2014-04-25, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Jag tvivlar inte på att tiggeriet är organiserat och att det sitter ett maffiagäng nere i Rumänien och får procent på det som tiggarna drar in. Men, BMW/Mercedes-historien har man ju hört lite här och där, det låter definitivt som en råttan-i-pizzan-skröna.

Jag har själv sett det komma en c:a 30-årig kille i en flott svart Bmw och snacka en stund med tiggare. Ingen tvekan om att de är "bekanta" och att tiggeriet är organiserat, antagligen en slags trafficking, de verkar väl samordnade och talar mycket i sina mobiltelefoner.

De gånger jag gett dem något gott och nyttigt att äta har jag möts med förakt, vilket är förståeligt då de nog inte blir särskilt populära när de skall redovisa dagens intäkter.

Bra av Holmlund!
Senast redigerad av Felicidade 2014-04-25 kl. 15:00.
Citera
2014-04-25, 15:13
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Jag tvivlar inte på att tiggeriet är organiserat och att det sitter ett maffiagäng nere i Rumänien och får procent på det som tiggarna drar in. Men, BMW/Mercedes-historien har man ju hört lite här och där, det låter definitivt som en råttan-i-pizzan-skröna.

Det har dokumenterats på film när tiggarna i Stockholm hämtas upp av en mercedes
https://www.youtube.com/watch?v=Dry_vVcEDbU (från (FB) DN:s Tiggar-propaganda)

och vw-buss (FB) Invandrare som tigger (samlingstråd) /Mod

och organiserat
Citat:
All form av tiggeri är förtäckt organiserad brottslighet som omsätter stora summor pengar över hela Västeuropa, berättar Kajsa Wahlberg på Rikspolisstyrelsen
http://www.svt.se/nyheter/sverige/sa-har-jobbar-de (2009)
Citera
2014-04-25, 16:02
Medlem
Mikojans avatar
Holmlund har som kommunalråd gjort Umeå till ett svenskt Detroit. T o m bilfabriken är på väg att klappa ihop. Sossarnas vanstyre har lett kulturhuvudstaden mot konkursens brant, men Holmlund, elefanten i porslinsfabriken, har sina ljusa stunder.

Karln hatar media och journalister, vilket gjort honom till en älskad kultfigur i hemkommunen. De tandlösa medierna hatar tillbaka. Men det slår aldrig fel, varje gång dom försöker sänka honom växer han i popularitet.

Lita på att tiggeriutspelet har gått hem i stugorna. Till stor del tack var den uppbragta mediastormen från fisliberalerna och finvänstern.
Citera
2014-04-25, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Holmlund har som kommunalråd gjort Umeå till ett svenskt Detroit. T o m bilfabriken är på väg att klappa ihop. Sossarnas vanstyre har lett kulturhuvudstaden mot konkursens brant, men Holmlund, elefanten i porslinsfabriken, har sina ljusa stunder.

Karln hatar media och journalister, vilket gjort honom till en älskad kultfigur i hemkommunen. De tandlösa medierna hatar tillbaka. Men det slår aldrig fel, varje gång dom försöker sänka honom växer han i popularitet.

Lita på att tiggeriutspelet har gått hem i stugorna. Till stor del tack var den uppbragta mediastormen från fisliberalerna och finvänstern.

Det intressanta i detta och liknande fall är egentligen inte sakfrågan, utan att se vad mediernas "drev" mynnar ut i.
Det normala förfarandet när någon kliver ut ur åsiktskorridoren i Sverige är att MSM mha ett "drev" jagar in vederbörande dit igen. Men tack vare MSM:s nedgång, och det fria ordet på nätets framväxt, så är MSM:s dominans över åsiktskorridoren på stark nedgång. På nätet finns det som bekant ingen åsiktskorridor.
Men politiker lever fortfarande kvar i illusionen av att MSM:s makt dominerar åsiktskorridoren, och därför ger man oftast efter för MSM och dess "drev", i tron att man annars tappar populäritet.
Det vi ska hålla utkik efter är därför vändpunkten när politiker i regel trotsar åsiktskorridoren och håller fast vid sin ståndpunkt trots drevet. Då vet vi att MSM har marginaliserats till förmån för yttrandefriheten och demokratin.
Det finns ju redan ett fåtal exempel på detta, tex Sven Otto Littorin och hans mycket lyckade reformering av sjukförsäkringssystemet, men det är fortfarande undantag snarare än regel.
Citera
2014-04-25, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Det har dokumenterats på film när tiggarna i Stockholm hämtas upp av en mercedes

och organiserat

Minns inte riktigt, blev det något drev runt Kajsa?
Citera
2014-04-26, 00:21
Medlem
Herostratoss avatar
Vidrigt att påstå att Holmlund ljuger. Har själv sett tiggare bli upplockade av en Volvo. En kompis fotade tiggare som blev upplockade av en SUV.
Citera
2014-04-26, 01:34
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender

och organiserat

Sorry men länkarna är döda. Men jag ser en filmad sekvens på en folkabuss. Hade hoppats på en zigenare i en 7-serie. Try again.
Citera
2014-04-26, 08:49
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bretzelwolf
Jag vet det inte. Jag tror att det finns någon form av organisation men det är en annan sak. Det behöver ju inte vara någon maffiaboss i en BMV utan det kan ju vara så att tiggaren i Rumänien ber sin klan-ledare om hjälp, klan-ledaren lånar ut pengar mot god ränta, har avtal med andra klaner om vilka städer man har tillgång till och anvisar lämpliga platser.

Det där påminner mig lite om en artikel i DNs (tror jag det var) tiggarserie häromåret.

En journalist åker ned till Rumänien och kommer då till byn. Journalisten konstaterar att närmare 100 från en och samma by har åkt upp till Sverige för att tigga - hon frågar den fasade frågan hur de har råd att sig hit och samtliga svarar att de antingen har haft en bekant eller familjemedlem som lånat ut pengar. Inga direkta följdfrågor, men undertonen är att journalisten i det här fallet tycker det är lite underligt. Och visst fan är det underligt om såpass många i en mindre nedgången by helt plötsligt har tillgångar till att ta sig till Sverige.

Sedan så finns det ju en massa andra konstigheter - hur vet tiggarna exakt vilka platser de ska sätta sig på? Man ser ju ofta hur tiggare "byts ut" lite då och då på olika platser. Och hur kommer det sig att olika tiggare har nästan identiska tiggarlappar som mer eller mindre ser massproducerade ut? Etc etc.

Det finns otroligt mycket skumt med tiggeriet som hade kunnat undersökas men som inte görs på grund av godhetshetsen att "det är ju så synd om dom"...
Citera
2014-04-26, 10:45
Medlem
Ankdammsmans avatar
Utan att ta ställning i sakfrågan kan man konstatera att reaktionen följde sedvanlig medielogik, alltså att smutskasta och försöka tysta Holmlund istället för att diskutera sakfrågan. Att man bortser från sånt som BBC-dokumentären är tragikomiskt och visar återigen vilken isolerad ankdamm den svenska offentligheten är. Kan journalisterna ens engelska?

Nu verkar ju Holmlund vara en kommunal cowboy som inte tar åt sig så mycket, men poängen är inte bara att få tyst på honom utan även att varna andra: "käften eller vi fuckar er".
Citera
2014-04-26, 12:42
Medlem
JBernards avatar
Jag har med egna ögon sett hur tiggare blivit utplacerade och försedda med skyltar av en välklädd man i medelåldern. Djävligt konstigt att den samlade svenska journalistkåren inte gjort några ansatser att följa upp detta. Nästan så man skulle ta och göra det själv.
Citera
2014-04-26, 14:02
Medlem
Bretzelwolfs avatar
Forskare och Polis är eniga om att tiggarna i Umeå inte är organiserade.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/har-ar-den-typiske-snattaren
Citera
2014-04-26, 14:08
Medlem
Bretzelwolfs avatar
Det var nog den här artikeln jag på något sätt lyckades blanda i hop med den andra i trådstarten.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=5845356

Där står det att man varit i kontakt med Holmlunds uppgiftslämnare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in