker som kan betecknas som "agendasättande" och inte bara allmänrapportering. Av dem handlar två om Lennart Holmlund. Båda är starkt negativa och försedda med bild och underrubriker för extra uppmärksamhet.

Av de tre återstående rubriker som inte handlar om Holmlund handlar en om ensamkommande invandrarungdomar som organiserar sig, en om en kvinnlig socialdemokrat som minns sin skoltid ("med hjälp av lärarna lärde vi oss att respektera varandra och se mångfald som en tillgång") och en om en svensk protest mot ett finskt kärnkraftverk.

Ja, vad säger man?
Citera
2014-04-27, 14:50
Medlem
Bretzelwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bretzelwolf
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/har-ar-den-typiske-snattaren

Sitter och funderar på den där artikeln. Man har alltså gått genom 44 domar och anser sej på detta kunna ge en heltäckande bild av snatteriet. Kan det inte vara så att mer rutinerade snattare har mer koll på var kameror sitter och hur man känner igen kontrollanter? För det verkar lite begränsat urval om man säger så. Nu säger jag inte att de här rumänska tiggarna skulle ägna sej åt snatteri, de är alldeles för lättigenkännliga för att kunna länsa oxfilédisken och ta sej ut utan att det skulle märkas men det är ju först i år som de invaderat staden så att OM det varit så så skulle det ju inte synas i de domar man utgår från. Känns som agendan satts före den journalistiska källkritiken.

I lördagens VK har man ett flersidigt snyftreportage. I en bild så visar en av tiggarna upp ett kort på sitt barn i Rumänien. Bilden finns på en smartphone, det ser ut som en Samsung S3 mini. Skulle inte tro att de värnskattebetalande pensionärer som stoppar en rejäl slant i tiggarbössorna skulle unna sej själva en sån.
Citera
2014-04-27, 20:39
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Det har dokumenterats på film när tiggarna i Stockholm hämtas upp av en mercedes
https://www.youtube.com/watch?v=Dry_vVcEDbU (från (FB) DN:s Tiggar-propaganda)

Citat:
Ursprungligen postat av padron
Sorry men länkarna är döda. Men jag ser en filmad sekvens på en folkabuss. Hade hoppats på en zigenare i en 7-serie. Try again.

Där ser man. Youtube/Google har alltså stängt av kontot som hade lagt upp filmer på mercedesen som hämtar upp tiggare. Jag undrar vem som begärde borttagningen och på vilka grunder det motiverades. Det är nästan så jag tar fram foliehatten.
Citera
2014-04-27, 21:08
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Där ser man. Youtube/Google har alltså stängt av kontot som hade lagt upp filmer på mercedesen som hämtar upp tiggare. Jag undrar vem som begärde borttagningen och på vilka grunder det motiverades. Det är nästan så jag tar fram foliehatten.

Det kan ju vara en slump, men man vet som sagt aldrig..

Om jag hade haft tid hade jag gladeligen gått till botten med detta, tyvärr har jag inte det i dagsläget. Jag uppmanar dock de som har tid till förfogande att undersöka och dokumentera hur det faktiskt ligger till. Jag har som jag tidigare berättat med egna ögon sett hur en tjej blev utplacerad och försedd med lämplig skylt.
Citera
2014-04-28, 20:51
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Riksmedia följer upp tiggeriuttalandet: Umeås kommunalråd Lennart Holmlund (S) är nu paria och får inte längre tala på 1 maj.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18791831.ab
Citera
2014-04-28, 20:59
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Riksmedia följer upp tiggeriuttalandet: Umeås kommunalråd Lennart Holmlund (S) är nu paria och får inte längre tala på 1 maj.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18791831.ab

Mediavänstern anordnar gatlopp. Partiet vänder honom ryggen. Nu har Lennart Holmlund bara folket med sig…
Citera
2014-04-29, 02:34
Medlem
Vill man få en inblick i hur zigenare tänker så är detta skrämmande läsning. Källan är en polistidning i USA så den bör inte avfärdas så enkelt.

http://www.policemag.com/channel/gangs/articles/2001/06/gypsies-kings-of-con.aspx
Citera
2014-04-29, 09:53
Medlem
White Christmass avatar
Han verkar ha fått ett ultimatum ta det tillbaka och snyfta om tiggarna eller avgå.

Holmund valde att be om ursäkt, inte bara till tiggarna utan "jag vill ge den romska befolkningen en offentlig ursäkt".

I Sverige äger man inte sina egna erfarenheter, säg att du ljög eller så förlorar du både arbete och medlemskap i facket. Ska vi ha det så här i Sverige!
Citera
2014-04-29, 10:12
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Mediavänstern anordnar gatlopp. Partiet vänder honom ryggen. Nu har Lennart Holmlund bara folket med sig…

Mitt intryck från Umeå är att Holmlund inte är särskult populär på gatan utan anses bufflig och arrogant. Typisk pamp.

Nu med sitt extrempudlande inför inkvisiitionen för att få ha kvar sin tillhörighet och acceptans i gemenskapen där lite ovanför menigheten så har han inte heller hedern med sig. Tyvärr så kommer nog denna patetiska uppvisning ge önskad effekt. Genomgå en kastrering och vara kvar som enuck? Inga problem. Jag kan förtränga att jag är föraktad av er bara jag får fortsätta vara med. Här, jag gör den själv:

Citat:
Ursäkt

Jag, Lennart Holmlund, hade i förra veckan ett mycket uppmärksammat blogginlägg om tiggeri i Umeå. Blogginlägget om tiggares vardag stämmer inte överens med verkligheten. Jag ber därför offentligt om ursäkt.

Det var fel av mig att gå på andras uppgifter och sprida detta vidare på ett sätt som kan skada människor i utsatta situationer. Jag tar avstånd från all främlingsfientlighet. Jag ber om ursäkt för mitt agerande och vill särskilt ge den romska befolkningen en offentlig ursäkt.

I fredags förra veckan träffade jag Satu Lindgren, romsk brobyggare i Umeå kommun, för att tala om blogginlägget. Vi kommer att ha fler träffar framöver för att diskutera hur vi kan se till att Umeå upplevs som en välkomnande stad.

http://blogg.vk.se/lennart-holmlund-kommunalrad/2014/04/28/ursakt/

Varför har makthavare i det landet aldrig vett att avgå. Det måste vara ett strukturfel.
Citera
2014-04-29, 10:13
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2481632
Vill man få en inblick i hur zigenare tänker så är detta skrämmande läsning. Källan är en polistidning i USA så den bör inte avfärdas så enkelt.

http://www.policemag.com/channel/gangs/articles/2001/06/gypsies-kings-of-con.aspx

Utmärkt länk! Rekommenderad läsning för alla som är intresserade av zigenarfrågan.
Citera
2014-04-29, 11:28
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan
Mitt intryck från Umeå är att Holmlund inte är särskult populär på gatan utan anses bufflig och arrogant. Typisk pamp.

Kanske inte på gator du gått. Sanningen är annars att elefanten i porslinsfabriken är betydligt mer populär än sitt parti.

Han skriver och uttrycker sig som en kratta och uppträder ibland som en buffel. Men det kommer att märkas vid valet i höst att han inte ställer upp för omval

Det var inte bra för hans sak att han gjorde en pudel inför den hånflinande finvänstern, som falskeligen gjort honom till rasist. Jag är övertygad om att många på gatan och i stugorna hoppats att han kunnat stå emot mediahyenornas samlade attack. Men gubben börjar kanske bli trött och rädd.
Citera
2014-04-29, 12:14
Bannlyst
Nu tvingas han till en pudel:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/3507520.svd

(FB) Lennart Holmlund (S) i blåsväder: Tiggare åker fina Mercedes
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem