• 1
  • 2
2014-04-24, 20:34
Medlem
Säger filosofin något om hur din syn på världen påverkar världens syn på dig?
Citera
2014-04-24, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan

Det beror på i vilket uppfattat kvanttillstånd man befinner sig i.
Citera
2014-04-24, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiamondSolo
Jag accepterar ditt svar rakt av utan att veta.
Det blir roligare så.

Kan känslor vara någon sorts markör för vilket kvanttillstånd man är i?
Jag menar, en person som är genuint glad/lycklig brukar, enligt mig, höja upplevelsen för de människor som befinner sig i dennes närhet.

Ser du världen på ett positivt sätt så får du positiv feedback från världen?

-----------------------------------------------------------------------------------

Har några stora filosofer funderat på hur din syn på världen påverkar världens syn på dig?
Senast redigerad av ivanivan 2014-04-24 kl. 20:53.
Citera
2014-04-24, 21:04
Medlem
Citat:
Jag accepterar ditt svar rakt av utan att veta.
Det blir roligare så.

Kan känslor vara någon sorts markör för vilket kvanttillstånd man är i?
Jag menar, en person som är genuint glad/lycklig brukar, enligt mig, höja upplevelsen för de människor som befinner sig i dennes närhet.

Ser du världen på ett positivt sätt så får du positiv feedback från världen?

Har några stora filosofer funderat på hur din syn på världen påverkar världens syn på dig?

Världen är endast det jag personligen kan uppfatta med minna sinnen vid ett specifikt tillfälle. Ett kvanta av ett oändligt antal andra.
Självklart så påverkar jag inte bara människor och vår jord utan hela universum eftersom allt är sammanlänkat. Eftersom jag äger en liten kontroll över mitt sinne så kan jag ju förändra hela världen bara genom att förändra mitt sinne. Tyvärr så kan inte styra det för då skulle jag ju kunna hålla kvar mig där det som mest bekvämt.
Citera
2014-04-24, 22:21
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Vilken "filosofi" menar du nu? Om du menar det som begreppet filosofi, som omfattar en enorm mängd kunskap och synvinklar, så är svaret antagligen ja.

Med "världens syn på dig" antar jag att du menar hur andra människor ser på dig (så vitt vi vet så finns det ingen utomstående entitet man kan kalla "världen")? Isåfall så har jag faktiskt inte så många tips åt dig om läsvärda böcker.

De flesta filosofer har nog varit mindre intresserade om vad andra tycker om dem och mera intresserade i att sprida sitt egna budskap vidare.
Citera
2014-04-24, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Vilken "filosofi" menar du nu? Om du menar det som begreppet filosofi, som omfattar en enorm mängd kunskap och synvinklar, så är svaret antagligen ja.

Med "världens syn på dig" antar jag att du menar hur andra människor ser på dig (så vitt vi vet så finns det ingen utomstående entitet man kan kalla "världen")? Isåfall så har jag faktiskt inte så många tips åt dig om läsvärda böcker.

De flesta filosofer har nog varit mindre intresserade om vad andra tycker om dem och mera intresserade i att sprida sitt egna budskap vidare.

Begreppet filosofi, ja.
Med världen så menar jag allt som är utanför det som upplever. Alltså allt. Utom jag.

Citat:

Tänk om vad andra tycker är en viktig del i existensen?
Finns väl inget som säger att det är det.
Samtidigt finns det inget som säger att det inte är det.
50/50
Dumt att chansa.
----------------------------------------------------------------------------------
Förändras upplevelsen av vad upplevaren har för syn på upplevelsen?
Formas upplevelsen av upplevaren?

.
Senast redigerad av ivanivan 2014-04-24 kl. 22:58.
Citera
2014-04-25, 00:12
Medlem
Citat:
Mitt mig (det vill säga totaliteten av mitt inre själsliv) säger - tror jag - att jaget och dess självbild är en chimär. Å andra sidan utgår jag från existensen av en objektiv verklighet. Detta är delvis min filosofi.

Självklart påverkar den en antagen objektiv verklighet (tyvärr på ett negativt sätt just nu då jag inte mår speciellt bra)
Citera
2014-04-25, 00:25
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
''Hurdå?
Citera
2014-04-25, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
''Hurdå?

(Schrödingers katt)

Jag vet inte hur jag mår eller vem jag är om jag inte tittar i lådan och jämför detta med den värld som mina sinnen kan uppfatta.

Innan jag öppnar lådan så kan ju katten i den vara antingen död eller levande. När jag väl öppnat lådan så måste jag förhålla mig till innehållet och resten av världen.
Är då världen ljus, varm och inbjudande som kommer det att påverka mitt sinne på ett sätt och om den är mörk och kall ett annat.
Vid varje sådant tillfälle så uppstår ett kvanta ur det kvantum av möjligheter som råder.
Citera
2014-04-25, 01:56
Bannlyst
min syn är att världen är en skit plats, där alla är onda.

killar är kaxiga.

tjejer är falska.

och dom ser mig som en loser idiot som bör dö.
Citera
2014-04-25, 09:17
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bustusgbg
min syn är att världen är en skit plats, där alla är onda.

killar är kaxiga.

tjejer är falska.

och dom ser mig som en loser idiot som bör dö.
Du är kanske lite väl cynisk och inte en realist?

Annars har du ju iofs. rätt, men alla gillar inte att möta sanningen så de skäller ner dig för att förstärka sitt grepp om sina egna lilla bubbelvärldar där allt är frid och fröjd.
Citera
2014-04-27, 09:06
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
(Schrödingers katt)

Jag vet inte hur jag mår eller vem jag är om jag inte tittar i lådan och jämför detta med den värld som mina sinnen kan uppfatta.

Innan jag öppnar lådan så kan ju katten i den vara antingen död eller levande. När jag väl öppnat lådan så måste jag förhålla mig till innehållet och resten av världen.
Är då världen ljus, varm och inbjudande som kommer det att påverka mitt sinne på ett sätt och om den är mörk och kall ett annat.
Vid varje sådant tillfälle så uppstår ett kvanta ur det kvantum av möjligheter som råder.

Det där är bara larv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in